Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

logoocw

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 13 mei 2008 PO/ZO/8577 17 april 2008 2070818230

Onderwerp
Indicatiestelling op de Emiliusschool (Son en
Breughel)

Hierbij stuur ik u het antwoord op de vragen van het lid Ferrier van uw Kamer (CDA) over de indicatiestelling op de Emiliusschool (Son en Breughel), met het kenmerk 2070818230 (ingezonden op 17 april 2008).

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Sharon A.M. Dijksma

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl E

blad 2/4

2070818230
Vragen van het lid Ferrier (CDA) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Dijksma, over indicatiestelling op de Emiliusschool (Son en Breughel). (Ingezonden 17 april 2008)


1
Heeft u kennisgenomen van de situatie ten aanzien van indicatiestelling op de Emiliusschool in Son en Breughel? 1)

Ja . De Emiliusschool is een school voor leerlingen met ernstige meervoudige handicaps. In de genoemde radio-uitzending wordt ingegaan op de extra AWBZ zorg die nodig is voor kinderen om onderwijs te kunnen volgen en op de bureaucratie rondom het aanvragen van die extra AWBZ-zorg.


2
Kunt u verklaren dat aanvragen worden toegekend voor een periode die niet meer ingezet kan worden?

De aanvraag voor AWBZ-zorg dienen de ouders in bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). De inzet van het CIZ is om aanvragen binnen de gestelde termijnen af te handelen. In de regel worden (her)aanvragen voor AWBZ-zorg in de vorm van een PGB met voorrang door het CIZ afgehandeld. Mocht een indicatieaanvraag niet tijdig zijn afgehandeld dan betreur ik dat. Het kabinet streeft ernaar om de administratieve lasten van onder meer de indicatiestelling op verschillende terreinen te verminderen. Waar mogelijk, trekken we daarbij gezamenlijk op, zoals bijvoorbeeld de implementatie van het Kader integraal indiceren. Daarnaast werkt ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid aan genoemd streven. In dat kader wil ik er op wijzen dat de verantwoordelijkheid voor de indicatiestelling AWBZ ligt bij het ministerie van VWS, niet bij het ministerie van OCW. Het verminderen van de tijd, nodig voor afhandeling van indicatieaanvragen is één van de aandachtspunten bij VWS als het gaat om het verbeteren en vereenvoudigen van de indicatiestelling AWBZ.


3
Kunt u verklaren dat zorg in natura niet geboden kan worden op de plek van voorkeur van de ouders, omdat de AWBZ-zorg - op gezag van het ministerie van VWS dat de zorg wél toekent - niét ter plaatse uitgebreid kan worden?

Zoals in antwoord op vraag 2 is aangegeven, valt de verantwoordelijkheid van de zorg onder het ministerie van VWS. In de AWBZ zijn de regionale zorgkantoren ervoor verantwoordelijk dat er naar aard en omvang voldoende AWBZ-zorg van voldoende kwaliteit gecontracteerd is bij de verschillende zorgaanbieders in de betreffende regio.


4
Deelt u de mening dat deze situatie, waarbij ouders ieder jaar twee verschillende trajecten dienen te gaan - ten aanzien van indicatie zorg én ten aanzien van indicatie onderwijs - waarbij ze te maken

blad 3/4

krijgen met een grote administratieve last nu precies de situatie is die de Tweede Kamer, door het aannemen van de motie Ferrier 2) wilde voorkomen?

Het verminderen van de administratieve lasten is een belangrijke doelstelling van het kabinet. De implementatie van het kader integraal indiceren leidt tot belangrijke vereenvoudiging voor ouders en kinderen die naast een indicatie voor (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so)/ leerlinggebonden financiering (lgf) ook jeugdzorg of AWBZ-zorg nodig hebben omdat zij nog maar bij één loket de indicaties hoeven aan te vragen. De indicatie voor onderwijs hoeft overigens niet elk jaar te worden aangevraagd. Afhankelijk van de onderwijssoort is de indicatie 3 of 4 jaar geldig. Leerlingen met het syndroom van Down krijgen, met de wijzigingen in het Besluit tot (Kamerstukken 2007/08, 31413, nr
1) zelfs een zmlk-indicatie voor de hele schoolloopbaan.


