Witteveen en Bos

Innovatie Workshop Vesuvius Grondwater

Op 15 en 16 mei 2008 hebben 24 deelnemers uit de watersector deelgenomen aan de Innovatie Workshop Vesuvius Grondwater. Deze workshop is georganiseerd door Brabant Water, Witteveen+Bos en NWP en mede gefinancierd vanuit het Partners voor Water Programma. Deze eerste Vesuvius workshop rondom het thema grondwater heeft geleid tot een groot aantal creatieve ideeën met in elk geval vijf topideeën. De topideeën zullen door ter plekke gevormde coalities tot businesscases of onderzoeksprojecten worden uitgewerkt. Het meest populaire idee was de Hoverwin of ook wel smart well on wheels genoemd (intelligente mobiele horizontale en verticale winning), waar ongetwijfeld nog veel nieuws over zal verschijnen.

De andere topideeën waren:

- douches voor een ander (virtuele verbinding tussen gezin in Nederland en gezin in stad in kustgebied van ontwikkelingsland)
- barcode reader (integratie van meettechnieken om water snel en goedkoop te karakteriseren)

- zelfvoorzienende huis (huis van de toekomst met gesloten waterkringloop en ingericht op hoogwaterproblematiek)
- actieve koolstruik (ontwikkeling van vernieuwbare zuiveringsmaterialen)

Bij de workshop was een gevarieerde groep deelnemers aanwezig, afkomstig van drinkwaterbedrijven (Oasen, WML, Brabant Water en DZH), adviesbureaus (Fugro, Acacia, IF Technology, SG, Best Works en Witteveen+Bos), onderzoeksinstellingen (Kiwa, TU Twente, TNO, TU Eindhoven), aannemers en leveranciers (RWB, Hatenboer Water, IBM, Norit) en innovatiemakelaars (NWP, Westt). Het ambitieuze doel van de workshop was te komen tot innovatieve ideeën en producten en coalities te vormen, die de ideeën tot concrete business cases of onderzoeksprojecten uitwerken.

Onder de inspirerende leiding van Mary Lou Leistikow van QréaCom werd gestart met de introductie en toepassing van de methode van de 6 denkhoeden (Edward de Bono Thinking Systems). Christian Kazner van de RWTH Aachen Universität (werkend voor Techneau) gaf vervolgens mede namens Kiwa Water Research een inleidende presentatie over tien relevante trends in de drinkwaterwereld en de strategie om hierop te adapteren. De boodschap was duidelijk: er is meer innovatie nodig.

De innovatiethemas van de workshop, geïntroduceerd door Raphaël van der Velde van Witteveen+Bos, waren vooraf geselecteerd: grondwater & energie, grondwater & ruimtegebruik, grondwater & winning en zuivering, grondwater & monitoring en bewaking. Ruud van Nieuwenhuijze van Brabant Water zorgde voor de creatieve setting: de deelnemers werden in een brainbox gestopt waar ze borrelend van de ideeën weer uit kwamen. Tevens waren in de ruimte van de workshop diverse mind openende mindmaps opgehangen in de zes kleuren van de denkhoedenmethode.

Op de tweede dag gaven de deelnemers hun voorkeur aan met welk thema zij aan de slag wilden gaan. Het bleek dat met name winning en zuivering een populair thema was. Per thema werden de deelnemers in één of meer groepen aan het werk gezet met het bedenken van innovatieve ideeën volgens de methode van het lateraal denken, zoals die werd aangereikt door Mary Lou Leistikow.

Dankzij de inspirerende begeleiding, de inzet van de deelnemers en de gehanteerde methode om het denkproces en samenwerking te sturen, is het resultaat van de workshop in lijn met het ambitieuze doel. Daarbij zijn er nieuwe netwerken ontstaan tussen professionals in de watersector. Al met al was de workshop een groot succes. Een opmerking van een van de deelnemers is kenmerken voor dit succes: In mijn carrière heb ik inmiddels vele workshops mogen meemaken. De betere zijn echter op een hand te tellen. De Vesuvius workshop hoort daar bij!

(e-mail addres verborgen)
(e-mail addres verborgen)

(artikel geplaatst op 21 mei 2008)