Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Aan de voorzitter van de
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20017
2500 EA DEN HAAG

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 14 mei 2008 IB/11859 10 april 2008 140952U/LS/LA

Onderwerp Bijlage(n) Kaderstrategie meertaligheid

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid van uw Kamer vraagt in haar brief van 10 april jl. aandacht voor het onderwerp meertaligheid. De commissie verzoekt mij om te waken voor een te beperkte invulling van het begrip meertaligheid in Nederland. In haar brief refereert de commissie aan het `Nederlands activiteitenprogramma moderne vreemde talen'. Dit programma is een vervolg op het Actieplan 2004-2006 "Het leren van talen en de taalverscheidenheid bevorderen" dat de Europese Commissie in 2003 heeft gepresenteerd.

Uit gegevens blijkt dat binnen het Nederlandse onderwijs (in vergelijking met andere Europese landen) ruimschoots aandacht wordt gegeven aan het onderwijs van vreemde talen (anders dan Engels). Zo leert circa 80 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs minstens twee vreemde talen, terwijl ruim 40 procent er minimaal drie leert.
Om het onderwijs van andere vreemde talen dan Engels nog verder te stimuleren, zijn in het kader van het activiteitenprogramma verschillende maatregelen genomen. Er is een stimuleringsprogramma in het leven geroepen voor de buurtalen Duits en Frans in het primair onderwijs (speelse kennismaking) en voortgezet onderwijs (met als doel rendementsverhoging). Andere voorbeelden van maatregelen zijn de verhoging van het aantal lesuren voor een verplichte tweede vreemde taal in de bovenbouw van het atheneum (meer dan de uren van de voorheen verplichte twee deeltalen bij elkaar), en het verruimen van de mogelijkheid voor havo- en vwo-scholieren om in de vrije ruimte te kiezen voor aanvullend onderwijs in vreemde talen. Tenslotte wil ik u nog wijzen op initiatieven omtrent de versterking van de professionalisering van docenten van vreemde talen.

Om de kwaliteit van het onderwijs van vreemde talen te verbeteren, wordt onder meer dit jaar het Nederlandse Masterplan ERK gelanceerd (ERK staat voor Europees Referentiekader, een in Europa breed geaccepteerd systeem voor het duiden van vorderingen in vreemde talen). Het doel van dit Masterplan is om de niveaus van taalvaardigheid beter te kunnen handhaven en op termijn wellicht te verhogen.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl

blad 2/2

Uit het bovenstaande moge blijken dat ik het belang en de meerwaarde van meertaligheid in het voortgezet onderwijs onderschrijf. Voortzetting van de inslagen weg wat betreft het stimuleren van het onderwijs van vreemde talen is daarom voor mij vanzelfsprekend.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart