Gemeente Den Haag

Gehandicapte sneller aan voorziening geholpen

De nieuwe manier van werken die op 1 oktober vorig jaar bij de afdeling Voorzieningen Gehandicapten van de gemeente Den Haag is ingevoerd, lijkt zn vruchten af te werpen.
In maart vorig jaar was slechts 33% van de binnengekomen aanvragen binnen acht weken afgehandeld. Een jaar later is dat percentage opgelopen tot 70%.

Na aanhoudende klachten over de lange wachttijden bij het aanvragen van een voorziening voor gehandicapten, kondigde wethouder Van Alphen vorig jaar een reeks van maatregelen aan.

Er zijn nieuwe afspraken gemaakt, er is extra personeel ingezet en met de woningcorporaties zijn afspraken gemaakt om gevraagde aanpassingen aan woningen sneller te realiseren. Ook bij de leverancier van hulpmiddelen als rollators en scootmobiels is een inhaalslag gemaakt.

Ombudsman
Tegelijkertijd is het aantal klachten dat bij de ombudsman is ingediend fors afgenomen. In de eerste helft van 2007 nam de ombudsman 23 klachten in behandeling. In de tweede helft waren dat er nog slechts zes. De ombudsman schrijft deze afname toe aan de nieuwe werkorganisatie. In het eerste kwartaal ging de helft van alle klachten over lang wachten. In het laatste kwartaal was dat nog maar 4%.

Ambitie
Verantwoordelijk wethouder Bert van Alphen is tevreden over de resultaten. Een compliment ook aan de medewerkers die dit voor elkaar hebben gekregen. Het is mijn ambitie om uiteindelijk 80% van alle aanvragen binnen acht weken afgehandeld te krijgen. Om dat mogelijk te maken is er sinds 1 maart opnieuw extra capaciteit ingezet op de gemeentelijke afdeling Voorzieningen Gehandicapten.