Gemeente Utrecht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
40 Vragen van mevrouw ir. I.G.M. de Bondt
(ingekomen 12 april 2008
en antwoorden door het college verzonden op 15 mei 2008)


Op 11 april is ingegaan dat de touringcars het jaarbeursplein niet meer mogen gebruiken als opstapplaats. Naar aanleiding van dit besluit heeft de VVD tijdens de Raadsvergadering van 3 april jl. kritische mondelinge vragen gesteld aan het College. De coördinerende wethouder heeft geantwoord dat op 1 april overleg heeft plaatsgevonden met de brancheorganisatie voor touringcarbedrijven en dat er overeenstemming is bereikt. Ook heeft de wethouder aangegeven dat hij zijn excuses heeft aangeboden voor het slechte en te late waarschuwen van de touringcarbedrijven. In de ogen van de VVD was dit excuus zeer terecht. Ook is er met een paar bedrijven aanvullende afspraken gemaakt over de opstapplaats. Zo mag Eurolines bijvoorbeeld wel gebruik blijven maken van het jaarbeursplein.

Op 12 april verschijnt er in het AD/UN een artikel 'Touringcars laten Veemarkt links liggen; chaos dreigt'. In het artikel staat dat de touringcarbedrijven - anders dan dat de wethouder ons op 3 april deed geloven - het veemarktterrein niet zien zitten als opstap- en uitstapplaats. Touringcarbedrijven maken liever gebruik van het Moreelsepark, de Catherijnesingel en transferium Westraven. De VVD heeft inmiddels met eigen ogen gezien dat de touringcars ook gebruik maken van de Maliesingel.

De VVD heeft de volgende vragen:

1. Waarom heeft de Wethouder alleen overleg gevoerd met de brancheorganisatie en heeft hij niet gesproken met alle individuele touringcarbedrijven die veelvuldig gebruik maakten van het jaarbeursplein? Waarom is er wel afzonderlijk afspraken gemaakt met Eurolines, maar niet met andere bedrijven?


Binnen- en buitenlandse touringcarbedrijven hebben in de loop der jaren het Jaarbeursplein ontdekt en gebruikt als een opstappunt voor hun reizigers. De gemeente heeft hier geen bemoeienis mee gehad en daarom beschikten wij niet over de gegevens van de afzonderlijke touringcarbedrijven die gebruik maken van deze locatie. Praktisch is het, gezien het aantal ondernemingen, ondoenlijk om met alle partijen afzonderlijk te spreken. Tegelijkertijd is 80%-85% van de Nederlandse bedrijven aangesloten in de branchevereniging KNV waarmee overleg is gevoerd.

Voor Eurolines zijn vooralsnog afzonderlijke afspraken gemaakt vanwege het feit dat het hier gaat om een regelmatige lijndienst, waarvan de klanten vrijwel allemaal met het OV reizen. De klanten van de andere touringcarbedrijven worden veelal met de auto gebracht.


2. In het artikel staat dat de wethouder van mening is dat de gemeente tijdig kenbaar heeft gemaakt dat het jaarbeursplein niet meer beschikbaar is. Heeft de wethouder dit daadwerkelijk gezegd? Zo ja, hoe verhoudt dit zich tot de beantwoording van de mondelinge vragen van de VVD? In beantwoording stelde de wethouder immers dat hij betreurt dat de gemeente de bedrijven pas op 20 maart heeft geïnformeerd.


De gemeente heeft voorafgaand aan de formele bevestiging reeds in een eerder stadium gesproken met vertegenwoordigers van de branchevereniging KNV. In die gesprekken is de datum van 1 april reeds mondeling gemeld. Wij betreuren het dat wij niet eerder een formele aankondiging hebben uitgestuurd aan alle bij ons bekende bedrijven.


