Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

Hoge SnelheidslijnTreinen worden te laat geleverd
Op 14 mei sprak de Vaste Tweede Kamercommissie voor Verkeer en
Waterstaat met minister Eurlings over de stand van zaken met de Hoge
Snelheidslijn.

Samson (PvdA) zei dat de minister voortvarend van start is gegaan,
maar dat hij nu in een moeras zit. De lijn zelf is nu wel bijna klaar,
maar er zijn geen treinen. Er moet harder tegen Bombardier, de
leverancier van de treinen, opgetreden worden en schade vanwege het
stofprobleem in de Groene Harttunnel moet worden verhaald.
Duyvendak (GL) stelde vast dat vertraging op vertraging volgt. Zijn de
Bombardier-lokomotieven eigenlijk nog wel nuttig voor de
overgangsfase, want niet lang erna komen immers de Ansaldo-treinen? Is
het zo dat de minister met de High Speed Alliance (HSA) in gesprek is
omdat er een faillissement dreigt? Zo ja, wordt dan gedacht aan een
lagere gebruiksvergoeding, waardoor de treinkaartjes mogelijk
goedkoper kunnen worden?
Roemer (SP) sloot zich hierbij aan en vroeg of de minister er nog
steeds van uitgaat dat de Beneluxtrein nog geruime tijd blijft na de
start van de hoge snelheidsverbinding.
De Krom (VVD) zei dat dit de tiende uitstelmelding is sinds 1998. Veel
is nog onduidelijk: reistijden, frequentie, aanvangsdatum,
risico´s.Hoeveel kost iedere maand vertraging?
Voor Koopmans (CDA) is het uitgangspunt het gereed zijn van de
infrastructuur. Dat de treinen niet op tijd geleverd worden is niet
een probleem van de staat, maar van de besteller (HSA). Heeft de
minister al gesprekken gevoerd met België over de bediening van Breda
en Den Haag? Is er al iets te zeggen over de verbinding Brussel -
Antwerpen - Roosendaal?
Ook Cramer (CU) vroeg naar het overleg met België en over het
handhaven van de Beneluxtrein. Hoe reëel is nog het aantal van 16
treinen per dag tussen Amsterdam en Parijs?

De minister legde de nadruk op het feit dat de infrastructuur klaar is
op het moment, waarvan sedert zijn aantreden is uitgegaan. Sedert 1
april is de baan volledig beschikbaar voor het testen en naar
verwachting zal de baan eind juni vrijgegeven worden voor exploitatie.
Op de levering van de treinen echter, heeft hij geen invloed. Het
tijdelijk vervoer zal waarschijnlijk in december starten en medio mei
2009 de Thalys commerciëel ingezet worden.
Meerdere kamerleden constateerden dat er straks wel een gebruiksklare
baan ligt, maar dat er geen treinen zijn om erop te rijden. Er werd
gevraagd naar de gebruiksvergoeding die HSA moet betalen vanaf het
moment dat de baan klaar is, terwijl er nog geen treinen zijn.
Over het stofprobleem in de tunnel zei de minister dat de oorzaak nog
niet bekend is.
Met zijn Belgische collega is intussen overleg geweest. Er is goede
hoop dat de oorspronkelijke plannen voor de bediening van Den Haag en
Breda zullen worden gerealiseerd en dat de Belgische Intercity naar
Essen doorgetrokken wordt tot Roosendaal.
De minister zegde vertrouwelijk informatie toe over de
financieel-juridische aspecten en verder de Kamer in te lichten over
het stofprobleem, de bediening van Den Haag en Breda en over de
aansluiting van Essen. Tenslotte zal hij nog ingaan op een vraag van
De Krom naar de beheerskosten.

Den Haag, 15 mei 2008
Beginpagina overzicht nieuwsberichten
Nieuwsoverzicht