BOVAG-RAI: CO2 belasting ondermijnt vertrouwen in kilometerprijs

15/05/2008 11:05

Rai Vereniging

Het gisteren uitgelekte voorstel waarin de afbouw van de BPM wordt gekoppeld aan een nieuwe auto(aanschaf)belasting op basis van CO2 uitstoot is precies datgene waarvoor RAI Vereniging en BOVAG hebben gewaarschuwd! Een eventuele invoering van deze heffing draait de klok gewoon weer terug. De autobezitter snapt dit niet en zal dit zeker ook niet pikken.

Er is immers afgesproken de aanschafbelasting (BPM) volledig af te bouwen en in plaats daarvan een kilometerprijs te betalen voor het gebruik van de auto. Dat principe is:


- veel eerlijker,


- beter voor het milieu en


- het vermindert de files en verbetert de mobiliteit.

Als je de aanschafbelasting niet afschaft, maar slechts van een ander etiketje voorziet,

ondermijn je het vertrouwen in de kilometerprijs en in de politiek.

De aanschafbelasting BPM dient dus zoals afgesproken 100% afgebouwd te worden. Wat RAI Vereniging en BOVAG betreft gaan we met ingang van 2012 echt 100% Anders Betalen voor Mobiliteit. Daarmee vangen we terecht veel vliegen in één klap: veel eerlijker betalen voor mobiliteit, het is beter voor het milieu en het vermindert de files en verbetert de mobiliteit.

RAI Vereniging en BOVAG zijn voor duidelijkheid.

Duidelijkheid naar de autobranche, maar zeker ook duidelijkheid voor de autogebruiker. Daaraan kan een betrouwbare overheid nù meewerken.

Bovendien betekent het uitgelekte voorstel een afbouw van de BPM van slechts 75% (waarbij de resterende 25% een andere naam krijgt) omdat anders de kilometerprijs te hoog zou worden. Het handhaven van 25 % aanschafbelasting (of je die nu BPM of CO2 belasting noemt) betekent slechts 1 cent minder betalen per kilometer.

EINDE BERICHT





http://www.raivereniging.nl




BOVAG