AutoRai

De designwereld van Mazda

(5/16/2008)
Concept cars spelen voor Mazda een belangrijke rol bij het benadrukken van de merkidentiteit en bieden een goede mogelijkheid de reacties van de consument op de in de modellen verwerkte nieuwe ideeën te peilen. Een overzicht van de vooruitstrevende designwereld van Mazda.

De succesvolle introductie van de prijzen winnende Mazda-ontwerpen komt voor rekening van de vier ontwerpstudioâs van Mazda, gevestigd in Irvine, Californië, Oberursel bij Frankfurt en in de Japanse steden Yokohama en Hiroshima, allemaal aangestuurd door de Nederlander Laurens van den Acker.

Mazdaâs ontwerp-DNA

Voor het creëren van een nieuwe visuele identiteit voor Mazda moesten Laurens van den Acker en zijn ontwerpteam belangrijke elementen uit de merkhistorie en âidentiteit in het toekomstige ontwerp-DNA zien te verwerken. Maar wat is nu precies ontwerp-DNA?

Zoals de naam al zegt, verschilt ontwerp-DNA niet veel van het menselijk genoom. Ontwerp-DNA is de aanduiding voor de elementaire bouwstenen die een auto herkenbaar maken. Het is een vormgevingselement dat ervoor zorgt dat een auto visuele kenmerken deelt met andere voertuigen uit dezelfde familie en daarmee tevens de auto en het merk onderscheidt van andere merken en producten. In essentie bestaat het uit de gemeenschappelijke visuele kenmerken van een serie autoâs, in dit geval de elementen waaraan een Mazda herkenbaar is.

Meestal behoren de vorm van de grille, de daklijn en de vorm van de koplampen (en soms ook die van de achterlichten) tot de herkenbare elementen. De herkenbaarheid kan ook tot uiting komen in een lijn of rand in de carrosserie, de vorm van een ruit of zelfs een bijzonder vormgegeven velg. Als deze essentiële ingrediënten met veel deskundigheid worden samengevoegd zou er een aantal herkenbare en merkunieke nieuwe autoâs moeten ontstaan. Hier is het doel het scheppen van een serie fraaie autoâs, allemaal op eigen wijze uniek, en toch herkenbaar als een Mazda.

Autodesign: een geïntegreerd proces van concept tot creatie

Concept cars spelen voor Mazda een belangrijke rol bij het benadrukken van de merkidentiteit en bieden een goede mogelijkheid de reacties van de consument op de in de modellen verwerkte nieuwe ideeën te peilen.

Heel af en toe komt een studiemodel geheel tot stand binnen de muren van de ontwerpstudio. Het is zelfs zo dat de vroege ontwerpstadia in de ontwikkeling van concept cars beginnen met Advanced Product Strategy (APS) teamvergaderingen, waaraan leden van de afdelingen vormgeving, marketing en engineering deelnemen.

Deze strategische planning begint met het doen van onderzoek naar opkomende trends op het gebied van automobiliteit en leefstijl van de consument, om de marktwensen en potentiële acceptatie van een studiemodel te bepalen.

Vaak bestaat dat vroege onderzoek uit het documenteren van de leefstijl van consumenten aan de hand van observatie: hoe gebruikt men de auto en wat vindt men van de auto? In combinatie met marktgegevens, die inzicht bieden in de koopgewoonten van de consument, kan het APS-team een evaluatie maken van de mogelijke vraag naar toekomstige modellen. In deze fase kan het APS-team een ontwerp- en ontwikkelingsstrategie uitstippelen voor een concept, dat qua vormtaal trouw blijft aan de merkidentiteit en past binnen de strategische doelstelling voor dat concept.

De samenwerking van professionals op het gebied van engineering, planning en vormgeving bevordert het ontwikkelingsproces. In dit stadium wordt een uitgebreide ontwerpinstructie opgesteld, waarna de volwaardige uitwerking van het concept begint.

Vanaf dit punt werken de ontwerpers met de packaging engineers samen aan de ontwikkeling van het studiemodel, om te zorgen dat het aan de wensen van de doelgroep voldoet. De ontwerpers beginnen met het maken van ontwerpschetsen voor het studiemodel. Dit wordt conceptgeneratie genoemd. In dit stadium wordt het ontwerp iets meer vrijheid gegund. Met behulp van schetsen worden verschillende ideeën met betrekking tot proportie en vorm onderzocht en ook worden expressie en oppervlaktetextuur in meer detail uitgewerkt. De ontwerpers houden rekening met de beperkingen die door de packaging, het platform en de âhard pointsâ (de vaststaande delen van het chassis en aandrijflijn) worden opgelegd, bepaald door de ingenieurs of op basis van een bestaand model.

