Stichting Natuur en Milieu

15 mei 2008 - Omzetting van de aanschafbelasting BPM in een CO2-belasting voor nieuwe auto's is een goed idee. Dat stelt Stichting Natuur en Milieu naar aanleiding van het gisteren uitgelekte voorstel van Staatssecretaris De Jager van Financiën om de aanschafbelasting BPM te baseren op de CO2-uitstoot van een auto. 'Het gaat er om dat mensen schonere en zuinigere auto's kopen,' zegt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu. 'Een aanschafbelasting in het voordeel van zuinige auto's is zeer effectief.'

Natuur en Milieu is er daarom sterk voor om bij de invoering van de kilometerbeprijzing slechts een klein deel (25%) van de aanschafbelasting (naast de motorrijtuigenbelasting) om te zetten in een kilometerprijs. Het grootste deel van de aanschafbelasting moet blijven bestaan om daarmee de aankoop van zuinige en schonere auto's te kunnen stimuleren. Als de aanschafbelasting (BPM) helemaal wordt afgeschaft, gaan mensen grotere en zwaardere auto's kopen met meer CO2-uitstoot, zo is uit onderzoek voor Anders Betalen voor Mobiliteit gebleken.

Overigens vindt Natuur en Milieu dat de nieuwe basis voor de aanschafbelasting niet alleen op CO2 moet zijn gebaseerd, maar ook op luchtverontreinigende stoffen als NO en fijn stof.

Publicatiedatum: 15-05-2008