Talent allochtone leerlingen wordt niet altijd herkend

dinsdag 13 mei 2008

Uit onderzoek blijkt dat de talenten van veel kinderen op de basisschool worden onderschat. Eerder werd al bekend dat ook autochtone leerlingen vaak een te laag advies krijgen.

De talenten van veel kinderen van de tweede generatie Turken en Marokkanen worden onderschat en niet herkend op de basisschool. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Daardoor moeten allochtonen een langere weg afleggen dan hun autochtone leeftijdgenoten om het hoger onderwijs te bereiken. Inmiddels is een kwart van de Turkse en Marokkaanse jongeren die in Nederland zijn geboren hoog opgeleid.

Staatssecretaris Sharon Dijksma stuurde vorige herfst al een rapport van de Inspectie aan de Tweede Kamer waarin werd geconcludeerd dat er sprake is van onderbenut talent bij kinderen op de basisschool, van zowel allochtone als autochtone afkomst. De belangrijkste factor die van invloed is bij een te laag advies, is vooral het opleidingsniveau van de ouders. Door een te laag advies wordt bij zowel autochtone als allochtone leerlingen hierdoor niet het onderste uit de kan gehaald. Met extra aandacht voor taal en rekenen kunnen de prestaties voor beide groepen worden verhoogd.

Een rapport van de Onderwijsraad dat eind vorig jaar aan de Tweede Kamer is gestuurd ziet wel dat kinderen soms onder hun eigen kunnen presteren, waardoor talent verloren gaat. Het gaat dan om ongeveer tien procent van de kinderen, meestal van lager opgeleide ouders, bij wie etniciteit geen rol speelt.

Wanneer extra aandacht wordt besteed aan deze kinderen, vooral met taal en rekenen, is het niveau te verbeteren. Om dat bereiken komt er bijvoorbeeld voor- en vroegschoolse educatie voor iedereen die dat nodig heeft, krijgen scholen straks eerder extra geld voor leerlingen van laag opgeleide ouders, en is er extra geld gekomen voor taalprogrammas in de grote steden en regios als Oost-Groningen en Zuid-Limburg. Tot slot is samen met leraren, schoolleiders en andere deskundigen in het onderwijs de kwaliteitsagenda opgesteld, waarin opbrengstgericht werken en taal en rekenen een prominente plaats hebben.