3. De wethouder heeft tijdens de raadsvergadering van 3 april aangegeven dat het veemarktterrein in de ogen van het College acceptabel is voor reizigers en touringcarbedrijven, ondanks dat de reizigers en de bedrijven hier op zaterdag, zondag en dinsdag geen gebruik van kunnen maken. Is het College dit nog steeds van mening, nu op de eerste vrijdag en zaterdag blijkt dat touringcarbedrijven op willekeurige plekken in de stad passagiers oppikken en uitladen?


Ons college is van mening dat het Veemarktterrein voor de beperkte overbruggingsperiode acceptabel is. Deze locatie is alleen op dinsdagen en specifiek benoemde zaterdagen en zondagen niet toegankelijk, terwijl vrijdag het touringcargebruik het hoogste is.

Touringcarbedrijven zijn niet verplicht gebruik te maken van het Veemarktterrein, het staat hen vrij naar alternatieve opstapplaatsen in stad en regio uit te wijken. Van hen wordt als goede gastheer wel verwacht dat zij zorgdragen voor de veiligheid van hun passagiers en de verkeersveiligheid èn moeten zij het hinderen van overig verkeer of de omgeving voorkomen.


4. In het artikel staat dat de wethouder geen bezwaar heeft tegen het uitzwermen van touringcarbedrijven over de stad. Kan de wethouder aangegeven, waarom hij dit verstandig gemeentelijk beleid vindt?


De wethouder heeft in het artikel willen aangeven dat de spreiding van touringcarbedrijven over de stad niet noodzakelijk problematisch hoeft te zijn, mits dit geen verkeersonveilige situatie oplevert en geen overlast, in ruime zin, voor de omgeving veroorzaakt. Tegelijkertijd heeft het de voorkeur van ons College om het in- en uitstappen van touringcarbedrijven op een zo beperkt mogelijk aantal plekken te concentreren, zodat hierop gerichte voorzieningen kunnen worden geboden.


5. Wat betekent de huidige gang van zaken voor de veiligheid van passagiers en het overige verkeer rondom het in- en uitstappen?


Op dit moment is geen sprake van onveilige situaties op grote schaal. Vanzelfsprekend zullen wij en de Regiopolitie hier alert op zijn.

6. Deelt de wethouder de mening van de VVD dat het verzorgen van goede faciliteiten voor touringcars op één locatie ervoor kan zorgen dat de touringcarbedrijven van deze faciliteiten gebruik willen maken? Deelt de wethouder de mening van de VVD dat dit voorkomt dat er in de stad een wildgroei aan opstapplaatsen ontstaat, met alle verkeersveiligheidsproblemen van dien? Zo ja, welke acties gaat het College ondernemen om een goede, permanente opstap- en uitstaplocatie voor touringcarbedrijven te bouwen?


Ons college betreurt het dat de touringcarbedrijven door de samenloop van omstandigheden voor een korte overbruggingsperiode naar Veemarkt en andere locaties moesten uitwijken.

Per 1 juni aanstaande komt de locatie nabij het Muziekcentrum Leidsche Rijn beschikbaar. Deze plek heeft een vergelijkbare capaciteit als het Jaarbeursplein en zal beschikken over de nodige voorzieningen. Zoals u weet wordt voor een definitieve oplossing ingezet op de ontwikkeling van een locatie bij het nog te openen Randstadspoorstation Lage Weide.


7. Het bevreemdt de VVD dat het College collectief reizigers vervoer aan haar lot over laat in Utrecht. Wat betekent het ontbreken van een goede opstap- en uitstapplaats voor touringcarbedrijven voor ouderen, minder validen en mensen die geen auto bezitten?


De meeste klanten van de touringcarbedrijven worden met de auto gebracht. Voor hen hebben locaties aan de randen van de stad in de nabijheid van snelwegen vanwege de betere bereikbaarheid juist de voorkeur. Voor de selecte groep OV-reizigers is verplaatsing van de opstapplaatsen naar buiten het centrum gelegen locaties veelal een verslechtering.


---- --