Staatssecretaris Bijleveld presenteert top-5 administratieve lasten politieagent

Staatssecretaris Bijleveld presenteert top-5 administratieve lasten politieagent

Politieagent verliest tijd met dubbele invoer gegevens en ingewikkelde formulieren

Politieagenten en -rrechercheurs verliezen tijd met het dubbel invoeren van gegevens en het invullen van ingewikkelde formulieren. Deze punten staan hoog in de top-5 van knelpunten in administratieve lasten voor agenten en rechercheurs die staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vandaag presenteerde. Bijleveld deed dat tijdens een werkbezoek aan het regiobureau politie Limburg-Noord. Daar ging zij ook in gesprek met politieprofessionals over hoe zij administratieve lasten in hun werk ervaren. De top-5 voor agenten en rechercheurs is de aftrap van het project Administratieve Lastenvermindering voor Professionals in de Publieke Sector. Uiteindelijk komt er een top-5 voor vier verschillende professionals in de vier sectoren veiligheid, onderwijs, zorg en sociale zekerheid. Staatssecretaris Bijleveld wil deze knelpunten deze kabinetsperiode wegnemen. Het kabinet wil hiermee bereiken dat de professional minder tijd kwijt is aan het invullen van papieren en meer tijd overhoudt voor zijn of haar eigenlijke werk. Dat wil zeggen meer blauw op straat, meer handen aan het bed en onderwijzers meer voor de klas.

Top-5 knelpunten administratieve lasten politie

* Gebruikersvriendelijkheid van de gebruikte systemen. Vaak moeten gegevens dubbel worden ingevoerd. Ook het steeds wisselen van schermen en het gebruik van functietoetsen binnen het systeem worden als onhandig en tijdrovend ervaren.
* Ingewikkelde formulieren. Zoals voor aanrijding, winkeldiefstal en huiselijk geweld.
* Informatieverstrekking aan OM. Er moeten veel gegevens worden aangeleverd in papieren dossiers. Dit betekent veel ouderwets kopieer- en printwerk. Een deel van de aangeleverde informatie wordt vervolgens niet door officieren van justitie en rechters gebruikt.
* Wildgroei partnerinformatie. Verschillende instanties en overheden vragen met behulp van formulieren steeds dezelfde informatie op, bijvoorbeeld in het kader van het convenant huiselijk geweld.
* Ongerichte adressering. Politieprofessionals krijgen veel beleidsinformatie die eigenlijk niet voor hen is bedoeld of waarvan onduidelijk wat zij er mee moeten.

De top-5 van administratieve knelpunten voor agenten en rechercheurs is gebaseerd op een tijdbestedings- en belevingsonderzoek. Voor dit onderzoek zijn dertig agenten en dertig rechercheurs een dienst gevolgd om vast te stellen hoeveel minuten ze besteden aan hun verschillende taken, waaronder hun administratieve werkzaamheden. Daarnaast is de politieprofessionals gevraagd naar hun grootste ergernis over hun administratieve werk.

In de sector veiligheid komt er naast de top-5 voor agenten en rechercheurs een top-5 voor bevelvoerders brandweer en één voor officieren van justitie. Ook in de sectoren onderwijs, zorg en sociale zekerheid worden knelpunten voor de professionals in kaart gebracht, bijvoorbeeld van docenten primair onderwijs, huisartsen en medewerkers van de serviceteams van de Sociale Verzekeringsbank.

Politieprofessionals kunnen nu al melding maken van administratieve lasten bij het onlangs geopende meldpunt www.mijnechtewerk.nl. Professionals uit de overige hier genoemde sectoren kunnen hier op termijn ook terecht met opmerkingen en suggesties over hun administratieve lasten. De top-5 voor de professional staat naast de top-10 van knelpunten die burgers ervaren in contacten met de overheid. Door deze top-10 aan te pakken wil staatssecretaris Bijleveld de dienstverlening van de overheid verbeteren.

Noot voor de pers:
Noot voor redacties (

RVD Mediafeed