Gemeente Ede

nummer 100 / Ede, 13 mei 2008

Klantonderzoek over zienswijzen bij bouwplannen Gemeente Ede verbetert dienstverlening

Uit een onderzoek van de gemeente Ede blijkt dat in 2005 voor slechts 5% van de aanvragen om bouwvergunning een zienswijze is ingediend. Zienswijzen worden over het algemeen ingediend als men het plan ziet als een ongewenste verandering van de woonomgeving en als de aanvrager geen overleg heeft gepleegd met de omgeving. Om de dienstverlening naar de burger verder te verbeteren, gaat de gemeente met de conclusies van het onderzoek aan de slag.

De probleemstelling luidde: Welke factoren spelen een rol bij het indienen van zienswijzen en wat bepaalt de tevredenheid van de burger daarbij? Het onderzoek is gehouden onder personen die in 2005 een zienswijze of bedenking indienden tegen een aanvraag om bouwvergunning. De gemeente koos voor 2005 omdat de meeste procedures uit dat jaar inmiddels zijn afgerond.

Conclusies
Het rapport concludeert verder dat:

1. er onduidelijkheid bestaat over de procedures;
2. de dienstverlening door het Infocentrum positief wordt ervaren;
3. er kritiek is op het verloop en de verslaglegging van de hoorzittingen;

4. er onduidelijkheid is over de rol van degenen, die de hoorzittingen houden.

Verbeteringen
De verbetering van de dienstverlening is een continu aandachtspunt van de gemeentelijke organisatie. Daarnaast wil de gemeente de efficiency van de eigen werkprocessen vergroten. Onderzoeken naar klanttevredenheid komen jaarlijks terug.
Met de conclusies uit het onderzoek over de evaluatie zienswijzen bouwplannen gaat de hoofdafdeling Vergunningen & Handhaving van de gemeente Ede aan de slag. Zij gaat de voorlichting over procedures en hoorzittingen verbeteren. Daarnaast gaat de gemeente een workshop met belanghebbenden organiseren om het proces van hoorzittingen te verbeteren. Tot slot bekijkt de gemeente de mogelijkheid om geen vrijstellingsprocedures te starten zolang er niet door de aanvrager met de omwonenden is gecommuniceerd over het plan.
---