Zodra voor een bepaald ontwerp is gekozen volgen er verdere schetsen van de verschillende aanzichten van de auto en details van interieur en exterieur. Hierna begint de ontwikkeling van een driedimensionaal kleimodel van de concept car. Dit krijgt een vervolg in de vorm van digitale modellering met behulp van computertechnieken om de verschillende aanzichten van de auto, vaak tegen verschillende achtergronden en onder verschillende lichtomstandigheden, te kunnen evalueren.

Interieurontwerpers gaan nu serieus aan de slag en werken nauw samen met specialisten op gebied van kleur en bekleding die beeldcollages en kleurpaletten samenstellen, ook voor texturen en materialen. Zodra een interieurontwerp is geselecteerd neemt de digitale modellering het ook hier over en worden aan de hand van driedimensionale beelden modelleringdata gegenereerd.

Aan de hand van deze gegevens worden prototypen van in- en exterieurdelen ontwikkeld voor de bouw van het uiteindelijke studiemodel. Deze wordt doorgaans in de ontwerpstudio of op de locatie van een gespecialiseerd bedrijf geassembleerd.

De vele honderden afzonderlijke stappen van dit ontwikkelingsproces resulteren uiteindelijk in een driedimensionale en natuurgetrouwe weergave op ware grootte van de oorspronkelijke schetsen van het ontwerpteam. Voor concept cars neemt dit proces meestal zoân 12 tot 18 maanden in beslag. Mocht besloten worden het model in productie te nemen, dan kan het nog wel vijf jaar duren voordat het productiemodel op de markt verschijnt.

Mazda Design: van concept tot productie

Meestal tonen concept cars voorproefjes van ontwerpdetails die we later in productiemodellen terugzien. Hieronder twee voorbeelden van deze ontwikkeling.

Van Ibuki studiemodel tot Mazda MX-5 (3^e generatie)

Geïnspireerd op de uitstraling en vormen van het oorspronkelijke MX-5 ontwerp uit 1990 presenteerde Mazda tijdens de Tokyo Motor Show 2004 de opvallende Ibuki concept car.

De betekenis van Ibuki, ânieuw leven inblazenâ, onthulde het geheim van deze concept car, het betrof echt de nieuwe MX-5, terwijl de autopers schreef dat elke verwijzing naar de eerdere MX-5 op toeval berustte.

De overal in de Ibuki terugkerende ovaalvorm was prominent aanwezig in de nieuwe MX-5, in 2005 tijdens de Autosalon van Genève door Mazda aan het publiek voorgesteld. De ovalen koplampen, uitgebouwde schermranden en de strakke, opgeruimde oppervlakken kwamen allemaal terug in het productiemodel. Het interieur van de productieversie van de MX-5 nam zelfs enkele elementen van de Ibuki ongewijzigd over, zoals het driespakige stuurwiel en de ovalen middenconsole, de krachtig gevormde transmissietunnel en de rechthoekige portierkrukken.

Veel belangrijker was het naar achteren en omlaag verplaatsen van de gehele aandrijflijn voor het verkrijgen van een lager zwaartepunt, dat daardoor ook dichter bij het midden van de auto kwam. Het doel hiervan was het verbeteren van de balans en wegligging en het handhaven van de 50/50 gewichtsverdeling. De concept car had daardoor zowel voor als achter een ongebruikelijk korte overhang en was 30cm korter dan de toenmalige productieversie van de MX-5. Bij de introductie van de nieuwste generatie van de MX-5 bleek die inderdaad over kortere overhangen en betere rijeigenschappen te beschikken.

Van Sassou naar Mazda2 (2^e generatie)

De Mazda Sassou concept car, in 2005 gepresenteerd tijdens de Frankfurt Motor Show, toonde hoe de toekomstige Mazda in het B-segment eruit zou kunnen zien.

Dit studiemodel, waarvan de naam verwijst naar een optimistische gemoedstoestand, was afkomstig uit het ontwerpcentrum in het Duitse Oberursel.

De Sassou was bedoeld om jonge kopers, die voor het eerst een nieuwe auto kopen, te trekken en om te helpen ontdekken wat jonge mensen van een auto verwachten op het gebied van en de toepassing van toekomstige technologieën. Het interieur van de Sassou werd gevormd rond het thema âverlichtingâ en het idee van interactieve connectiviteit, waarbij de gebruiker zijn eigen voorkeuren voor entertainment en personalisatie met behulp van een USB-stick naar de harde schijf van de auto kon overbrengen.

Hoewel het interieur in grote mate bijdroeg aan het succes van dit studiemodel, was het toch vooral het exterieur dat voor een groot deel in de productieversie van de Mazda2 werd overgenomen. De Sassou vertoonde veel ontwerpkenmerken die in de productieversie van de nieuwe Mazda2 zouden terugkeren, zoals de algehele vorm, de accentlijnen en de voorzijde, met zijn grote, sportief getekende vijfhoekige grille en motorkap, op zichzelf een verwijzing naar het front van de RX-8.

Vooruitstrevende vormgeving bij Mazda: vier wereldomvattende studioâs

De succesvolle introductie van de Mazda-ontwerpen komt voor rekening van de vier ontwerpstudioâs van Mazda, gevestigd in Irvine, Californië, Oberursel bij Frankfurt en in de Japanse steden Yokohama en Hiroshima, allemaal aangestuurd door Laurens van den Acker.

Een ongelofelijke uitdaging, alleen al wat communicatie betreft. Doordat Van den Acker het Japanse hoofdkwartier in Hiroshima als thuisbasis heeft is hij veel tijd kwijt aan het bezoeken van de verschillende ontwerpstudioâs.

Elk van deze ontwerpcentra speelt een belangrijke rol bij het aandragen van ideeën voor toekomstige ontwerprichtingen. In de meest eenvoudige opzet houden de afzonderlijke centra zich bezig met het ontwerpen van producten voor hun regionale markten. In Irvine wordt onder leiding van Franz von Holzhausen gewerkt aan autoâs voor de Noord-Amerikaanse markt. In Frankfurt richt de Europese studio zich op producten voor Europa. In thuisland Japan concentreert men zich in Yokohama op producten voor de Aziatische markt, terwijl in het ontwerphoofdkantoor in Hiroshima de algehele wereldwijde ontwerpstrategie en technische samenwerking worden uitgestippeld.

In realiteit verloopt alles iets complexer: een product ontstaat binnen een geografische locatie uit het bijeenbrengen van ontwerpideeën van verschillende ontwerpstudioâs en is vaak voor verschillende markten bestemd. Het gevolg hiervan is dat elk van de studioâs zich weliswaar wereldwijd oriënteert, maar daarbij specifieke regionale deskundigheid inzet. Dat leidt tot een zeer gezonde sfeer van competitie en rivaliteit binnen het wereldomvattende ontwerpteam, zonder dat dat ten koste gaat van efficiënte samenwerking.

Elke studio houdt zich met drie deelgebieden bezig: het creëren van studiemodellen, het vervaardigen van productiemodellen en het ontwikkelen van de kennis die vereist is om in de toekomst nog betere Mazdaâs te bouwen. Al deze aspecten zijn op elk ontwerp van grote invloed. Hoewel de meningen hierover verschillen, wordt het derde aspect als belangrijkste gezien, omdat daarin de vraag besloten ligt âwaar gaan we naartoe en wat hebben we nodig om daar te komen?â

Dit derde aspect heeft meestal de grootste invloed op de architectuur en packaging van een ontwerp. Het begint met een filosofie die leidt tot het stellen van vragen als âhoe gaan we die autoâs bouwen en waarvan gaan we ze bouwen?â

Doorgaans besteedt de ontwerpstudio die zich geografisch het dichtst bij de locaties voor productontwerp en planning bevindt, de meeste tijd aan het uitzoeken van hoe en waar een auto gebouwd moet worden. Zo blijft er voor de secundaire studioâs meer tijd over voor het ontwikkelen van studiemodellen en andere experimentele activiteiten. Deze studioâs zijn van vitaal belang voor het ontwikkelen van autoâs, eenvoudig doordat ze meer tijd hebben zichzelf vragen te stellen waar het ontwerphoofdkantoor niet aan toekomt.

Onder leiding van Van den Acker worden alle studioâs aangemoedigd ook de meer âextremeâ ideeën en concepten te onderzoeken.