Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n)
14 mei 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/IVW-2008/5601 30523-16 Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die uw vaste Commissie van Verkeer en Waterstaat heeft gesteld over het "Visiedocument Toezicht Binnenvaart, deel 1 : Taakoverdracht certificering en meting".


1.
Zijn er in de voorbereiding van de taakoverdracht wederzijds geaccordeerde en bindende afspraken gemaakt tussen marktpartijen en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) over de manier waarop omgegaan wordt met de kennisoverdracht ? Zo ja, hoe zien deze er precies uit ? Zo nee, waarom niet ?


1.
In het "Visiedocument Toezicht Binnenvaart, deel 1 : Taakoverdracht certificering en meting" is aangegeven dat de Inspectie de marktpartijen zal ondersteunen bij de noodzakelijke kennisopbouw van deze partijen. Hetgeen hierin is vastgelegd wordt door de Inspectie als bindend beschouwd.
Dit betekent concreet dat reeds in 2007 de eerste stappen zijn gezet voor het gezamenlijk (Inspectie en marktpartijen) uitvoeren van keurings-inspecties. Op deze manier wordt de kennis concreet in de praktijk besproken en overgedragen. In 2008 stelt de Inspectie voor deze aanpak 2 fte's ter beschikking. Daarnaast volgt in de tweede helft van dit jaar een separaat en doelgericht opleidingsprogramma waarin o.a. kennis van de internationale wet- en regelgeving wordt behandeld. Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/IVW-2008/5601

Op deze wijze zet de Inspectie een aanpak neer waarmee voldoende kennis en tijd wordt ingezet voor de kennisoverdracht aan marktpartijen. De signalen die de Inspectie kreeg over deze aanpak waren positief.

De ondersteuning door de Inspectie is verder uitgewerkt in mijn brief van 19 december
2007 aan de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat, Deelorgaan Binnenvaart, welke ik als bijlage bijvoeg.


2.
Klopt het dat wat betreft de overdracht van de praktische vaardigheidstaken afspraken zijn gemaakt met de IVW om daarvoor experts te begeleiden, maar dat dit ontbreekt als het gaat om de noodzakelijke kennis op het gebied van de relevante wet- en regelgeving ?


2.
Anticiperend op de definitieve instemming met het Visiedocument door de Tweede Kamer heeft de Inspectie reeds enige capaciteit beschikbaar gesteld om de experts van de marktpartijen in de praktijk te begeleiden.
Door de Inspectie wordt echter afgewacht met het inzetten van verdere capaciteit voor de kennisoverdracht totdat het Visiedocument definitieve instemming van de Tweede Kamer heeft. Indien dit op korte termijn zal gebeuren, zal de Inspectie in de tweede helft van dit jaar het verdere opleidingsprogramma uitvoeren.


3.
Bent u bekend met de zorgen van de binnenvaartsector t.a.v. de noodzakelijke kennisoverdracht omtrent certificerings- en metingstaken naar de markt ? Hoe beoordeelt u deze zorgen ?


3.
Enkele marktpartijen hebben mij in december 2007 bericht zich af te vragen hoe de verdere kennisoverdracht zal gaan verlopen. Zij hadden daarover ook reeds vragen gesteld in het Overlegorgaan Verkeer en Waterstaat, Deelorgaan Binnenvaart. In antwoord op die vragen heb ik mijn brief van 19 december 2007 opgesteld en is een nadere uitwerking van het programma van kennisoverdracht opgesteld.


4.
Is het waar, dat de noodzakelijke kennis om veiligheidskeuringen aan boord uit te voeren bij beoogde marktpartijen nog zeer te wensen overlaat ? Hoe wordt dit opgelost ?

4.
Er bestaan weliswaar verschillen in kennisniveau tussen de experts van de verschillende marktpartijen, maar er zijn nu reeds een aantal experts die zeer goed in staat zijn om de werkzaamheden van de Inspectie over te nemen. De komende periode van twee jaren, met daarin het aangeduide programma van kennisoverdracht
---

VENW/IVW-2008/5601

in theorie en praktijk, acht ik ruim voldoende om alle experts op het vereiste niveau te krijgen.


5.
Bent u bereid om in ieder geval een deel van het benodigde opleidingstraject voor de beoogde marktpartijen te financieren ?

5.
Eén van de uitgangspunten van de taakoverdracht aan de marktpartijen is dat er marktpartijen zouden zijn die de taken over zouden kunnen nemen. Reeds bij de eerste besprekingen met de marktpartijen in het voorjaar van 2006 is door de marktpartijen aangegeven dat zij in staat en bereid zouden zijn om de werkzaamheden van de Inspectie over te nemen. Pas toen het Visiedocument nagenoeg gereed was, is er door één marktpartij hierop terug gekomen. Deze partij vroeg om een gedeeltelijke financiering van het eigen, interne kwaliteitstraject. De ondersteuning door de Inspectie bij de kennisoverdracht zal gerealiseerd worden door de inzet van menskracht van de Inspectie. De kennisoverdracht zal overigens kosteloos zijn voor de marktpartijen.


6.
Bent u bereid om in de verdere aanloop naar de taakoverdracht eenmalig extra tegemoet te komen aan de wensen om kennis en kunde op een goede manier over te dragen aan de marktpartijen, zodat ook deze partijen goed in staat zijn taken over te nemen van de overheid ?


6.
Ik ben ervan overtuigd dat de aanpak zoals geschetst in mijn brief van 19 december 2007 (zie ook het antwoord onder vraag 1) adequaat en voldoende is om de kennisoverdracht te realiseren. Vanuit het Deelorgaan Binnenvaart heb ik daarna ook geen signalen van het tegendeel ontvangen.


7.
Hoe wilt u waarborgen dat de huidige IVW-verantwoordelijkheden niet `over de muur worden gegooid' zonder dat dit tegelijkertijd goed door de markt wordt opgepakt ?


7.
Deze waarborg zit in het hele proces van taakoverdracht ingebouwd. Het Visiedocument is opgesteld in nauwe samenwerking met de branche organisaties en de marktpartijen. Unaniem was men van mening dat het proces van taakoverdracht niet ten koste zou mogen gaan van de dienstverlening aan de branche. Mede om deze reden is dan ook gekozen voor een traject van 2 jaar om de taakoverdracht zorgvuldig te kunnen realiseren. Deze 2 jaren kunnen door de marktpartijen onder andere gebruikt worden om de noodzakelijke kennisopbouw te realiseren.


---

VENW/IVW-2008/5601


8.
Hoe verhoudt hoofdstuk 3.1.17 (kennisoverdracht) zich met een brief van 17-12-2007 waarin een aantal betrokken organisaties (NBKB, EFM, CDI) om meer steun vraagt van de overheid ?


8.
Zie het antwoord onder vraag 3.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---