5
Kunt u de Kamer informeren over de stand van zaken ten aanzien van de uitvoer van de motie Ferrier?

In reactie op uw motie, heb ik in het overleg aangegeven dat ik de motie beschouw als een ondersteuning van het beleid dat is ingezet om de indicatielasten voor ouders te verminderen. Naast genoemde implementatie van het Kader integraal indiceren, hoort daarbij ook het afschaffen van het model aanmeldformulier voor de indicatie voor (v)so/lgf, de automatische indicatie voor jongeren afkomstig uit een justitiële jeugdinrichting en de zmlk-indicatie voor de schoolloopbaan voor leerlingen met syndroom van Down. Voorts is inzet om binnen Passend onderwijs de verschillende loketten die er op dit moment binnen het onderwijs zijn voor de indicatiestelling terug te brengen tot één loket. Wat betreft het verzoek in de motie om niet alleen integraal te indiceren maar ook tot een integraal handelingsadvies te komen het volgende. In het invoeringsplan Passend onderwijs dat op 5 december aan de Tweede Kamer is gestuurd (Kamerstukken 2007/08, 27728, nr. 101) is aangegeven dat de samenwerking tussen het (v)so, jeugdzorg en AWBZ-zorg op dit punt nog niet is geformaliseerd. Sinds de invoering van de leerlinggebonden financiering in 2003 is het wel mogelijk om bekostiging aan te vragen voor leerlingen afkomstig uit een residentiële instelling indien `één kind, één plan' noodzakelijk is vanwege de aard of duur van de behandeling. Aan het ITS is gevraagd onderzoek te doen naar de uitwerking van één kind, één plan in de praktijk. Doel is beter zicht te krijgen op de samenwerking tussen (v)so en (jeugd)zorg. De resultaten, die voor de zomer 2008 beschikbaar komen, bieden naar verwachting handvatten om de samenwerking te verbeteren. Ook de input vanuit de regio's die al gestart zijn met integraal indiceren wordt gebruikt voor verbetering van de indicatiestelling en samenwerking om te komen tot een samenhangend zorgplan voor kinderen die extra ondersteuning in het onderwijs en (jeugd)zorg nodig hebben.


6
Kunt u toezeggen dat bij de inschrijving voor het schooljaar 2008-2009 de problemen, zoals naar voren gebracht in het IKON radio programma opgelost zullen zijn, conform de motie Ferrier? Zo neen, waarom niet?

blad 4/4

De problemen die in dit radioprogramma zijn genoemd betreffen de extra AWBZ zorg die nodig is voor ernstig meervoudig gehandicapte kinderen om (v)so te kunnen volgen en de bureaucratie rondom het aanvragen van die extra AWBZ-zorg. Als het gaat om het verminderen van de bureaucratie is de implementatie van het Kader integraal indiceren van belang. Implementatie daarvan wordt voor een belangrijk deel in 2008 voltooid. Wat betreft de indicatiestelling AWBZ verwijs ik u naar de brief van de staatssecretaris van VWS aan de Tweede Kamer van 29 mei 2007 (Kamerstukken II 2006/07, 30 800 XVI, nr. 145) waarin een 12-tal voorstellen zijn gedaan in het kader van eenvoudig en beter indiceren. Over de uitkomsten van de pilots wordt de Tweede Kamer in het tweede kwartaal van 2008 geïnformeerd. Wat betreft de motie Ferrier wil ik verwijzen naar het antwoord op vraag 5 waarin ik ben ingegaan op de vervolgstappen om naast de integrale indicatiestelling te komen tot een samenhangend zorgplan voor kinderen die extra ondersteuning in het onderwijs en (jeugd)zorg nodig hebben.


1) IKON radio, "De andere wereld van zondagmorgen", 13 april 2008
2) Kamerstuk 30 956, nr. 9