Gemeente Leidschendam-Voorburg


Alle adressen en gebouwen in één basisregistratie

Informatie speelt een belangrijke rol bij het contact van burgers en bedrijven met de overheid. Goede gegevens zijn nodig voor de correcte beantwoording van vragen, voor snelle toekenning van subsidies en toeslagen, voor adequate beleidsontwikkeling en voor het voorkomen en opsporen van misdaad en fraude. Kortom, goede gegevens zorgen voor betere dienstverlening van de overheid. Daarom heeft het kabinet onlangs besloten zes basisregistraties in te voeren. Er komt in 2009 één Basisregistratie Adressen (BRA) en één Basisgebouwenregistratie (BGR) voor alle gemeenten. Samen worden ze de BAG genoemd, de Basisregistraties Adressen en Gebouwen.

Basisbestand
Wat de GBA (gemeentelijke basisadministratie) is voor personen, wordt de BAG voor adressen en gebouwen. De BAG is in 2009 het enige basisbestand waaruit gegevens over adressen en gebouwen worden opgevraagd. Dit geldt voor de gemeenten intern, en voor instellingen die gebruikmaken van de gegevens van de gemeenten, zoals de Belastingdienst.

Aanpassen adressenbestand
De invoering van de BAG betekent dat begin 2009 ook in de gemeente Leidschendam-Voorburg een Basisregistratie Adressen en een Basisgebouwenregistratie moeten zijn opgezet. De gemeente moet alle adressen en gebouwen registreren op haar grondgebied, en die registratie actueel houden. Omdat de BAG uitgaat van één adres voor één verblijfsobject, moeten sommige adressen worden aangepast. Er worden nieuwe adressen toegekend, bijvoorbeeld aan garageboxen. En er zijn enkele adressen die een nieuw huisnummer krijgen, omdat zij bijvoorbeeld nu nog een huisnummer delen. Iedereen die te maken krijgt met een nieuw of ander huisnummer wordt hier komende weken persoonlijk van op de hoogte gesteld door de gemeente.

Meer informatie vindt u op de website van het ministerie van VROM.