Maxeda

Jaarresultaten: Maxeda maakte het verschil in 2007


- Focus op groei strategie leidt tot sterke resultaten -

Amsterdam, 15 mei 2008

Hoogtepunten 2007/08*:
· Netto omzet (inclusief concessionaires) gestegen met 5,2% tot EUR 3.181 miljoen (1) · Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand gestegen met 3,3% (1) · Operationele EBITDA toegenomen met 16,3% tot EUR 228 miljoen (1) · EUR 126 miljoen geïnvesteerd in vaste activa
· Verbetering van werkkapitaal met EUR 84 miljoen · Aantal winkels groeide met 8,1% tot 1.346 winkels · Marktaandeel gegroeid van bijna alle winkelketens en van de meeste productcategorieën (2)
· Medewerkertevredenheid toegenomen tot 7.6 (nationaal gemiddelde 7.0)

De resultaten van de Maxeda winkelketens waren wederom sterk in een meer uitdagende markt. Op basis van Maxeda's `A Passion to Serve' filosofie, ging zij verder met de succesvolle uitvoering van haar vijf `S'-strategie, gericht op meer omzet, scherpere inkoop, kosten- en werkkapitaalbesparing, het creëren van synergievoordelen en Smile! Dit resulteerde in een toegenomen medewerkertevredenheid en verbeterde klanttevredenheid, als gemeten door een groter marktaandeel van bijna alle winkelketens en de meeste productcategorieën.

Maxeda versnelde de omzetgroei op basis van een vergelijkbaar winkelbestand en opende 134 winkels door heel Europa en in nieuwe markten. Meer dan 50% van de winkels bevindt zich nu buiten Nederland. Maxeda verbeterde ook de inkoop, versterkte de logistieke processen en managede haar afprijzingen beter, wat leidde tot hogere marges. Tegelijkertijd werden kosten en werkkapitaal goed beheerst. In 2007 studeerde HEMA succesvol af aan de `Maxeda-academie' en werd Maxeda IT Services uitbesteed aan Capgemini. Na de verkoop van HEMA werd Maxeda op succesvolle wijze geherstructureerd en opnieuw gefinancierd in Maxeda DIY en Maxeda Fashion. Het doel van Maxeda is om voor elke winkelketen in alle markten waarin deze actief zijn retailleider te worden. Zij heeft heldere strategische prioriteiten vastgesteld waarbinnen het een absolute focus heeft op klanten en medewerkers.

Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: "Maxeda leverde opnieuw goede resultaten in 2007. We stelden meer klanten tevreden, de medewerkertevredenheid nam toe en onze winkelketens wonnen vele prijzen. Kortom: Maxeda maakte het verschil voor al haar belanghebbenden. Maar hoewel we tevreden zijn over de resultaten, zien wij nog steeds veel potentieel in de groep. Al onze winkelketens zullen daarom doorgaan met de uitvoering van onze vijf `S'- strategie op basis van onze `Passion to Serve' naar onze klanten en onze medewerkers. Het is echter waarschijnlijk dat de huidige economische onzekerheid zich continueert in Europa hetgeen het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid beïnvloed. Onze uitdaging voor 2008 ligt daarom in het beheersen van die factoren die voor ons beheersbaar zijn en in de veerkracht van onze bedrijven te laten zien, door een succesvolle uitvoering van onze plannen. We hebben sterke winkelketens, sterke plannen en sterke teams. Met deze ingrediënten zijn wij ervan overtuigd, dat we onze kansen kunnen benutten in het komende jaar."

Pagina: 2/3

Ronald van der Mark, CFO Maxeda: "In 2007 liet Maxeda verdere groei zien op veel gebieden in een meer uitdagende markt. Maxeda als geheel en de meeste van onze winkelketens vergrootten hun marktaandeel in zeer concurrerende markten. Macro- economische ontwikkelingen, zoals de kredietcrisis in de VS, leidde tot een scherpe daling van het consumentenvertrouwen. Dit beïnvloede onze retailmarkten tot op zekere hoogte. Ook de grillige weersomstandigheden in 2007 waren van invloed op onze resultaten. Echter, onze constante focus op de uitvoering van onze strategie heeft zich succesvol bewezen, en zal opnieuw de basis zijn voor de verdere groei van Maxeda."

Appendix: resultaten winkelketens Maxeda
Appendix

Maxeda Fashion
Voor Maxeda Fashion was 2007 een sterk jaar. De omzet nam toe door investeringen in nieuwe winkels en meer inspirerende winkelomgevingen. De introductie van internationale merken evenals het verbeteren van de eigen private label-merken continueerde.

