Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht

CNV Stads- en streekvervoer (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

Utrecht, 14 mei 2008


------

CNV Stads- en streekvervoer tevreden over verloop eerste stakingsdag OV

Streekvervoer plat en reiziger begrijpt dat

De bussen in het streekvervoer en stadsvervoer (uitgezonderd de 4 grote steden) ligt vandaag, woensdag 14 mei geheel plat. Leden van CNV Stads- en streekvervoer hebben massaal gehoor gegeven aan de oproep van de bond om het werk neer te leggen. Dit als gevolg van eerdere acties waarbij nog wel werd gereden, maar niet werd gestempeld. De reizigers - zo blijkt deze woensdag - zien de algehele staking overwegend als logisch vervolg op die acties.

Van de ruim 50 remises/stallingen in het hele land liggen er meer dan 40 geheel plat. Bij de overige hebben zich soms werkwillige chauffeurs gemeld. Vestigingsmanagers hebben er niettemin voor gekozen om alle bussen binnen te houden. Anders wordt het buitengewoon onoverzichtelijk, niet in de laatste plaats voor de reiziger. Voorbeeld: als een bus op deel 1 van jouw vervoerstraject wel rijdt, maar een eventuele overstapbus niet, sta je als reiziger in de middle of nowhere. Dat wordt nu voorkomen.

De acties verlopen rustig. Landelijk actiecoördinator Peter de Jong rept van "een buitengewoon succesvolle eerste stakingsdag".

Cao-onderhandelaar Wyb Kusters constateert dat de reizigers doorgaans veel begrip tonen voor het feit dat de bussen nu niet komen voorrijden. "Zij zien het als logisch gevolg op de gratis-vervoeractie waarmee dit alles begon. De reële vraag om een goede cao met daarin een reële loonsverbetering wordt dus herkend door veel mensen. Dat is mooi.

Daaruit leid ik af dat mensen doorzien dat het werkgeversbod van 12 procent in 3 jaar allesbehalve een gouden bod is, maar juist een wassen neus. We hebben eerder al uitgelegd dat het geld dat de werkgevers daarmee toezeggen vooral door de mensen zelf moet worden betaald. Door pauzetijd in te leveren en meer uren per week te werken. Daarbij hebben we ook uitgelegd dat de werkgevers ogenschijnlijk hun eigen tegenvallers - het té goedkoop inschrijven op vervoersconcessies - nu willen afwikkelen via de medewerkers. Dat is echter niet iets wat met chauffeurs en overige personeel moet worden afgehandeld. Dat is een meningsverschil tussen maatschappijen en overheid."

Kusters herhaalt nog maar eens zijn standpunt dat niet de vakbond maar de werkgevers verantwoordelijk zijn voor het niet rijden van de bussen. "Uiteraard willen de werkgevers doen geloven dat wij de boosdoener zijn. Wij vragen niet meer of minder dan goede arbeidsvoorwaarden voor vervoerspersoneel en een eerlijk spel met geld. En dus niet een meningsverschil met de overheid financieel recht trekken via het eigen personeel."

Onderhandelaar Wyb Kusters van CNV Stads- en streekvervoer spreekt donderdagochtend 15 mei om 07.30 uur de stakers toe in de grote Connexxion-stalling in Uithoorn (Noord-Holland). Hij zal daar eens te meer uitleggen waar dit conflict nu precies om draait en de aanwezige Connexxion-medewerkers een hart onder de riem steken.