Ingezonden persbericht

Persbericht

Jaarcijfers Fair Trade Original 2007:

Omzet licht gedaald, positief bedrijfsresultaat en sterke groei in de supermarkt

Culemborg, 14 mei 2008 - Fair Trade Original heeft het jaar 2007 met een positief bedrijfsresultaat afgesloten. De omzet is met name door een grote brand in een van de magazijnen licht gedaald. De verkoop van levensmiddelen in de supermarkt groeide sterk. Dit en meer staat in het Jaarverslag 2007 dat de eerlijke handelsorganisatie vandaag publiceert.

Omzetontwikkeling

De omzet van Fair Trade Original bedroeg in 2007 EUR 17.264.000 (2006: EUR 18.290.000). Mede als gevolg van een grote brand in een van de magazijnen in Culemborg is de omzet over 2007 lager uitgevallen dan in het jaar ervoor. Door de brand zijn nagenoeg alle levensmiddelen die in Culemborg opgeslagen lagen, vernietigd. Het Gifts & Living assortiment is enkele weken niet voor verkoop beschikbaar geweest. De brand heeft grote impact gehad op de verkopen in het najaar, de periode waarin Fair Trade Original normaal gesproken een belangrijk deel van de omzet realiseert. Fair Trade Original kon vorig jaar niet geheel aan de vraag naar producten voor kerstpakketten voldoen.

De omzetontwikkeling in de verschillende verkoopkanalen laat een gedifferentieerd beeld zien. De omzet in het Gift Retail kanaal (verkoop aan Wereldwinkels en Fair Trade Shops) is gedaald ten opzichte van 2006. Naast het effect van de brand heeft Fair Trade Original omzet verloren door de sluiting van drie Fair Trade Shops. Ook heeft Fair Trade Original in dit verkoopkanaal te maken met toenemende concurrentie van andere fairtrade importeurs.

De omzet in het Food Retail kanaal (verkoop aan supermarkten) is sterk gegroeid. De verkoop van levensmiddelen in de supermarkt steeg met 72%. Zowel het aantal supermarktketens dat producten van Fair Trade Original verkoopt, als het aantal opgenomen producten per supermarkt nam toe. Deze groei zet ook in 2008 door: in het eerste kwartaal van dit jaar lag de verkoop van levensmiddelen in de supermarkt 70% hoger dan in het eerste kwartaal van 2007.

De omzet in het Out of Home verkoopkanaal daalde in 2007 met 11%. In november 2007 heeft Fair Trade Original de activiteiten op het gebied van eerlijke koffie in het Out of Home segment verkocht.

Resultaatontwikkeling

De nettowinst na vennootschapsbelasting bedroeg in 2007 EUR 837.000. In 2006 werd nog een verlies geleden van EUR 2.324.000. De sterke verbetering van het bedrijfsresultaat is hoofdzakelijk het gevolg van een ingrijpende reorganisatie in 2007 waarbij de operationele kosten significant zijn teruggebracht en eenmalige baten uit onder andere de verkoop van de activiteiten in het Out of Home kanaal.

"Het jaar 2007 is voor Fair Trade Original een jaar van beweging geworden. Een beweging naar een slagvaardige, efficiënte organisatie die op financieel gezonde basis ontwikkelingshandel in de praktijk brengt. We hebben na twee verlieslijdende jaren in 2007 weer winst gemaakt. De positieve ontwikkeling van de omzet in het eerste kwartaal van 2008 laat bovendien zien dat we een stijgende lijn te pakken hebben", aldus Peter Scheerder, interim-directeur van Fair Trade Original.

Over Fair Trade Original

Fair Trade Original importeert food en non-food producten van 65 handelspartners uit 27 ontwikkelingslanden in Afrika, Azië en Latijns-Amerika en verkoopt deze op de Nederlandse en Europese markt. Fair Trade Original werkt vanuit de visie dat handel een motor is voor ontwikkeling. De handelsorganisatie biedt haar handelspartners eerlijke handelsvoorwaarden en ondersteunt hen met bedrijfseconomische training en advies. Voor de mensen die de producten maken, betekent dit werkgelegenheid, inkomen en een beter bestaan. Fair Trade Original is een stichting zonder winstoogmerk, is gevestigd in Culemborg en heeft circa 50 medewerkers. In 2009 viert de organisatie haar 50-jarig bestaan.
---



Ingezonden persbericht