Gemeente Delft Spoortunnel Delft voorbereid op vier sporen

De nieuwe spoortunnel in Delft wordt in ruwbouw uitgevoerd voor vier sporen, waarvan twee sporen direct operationeel worden gemaakt. Dit is afgesproken door de betrokken overheden: de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, het Stadsgewest Haaglanden, de provincie Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Delft.

In de komende weken werken de overheden dit arrangement verder uit. Hierbij is het uitgangspunt dat het risicoprofiel voor Delft niet hoger wordt dan het was bij de afspraken van oktober 2005, toen de uitvoeringsovereenkomsten voor het project werden getekend. Het in één keer bouwen van het casco van de tunnel beperkt de overlast voor de stad. Met het besluit is de spoortunnel in Delft voorbereid op toekomstige besluitvorming voor de opvang van de groei van het landelijke en regionale openbaar vervoer over het spoor.

De bouw van de spoortunnel is onderdeel van het project Spoorzone Delft: de integrale herontwikkeling van een gebied van circa 40 hectare, tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan. Het project bestaat verder uit een station met een stadskantoor, bijna 1500 woningen, enkele kantoren, de aanleg van een stadspark, waterpartijen, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen.

De voorlopige planning is nu dat de bouw van de spoortunnel begint in 2009. In 2013 kunnen de eerste twee sporen van de tunnel in gebruik zijn, waarna het viaduct kan worden afgebroken. De laatste fase van de stedelijke ontwikkeling is afgerond in 2020.


---