WNF.nl wint Usability Award 2008

EMBARGO TOT 15 MEI 2008 17:30 UUR

Wereld Natuur Fonds heeft meest gebruiksvriendelijke website

DE MEERN, 20080515 -- In 2008 is voor de achtste keer de Usability Award georganiseerd. Deze Award wordt uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. Dit jaar hebben ontwerpbureaus en bedrijven zelf hun website aangemeld. Van de 64 aangemelde websites heeft een vakjury er 5 genomineerd:
- Aegon Bank - Aegonbank.nl
- Albert Heijn - AH.nl
- Meander Medisch Centrum - MeanderMC.nl
- Wereld Natuur Fonds - WNF.nl
- Zomoto - Zomoto.nl
Het internetpubliek heeft tot 9 mei kunnen stemmen op de genomineerde sites. Er zijn bijna 10.000 stemmen uitgebracht en na een spannende finish bleek het Wereld Natuur Fonds de winnaar.


De top 3 van de Usability Award 2008 ziet er als volgt uit:

1. www.wnf.nl
2. www.AH.nl
3. www.meandermc.nl

Niet alleen het internetpubliek, maar ook de vakjury was zeer enthousiast over de website van WNF. Bastiaan Klooster, voorzitter van de vakjury: "De website van het WNF heeft een helder hoofdmenu en een goede structuur, waardoor navigeren gemakkelijk is". Onder meer de uitleg over het WNF en de overzichtelijke dierenbibliotheek worden hierbij specifiek geroemd.

Gevraagd naar het niveau van de inzendingen in 2008 laat Klooster weten: "de vakjury heeft gezien dat de gebruiksvriendelijkheid van websites de afgelopen jaren duidelijk in de lift zit, maar er blijft ook nog veel werk te doen. Denken vanuit gebruikersperspectief blijft voor ontwerpers én organisaties een flinke uitdaging".

De winnaar is bekend gemaakt tijdens een feestelijke uitreiking van de Award op 15 mei in Hilversum.

Eerdere winnaars waren onder meer Wehkamp, Rabobank, Philips, Funda, Postbus51 en Nu.nl.

De Usability Award is een initiatief van 2C Usability (www.2c.nl). 2C Usability is sinds november 2007 onderdeel van onderzoeksbureau MetrixLab. Meer informatie over de Usability Award en het verloop van de wedstrijd is te vinden via www.usabilityaward.nl.