Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

GEMIDDELDE TOPMANAGER IN EUROPA IS EEN DOODGEWONE MAN

" Topmanagers in Europa tippen Duitsland als winnaar van het EK voetbal 2008

" Managers in Nederland daarentegen tippen Nederland als winnaar van het EK

voetbal 2008

" Bij de aankoop van een auto zijn kosten de belangrijkste overweging voor

managers in Nederland

Dit zijn slechts enkele resultaten van de 17e editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1.451 topmanagers uit zeven Europese landen geïnterviewd werden over een reeks zaken die het Europese bedrijfsleven beïnvloeden.

AMSTERDAM, 13 mei 2008 - De gemiddelde manager in Europa heeft veel meer gemeen met Jan Modaal dan met het stereotiepe beeld dat wij van hen hebben. Over het algemeen verkiezen topmanagers in Europa rockmuziek boven klassieke muziek, beschikken ze liever over meer tijd dan over meer geld, houden ze niet echt van golf maar eerder van voetbal en kijken ze liever naar een goede komedie dan naar een intellectueel drama. En net zoals zo velen onder ons willen ze wel enkele kilootjes kwijt.

Wat is jouw favoriete drankje?

De enige overeenkomst met het stereotiepe beeld is misschien dat managers in Europa wijn verkiezen boven bier. Overal komt wijn als winnaar uit de bus en dan vooral in Italië en Frankrijk (respectievelijk 81% en 82% van de respondenten). Maar merkwaardig genoeg zijn er niet alleen in België, het bierland bij uitstek, maar ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk 72%, 70% en 67%) meer liefhebbers van wijn dan in het traditioneel wijnproducerende Spanje (66%). De respondenten uit Spanje bleken dan nog heel fervente bierdrinkers te zijn (29%), enkel voorafgegaan door Duitsland (31%).

Als we het over water hebben, dan geeft 42% van de ondervraagden de voorkeur aan kraanwater, al is er wel een groot verschil tussen de verschillende landen. Met name managers in Nederland drinken liever kraanwater dan water uit een fles (63%). Topmanagers in Duitsland spannen de kroon wat betreft mineraalwater in flessen (74%), gevolgd door managers in Italië (63%), Frankrijk (61%) en België (58%).

Ontspanning

Managers zouden graag meer tijd hebben, vooral in Italië en Spanje (respectievelijk 84% en 80%). Ook al zijn ze in de minderheid, toch heeft België het grootste aantal respondenten dat geld verkiest boven tijd (32%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (30%). Deze laatsten kijken dan weer liever naar een ernstig drama (35%) dan de andere respondenten, maar 62% van hen wil ook eens goed kunnen lachen. Iedereen lacht inderdaad graag: acht op tien managers zeggen dat ze komedie boven drama verkiezen en in Italië (90%) en Spanje (88%) loopt dit aantal zelfs op tot negen op tien.

Wat sport betreft, is er een duidelijke winnaar: voetbal wordt door een grote meerderheid verkozen in alle landen. Italië en Duitsland zijn het minst enthousiast over golf (elk slechts 17%), terwijl het Verenigd Koninkrijk de meeste golfliefhebbers kent (34%).

Als het gaat om de keuze van een vakantiebestemming, dan zijn de respondenten uit het vlakke Nederland het meest enthousiast om de bergen in te trekken: alleen in Nederland verkiest de meerderheid van respondenten de bergen boven het strand (51% tegenover 47%).

Gewichtigere zaken

Meer dan de helft van de topmanagers in Europa (56%) zegt dat ze een paar kilootjes wil verliezen. Een meerderheid van de respondenten in België en Italië (53%) wil tot tien kilo lichter worden, in vergelijking met het gemiddelde in Europa van 48%. Slechts één op acht topmanagers vindt dat hij meer dan 10 kilo moet kwijtraken. Een kwart (26%) is tevreden met zijn huidige gewicht en 14% maakt er zich gewoon niet druk om.

Waar letten ze op bij het kopen?

