Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


Aantal bedrijven met vacatures sinds 2004 verdrievoudigd

In Burgers Zoo presenteerde Kenniscentrum GOC gisteren de tweede editie van het boekje Trends in grafimedia. Het boekje kenmerkt zich door een heldere analyse van de trends in de branche. Op basis van diverse onderzoeken en cijfers wordt een beeld geschetst van ontwikkelingen die van invloed zijn op onderwijs en arbeidsmarkt.

Onderzoeker Jos Teunen en beleidscoördinator Alex de Boer van Kenniscentrum GOC hebben de actuele situatie, de trends en het thema personeelsvoorziening in de grafimediasector in 3 hoofdstukken beschreven. Evenals de eerste editie is het boekje toegankelijk opgezet en rijk geïllustreerd. Dat maakt het ook goed leesbaar voor wie minder in de materie is ingevoerd.

De creatieve sector
Trends in grafimedia besteedt allereerst aandacht aan de ontwikkelingen op mediagebied.
De concurrentie tussen de verschillende media, vooral door de opkomst van de digitale communicatiemiddelen, neemt toe en heeft gevolgen voor de werkgelegenheid in de gedrukte media. Veranderingen in consumentengedrag en mediabestedingen dwingt bedrijven na te denken over hun strategie en keuzes. Daarnaast is er aandacht voor de creatieve industrie waarin de grafimedia, met haar productiefunctie, een belangrijke rol speelt. De creatieve industrie, ook wel de beleveniseconomie genoemd, versterkt dwarsverbanden tussen uiteenlopende branches en sectoren. Voor de grafimediabranche kan zij zorgen voor innovatie van producten en diensten door verbindingen aan te gaan met andere bedrijven in de communicatie en mediawereld.

Thema: personeelsvoorziening
Het percentage grafische bedrijven met vacatures is sinds 2004 verdrievoudigd. Voor een gedeelte kan deze vraag verklaard worden uit het herstel van de economie. Een andere verklaring is echter de vergrijzing in de branche waardoor grote groepen oudere werknemers uitstromen. Voor het werven van personeel voor het vervullen van deze vacatures kunnen bedrijven kiezen uit een groot aantal wervingskanalen. Onderzoek laat echter zien dat niet ieder kanaal even effectief is, en dat werkgevers en werknemers soms totaal andere kanalen gebruiken. Bij een krapper wordende arbeidsmarkt zullen bedrijven ook gedwongen worden om meer actief bepaalde doelgroepen op deze markt, zoals langdurig werkelozen of nuggers, te benaderen. Deze nieuwe doelgroepen betekenen een andere vorm van werving en selectie, en een andere omgang met de arbeidsvoorwaardelijke invulling van het contract.

Bestellen
Het boekje Trends in grafimedia kan online worden besteld op www.goc.nl. Het boekje is daar tevens gratis te downloaden als PDF.