Gemeente Groningen

College neemt `go'-besluit station Europapark
Het stadsbestuur wil het tijdellijke station Europapark vervangen door een nieuw, blijvend station. Als de gemeenteraad dat ook wil, kan het station in 2011 klaar zijn.

station europapark Dat is op het moment dat het nieuwe gebouw van de IB-Groep en de Belastingdienst op de nabij gelegen Kempkensberg ook klaar is. Het station en de inrichting van het gebied eromheen kosten 53,1 miljoen euro. Er is nog een tekort van 25 miljoen. Het college hoopt dat geld van het rijk te krijgen.

Buffer
Maar dat is nog niet rond. Om nu toch verder te kunnen, willen B&W geld halen uit de zogeheten risicobuffer, een potje met gemeentegeld voor belangrijke projecten. "In het uiterste geval kan uit de buffer de komende jaren het maximale tekort van 25 miljoen noodzakelijk zijn", aldus het college.

Bestemmingsplan
Het college vraagt de gemeenteraad ook om een krediet van 2,2 miljoen euro voor lopende voorbereidingskosten van het station. Het bestemmingsplan voor station Europapark gaat midden augustus de inspraak in. Volgens de planning moet de bouw van het station begin 2010 beginnen.

Helperpark
Tegelijkertijd met het `go'-besluit voor het station vraagt het college de raad om toestemming om het Helperpark, dat naast het Europapark ligt, verder te ontwikkelen. Het Helperpark moet een parkachtig gebied direct langs het Winschoterdiep worden.

Planologische procedure
Om het station in 2011 te kunnen openen, moet er volgens het college nu al wel een besluit over de aanleg van het station komen. Dit heeft onder meer te maken met de benodigde tijd om plannen verder uit te werken en de planologische procedure.

Kiss & Ride
Bij het station komt geen stationsgebouw. Reizigers moeten hun kaartjes bij automaten kopen. Er komen een P+R-parkeerplaats aan de Europaparkzijde en aan beide zijden van het station ruimte voor halen en brengen (Kiss & Ride), taxistandplaatsen en bushaltes.

Loop- en fietstunnel
Het station Europapark is niet alleen een in- en uitstapplaats voor reizigers van en naar Groningen-Zuid, inclusief Kempkensberg en het Europapark. Het is met een brede loop- en fietstunnel dan ook dé zogeheten langzaam verkeersverbinding tussen Groningen-Zuid en het Europapark.

Haren
Het station wordt ook onderdeel van één van de belangrijkste noord-zuid fietsroutes van de stad, die tussen Haren en het centrum. Daarom wordt er extra aandacht besteed aan het gebied rond het station.
Gepubliceerd op: vrijdag 16 mei 2008
vrijdag 16 mei 2008:
College neemt `go'-besluit station Europapark