Stichting Natuur en Milieu

Verpakkingenbelasting moet omhoog

13 mei 2008 - Stichting Natuur en Milieu vindt dat de tarieven van de belasting op verpakkingen veel te laag zijn om het beoogde milieueffect te bereiken. Hogere tarieven kunnen wél zorgen voor dat effect omdat die leiden tot een gedragsverandering bij consumenten en bedrijven. De verpakkingenbelasting is per januari 2008 ingevoerd.

Via de verpakkingenbelasting betaalt de consument voor de vervuiling, waarvoor hij als koper van verpakte producten verantwoordelijk is. De helft van de opbrengsten van deze belasting gaat naar een afvalfonds, dat gemeenten in staat stelt om afval te verzamelen en te scheiden. Dankzij deze component van de verpakkingenbelasting is er altijd een positief effect op het milieu.

Het Ministerie van Financiën wil met deze belasting de milieukosten van het gebruik van verpakkingen een prijs te geven. Materialen zoals aluminium en kunststof worden zwaarder belast dan milieuvriendelijkere alternatieven als glas, papier, karton en hout. Dit moet leiden tot terugdringen van het gebruik van verpakkingen en de toepassing ontmoedigen van milieuonvriendelijke materiaalsoorten.

Geen merkbaar prijsverschil
Natuur en Milieu stelt dat de huidige tarieven niet leiden tot een gedragsverandering, omdat bij de huidige lage tariefstelling geen waarneembare prijsverschillen ontstaan tussen de producten in de winkel. De prijs van verpakte producten stijgt met slechts één tot twee eurocent. Bedrijven worden hierdoor niet geprikkeld om te concurreren op de hoeveelheid verpakkingsmateriaal of materiaalsoort.

In Denemarken liggen de tarieven een factor vijf tot tien hoger dan in Nederland. Daar daalt het gebruik van verpakkingsmateriaal jaarlijks met twee tot drie procent. De conclusie is duidelijk: een verpakkingenbelasting is pas een zinvolle milieubelasting als de tarieven aanzienlijk worden verhoogd.

Publicatiedatum: 13-05-2008