Bij de aankoop van een auto laten topmanagers in Europa zich meer door het prijskaartje en het energieverbruik leiden dan door iets anders. Als belangrijkste overweging vermeldt 61% van de respondenten zowel de kostprijs (37%) als de zuinigheid (24%), vóór stijl (20%) of veiligheid, comfort of betrouwbaarheid (elk 16%). Kosten zijn voor de managers in Nederland de belangrijkste overweging bij de aanschaf van een auto (48%).

Ondanks de huidige hype over hybrideauto s komt de milieuvriendelijkheid van een auto slechts op de zevende plaats in de ranglijst van de belangrijkste aankoopcriteria voor managers in Europa (15%). Opmerkelijk genoeg vindt in een wereld waarin merken een steeds grotere rol spelen, slechts 8% van de respondenten het merk van de auto belangrijk.

Het favoriete elftal voor het EK 2008

Voor de zakenleiders in Europa is Duitsland de grote favoriet voor het Europees kampioenschap voetbal 2008, vooral in het thuisland zelf. Met 27% is Duitsland duidelijk de favoriet, maar dit heeft het vooral te danken aan een grote steun in Duitsland zelf, waar driekwart van de respondenten hun land als winnaar uit de bus ziet komen (74%). De tweede favoriet is Italië (18%).

Het lijkt erop dat het voetbalnationalisme zich echter niet beperkt tot Duitsland, want ze waren niet de enige respondenten die hun eigen land zien zegevieren. Vier op de tien respondenten (38%) in Frankrijk zet zijn land op de eerste plaats, met een ruime voorsprong op kandidaat nummer 2. Hetzelfde fenomeen doet zich voor in Italië, waar 37% stemde voor zijn nationale ploeg, terwijl in Nederland 37% alle hoop op Oranje heeft gevestigd.

Voor meer details over de laatste bevindingen van de Europe Business Monitor kunt u contact opnemen met gcandon@webershandwick.com. Vergelijkingen met vroegere enquêtes vindt u op www.ebm.ups.com.

Noot aan de redactie:


1. De zeventiende editie van de UPS Europe Business Monitor onderzocht de meningen van 1.451 topmanagers uit een representatief staal van toonaangevende ondernemingen in Europa. De interviews vonden plaats tussen 29 augustus en 18 oktober 2007. De enquête wordt jaarlijks uitgevoerd.


2. De interviews werden uitgevoerd in België (100), Duitsland (251), Frankrijk (250), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en het Verenigd Koninkrijk (250). De geïnterviewden zijn allen minstens directieleden. Het gemiddelde zakencijfer van de deelnemende bedrijven bedraagt 1 miljard euro; hun gemiddelde aantal werknemers bedraagt meer dan 2.400. De interviews werden telefonisch afgenomen in de moedertaal van de bedrijfsleiders door onderzoekers van het onafhankelijk onderzoeksbureau TNS (Taylor Nelson & Sofres International) in Londen, Verenigd Koninkrijk.


3. De resultaten van het eerste onderzoek van de Monitor werden in het voorjaar van 1992 gepubliceerd; die van het tweede onderzoek in het najaar van 1992. Vervolgens werden de resultaten jaarlijks in het najaar gepubliceerd. Alle resultaten zijn beschikbaar op de speciaal ontworpen website www.ebm.ups.com.


4. De jaarlijkse UPS Europe Business Monitor werd in 1992 door UPS gecreëerd om de visie van managers in Europa over een aantal actuele onderwerpen weer te geven. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van goederen-, geld- en informatiestromen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en uitdagingen die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden, gezien zij actief zijn binnen de wereldmarkt.


5. UPS heeft haar hoofdzetel in Atlanta, VS, levert dagelijks meer dan 15,6 miljoen pakjes af en doet wereldwijd meer dan 200 landen en gebieden aan. UPS stelt wereldwijd 425.000 personen te werk en haalde in 2006 een omzet van 47,5 miljard US dollar. De website www.ups.com biedt meer informatie over de beursnotering van UPS op de New York Stock Exchange (UPS) alsook over het bedrijf zelf.

Contact: George Candon

Europe Business Monitor: Weber Shandwick

+32 2 743 42 11

gcandon@webershandwick.com

Contact: Fien Bertrams

Overige vragen over UPS: Edelman Amsterdam

+31 20 30 10 980

Fien.Bertrams@edelman.com