Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 15 mei 2008 2 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW-DGTL-2008/2197 - Onderwerp
Impact Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV) op infrastructuur

Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd in reactie op de moties over de eventuele toelating van 60-tons LZV's (Motie Van Heugten/Roefs, 29 398, nr. 65), heb ik nader onderzoek laten verrichten naar het effect van 60-tons LZV's op kunstwerken en heb ik daarover overlegd met regionale overheden.

Tot mijn vreugde kan ik u melden dat zowel het TNO-onderzoek als het overleg daarover met de regionale overheden heeft uitgewezen dat het verantwoord is om 60-tons LZV's toe te laten op de voor LZV's geselecteerde wegen. Dat betekent dat de voordelen op het gebied van minder uitstoot, lagere kosten en vermindering van congestie op grotere schaal kunnen worden benut.
Uiteraard blijven de in oktober 2007 vastgestelde randvoorwaarden en extra eisen op het gebied van verkeersveiligheid, voertuiguitrusting, chauffeursopleiding en systematiek van ontheffingverlening door wegbeheerders onveranderd van kracht. Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW-DGTL-2008/2197

Onderzoek TNO naar het effect van 60 tons LZV's op kunstwerken TNO heeft op basis van de oorspronkelijke berekeningen van zowel RWS als van Oranjewoud een eigen onderzoek uitgevoerd en aanvullende berekeningen gedaan. Het verslag daarvan stuur ik u bijgaand toe. Uit het TNO-rapport blijkt dat inzet van 60-tons LZV's geen ongunstigere invloed heeft op kunstwerken dan van conventionele trekker- opleggercombinaties van 50 ton, indien het gewicht evenredig gespreid wordt over de voertuiglengte. Deze gewichtsspreiding is essentieel en wordt in de huidige regelgeving ook verplicht gesteld voor LZV's in de vorm van een minimale laadvloerlengte van 18 m. Relatie met de conditie van kunstwerken
Omdat de belasting van kunstwerken door 60-tons LZV's niet groter is dan van een conventionele trekker-opleggercombinatie van 50 ton (zwaarste conventionele vrachtautocombinatie), is de staat van de kunstwerken niet maatgevend voor de toelating van 60-tons LZV's. Zolang een brug of viaduct geen gewichtsbeperkingen kent en dus voor alle conventionele voertuigen van 50 ton is opengesteld, kan een LZV van maximaal 60 ton hier ook gebruik van maken.
Overleg met regionale overheden over toelating op onderliggend wegennet

Op 15 mei 2008 zijn de decentrale overheden tijdens het Nationaal Mobiliteit Beraad akkoord gegaan met het toelaten van LZV's van maximaal 60 ton op alle voor LZV's geschikt verklaarde wegen.

Inmiddels is een start gemaakt met de monitoring van verkeersveiligheid en eventuele modal shift effecten om ook in de komende jaren de ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Bovendien zal ik extra aandacht geven aan het scherper vormgeven van de handhaving van het maximaal toegestane gewicht en andere relevante regels voor LZV's gezien de verwachte groei van het gebruik van LZV's door het bedrijfsleven.

Ten slotte voeg ik op uw verzoek nog een overzicht toe van de kerngebieden waar voor LZV's ontheffingen zijn afgegeven en waarvoor de bijbehorende geschikte routes zijn aangewezen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---