Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Steeds meer huizenkopers kiezen voor een veilige en transparante hypotheek Spaarhypotheek wint flink aan populariteit

Rotterdam, 13 mei 2008 - De spaarhypotheek is sterk in opmars. In vijf jaar tijd is het percentage verkochte spaarhypotheken verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van De Hypotheker. Was in 2004 13% van de verkochte hypotheken een spaarhypotheek, in 2007 was dat al 22%. Deze trend zet door in 2008. In het eerste kwartaal is het aandeel spaarhypotheken gestegen tot 28%. "De consument wil zekerheid", verklaart directeur Bas Millenaar van De Hypotheker de groeiende populariteit van de spaarhypotheek. "De actuele discussies over woekerpolissen en de kredietcrisis in Amerika zijn daarop van invloed. Een spaarhypotheek is veilig, de consument weet precies wat hij koopt."

Maar de consument hecht niet alleen aan veiligheid, ook transparantie is van belang. En ook wat dat betreft scoort de spaarhypotheek goed, legt Millenaar uit: "Huizenkopers willen weten waar ze aan toe zijn en zelf kunnen begrijpen wat ze gekocht hebben. Een spaarhypotheek biedt dat inzicht. Met een spaarhypotheek weet je zeker dat je na 30 jaar de lening kan aflossen. En bij renteverlenging kom je nooit voor verrassingen te staan."

Gunstiger maandlasten
Ook de "portemonnee" is volgens Millenaar een belangrijke verklaring voor de toegenomen populariteit van de spaarhypotheek. "Een paar jaar geleden leverden beleggingshypotheken nog een aanzienlijk lagere maandpremie op. Dat verschil is geminimaliseerd tot nog maar een paar tientjes per maand. Beleggingshypotheken zijn duurder geworden, spaarhypotheken voordeliger. Aan een beleggingshypotheek is een bepaald risico verbonden. Nu het verschil in maandlasten niet meer zo groot is, kiest men liever voor zekerheid." Overigens sluit het merendeel van de consumenten een combinatie van verschillende hypotheekvormen af. In de meeste gevallen gaat het om de combinatie spaarhypotheekaflossingsvrije hypotheek.

De groei van de spaarhypotheek gaat wel ten koste van de hybride hypotheek, een combinatievorm van een spaar- en beleggingshypotheek. Vooral in de leeftijdsgroep tot 25 jaar is dat duidelijk te zien. De hybride hypotheek keldert daar van een aandeel van 63% in 2004 naar 31% in 2007. De spaarhypotheek laat in dezelfde periode een groei zien van 18% naar 36%. Naast de spaarhypotheek groeit ook het aantal verkochte aflossingsvrije hypotheken. Binnen de groep 25 tot 35 jaar was het aandeel spaarhypotheken 31% in 2007 (was 16% in 2004) en aflossingsvrij 27% (was 19% in 2004). Vanaf 35 jaar wordt aflossingsvrij duidelijk populairder; 51% aflossingsvrij tegenover 18% spaarhypotheken. Boven de 45 jaar kiest men voornamelijk (70%) voor aflossingsvrij.

Hoog gewaardeerd
De Hypotheker is specialist op het gebied van spaarhypotheken. "Dit komt met name door de vele jonge starters die onze vestigingen bezoeken. Voor hen maken we regelmatig producten op maat," aldus Bas Millenaar. De spaarhypotheken van De Hypotheker worden jaarlijks hoog gewaardeerd door de Consumentenbond. De Geldgids van de Consumentenbond publiceerde in maart 2008 een vergelijkend onderzoek naar spaarhypotheken. Hieruit blijkt dat De Solide Koers Spaarhypotheek van De Hypotheker veruit de voordeligste spaarhypotheek van Nederland is.

Over De Hypotheker
De Hypotheker wil er in haar dienstverlening voor zorgdragen dat de consument de juiste financiële beslissingen neemt. Van het kopen van een huis tot en met de oudedagsvoorziening krijgt de consument op zijn persoonlijke financiële situatie toegesneden advies. De Hypotheker bemiddelt tussen klanten en aanbieders van financiële producten, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Daarmee is De Hypotheker de grootste onafhankelijke organisatie op het gebied van hypotheken en financiële adviezen. De franchiseketen heeft ruim 160 vestigingen, verspreid door het hele land. Op alle vestigingen zijn hypotheekadviseurs in dienst. In ruim twee derde van de winkels is tevens een financiële coach werkzaam. De hypotheekadviseurs en de financiële coaches hebben landelijk erkende diploma's op hun vakgebied en beschikken over ruime ervaring. De Hypotheker biedt naast persoonlijk advies ook een uitgebreide website met online diensten, waar de consument zich uitgebreid kan oriënteren en een eerste advies kan krijgen. De Hypotheker bestaat ruim 20 jaar en heeft inmiddels aan 350.000 klanten hypotheekadvies en financieel advies gegeven.

Omdat prettig wonen niet voor iedereen altijd vanzelfsprekend is, is De Hypotheker structureel sponsor van Villa Pardoes, een vakantieverblijf voor kinderen met een levensbedreigende ziekte. Zij kunnen er met hun ouders in een ontspannen omgeving genieten van alle (aangepaste) comfort die zij thuis vaak niet hebben.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (