Nieuw boek over het delen van een BredeSchoolgebouw

donderdag 15 mei 2008

Frank Studulski heeft het boek 'Van visie naar vorm' geschreven voor allen die te maken krijgen met een nieuw gebouw waarin verschillende instellingen worden gehuisvest.

'Moet een Brede School per se in één gebouw? Kan ik mijn lokaal een nieuwe vorm geven? Wat is belangrijk in het gebouw als ik weet dat kinderen er van 7.30 tot 18.30 uur verblijven?' Sommige mensen zeggen dat het gebouw er bij een BredeSchool niet toe doet: het gaat tenslotte om de samenwerking. Maar het gebouw kan juist een bron van ellende zijn.
In 'Van visie naar vorm' gaat Frank Studulski er vanuit dat het BredeSchoolgebouw er wel degelijk toe doet. Instellingen die de gelegenheid krijgen samen een nieuw gebouw te ontwikkelen en ontwerpen, staan voor een avontuur dat uithoudingsvermogen en betrokkenheid vraagt. Een BredeSchool ontwerpen is dan ook een kans om een eigen visie te vertalen naar ruimten. Een BredeSchoolgebouw is meer dan een school met wat voorzieningen eraan vast. Bovendien is het ontwerpen niet alleen een technische kwestie, het is ook een sociaal proces. Een goede visie vormt het fundament van het gebouw. Zeker nu kinderopvang en onderwijs aan elkaar gekoppeld zijn, zal de vraag naar multifunctionele of combinatiegebouwen (een campus) toenemen. De nieuwe gebouwen zijn niet alleen school, maar brede voorzieningen voor de wijk en in sommige gemeenten zelfs basisvoorzieningen. "De ontwikkeling van een nieuw gebouw gebeurt vaak maar één keer in je loopbaan: wees er op voorbereid en laat je niet overrompelen", houdt Studulski zijn lezers voor.
Klik hier voor meer informatie over 'Van visie naar vorm'.

'De brede school, perspectief op een educatieve reorganisatie' Van dit boek van Studulski uit 2002, dat vooral op hoge scholen wordt gebruikt, is onlangs een volledig geactualiseerde versie uitgebracht. Het boek beschrijft de theoretische achtergronden van de BredeSchool, beleidsontwikkelingen en een pleidooi voor een BredeSchool-curriculum. In de versie van 2007 zijn twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd over internationale voorbeelden en effecten van de BredeSchool. Klik hier voor meer informatie over 'De brede school, perspectief op een educatieve reorganisatie'.