V&D zette een goede financiële prestatie neer, waarmee zij het beste resultaat in vele jaren behaalde. De nieuwe focus op de klant en het opnieuw positioneren van V&D waren hier de oorzaak van. In totaal zijn er de afgelopen drie jaar bijna duizend shop-in-shops geïntroduceerd. In september introduceerde V&D ook een nieuwe huisstijl, met een nieuw logo en een nieuwe look & feel in haar flagship store in Amsterdam en in Doetinchem. Deze opende in november en is het eerste warenhuis sinds jaren dat V&D opende. De Bijenkorf heeft een recordjaar achter de rug door de verdere ontwikkeling van haar premiumship. Haar flagship stores in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werden verbeterd evenals individuele afdelingen. Ook werden nieuwe, exclusieve merken geïntroduceerd en ze slaagden er ook in oude voorraden te verminderen. Al deze inspanningen stelden De Bijenkorf in staat om vaker fascinerende en inspirerende producten in haar winkels te bieden.

Voor onze kledingwinkels was expansie het sleutelwoord. Door heel Europa en in nieuwe markten werden in een versneld tempo nieuwe winkels geopend en nieuwe producten geïntroduceerd door middel van efficiëntere logistieke processen. Hunkemöller zette haar internationale expansie voort. In 2007 opende zij een recordaantal winkels. Het heeft nu een totaal van 394 winkels in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Turkije, het Midden-Oosten en de Caribiën. E-commerce bleek opnieuw een sterk verkoopkanaal voor Hunkemöller. Zij breidde daarom in 2007 haar succesvolle online shopping ook uit naar Duitsland. Hunkemöller introduceerde ook haar eerste herenlijn: `Hunke', een assortiment speciaal voor mannen dat uitsluitend via internet verkrijgbaar is. M&S ontwikkelde zich sterk in 2007. Dit kwam door aansprekende promoties, flexibelere inkoop en verbeterde artikelen. Vorig jaar heeft M&S negentien winkels in heel Europa geopend en breidde uit in de Benelux, Frankrijk en Spanje, waar zij haar vijfde winkel in Madrid heeft geopend.
Voor Claudia Sträter was 2007 een uitdagend jaar. Claudia Sträter ondervond problemen met haar collectie, die de aantrekkingskracht voor de klant en de financiële resultaten beïnvloedde. Later in het jaar had Claudia Sträter meer succes dankzij een nieuw team, een gelimiteerde feestcollectie van Jan Taminiau en openingen van shop-in-shops in INNO, het beroemdste warenhuis van België. Samenvattend werd er belangrijke vooruitgang geboekt in het leggen van een stevige basis voor een sterk herstel in 2008.

Pagina: 3/3
Voor La Place was 2007 een zeer goed jaar, waarin het doorging met het realiseren van haar expansieplannen, in binnen- en buitenland, onder andere door een succesvolle opening van haar eerste restaurant buiten Nederland in Antwerpen. Het verbeterde haar aanbod van vers voedsel van hoge kwaliteit met nieuwe biologische en lokaal ingekochte producten. Schaap en Citroen leverde goede resultaten in 2007.

Maxeda DIY
Maxeda DIY is marktleider in de Benelux. Maxeda DIY is gericht op de groei en ontwikkeling van haar groep tot een toonaangevende retailorganisatie met verschillende winkelketens en formules. 2007 was een sterk jaar, waarin het haar klantenaanbod verbeterde door nieuwe winkels, nieuwe producten en nieuwe marketing campagnes. Ook werd nieuwe SAP- software geïmplementeerd in alle Maxeda DIY-winkelketens, wat resulteerde in grotere efficiëntie en een betere beschikbaarheid van producten.

Praxis boekte verdere vooruitgang in 2007. Door het hele land werden er nieuwe winkels geopend en werden meer dan honderd productgroepen verbeterd in alle winkels. Formido testte met succes haar nieuwe `Deco doe-het-zelf' winkelconcept en het `Compact Deco Bouwmarkt' winkelconcept. Beiden bieden een grotere hoeveelheid producten en ideeën voor doe-het-zelf projecten op het gebied van woninginrichting. 2007 was opnieuw een goed jaar voor Brico en Brico Plan-It. Brico introduceerde haar nieuwe winkelformule `Brico City' dat een groot assortiment van basis producten biedt aan klanten in grote stadscentra. Brico's E-shop werd geïntroduceerd en haar online aanbod breidde verder uit. Brico Plan-It opende vorig jaar haar achtste winkel in Antwerpen.

Einde bericht


Noot voor de redactie (