Ministerie van Economische Zaken


Consumentenautoriteit legt boete op aan UPC


16-05-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Consument en Elektronische
communicatie


Kabelbedrijf UPC krijgt een boete opgelegd van in totaal 303.000 euro
van de door het ministerie van Economische Zaken opgerichte
Consumentenautoriteit.


Het bedrijf gedroeg zich niet volgens de regels bij het aanbieden van
digitale televisie.


UPC bood abonnees de 'mediabox' aan die nodig is om het digitale
televisiesignaal te kunnen ontvangen. Aan de mediabox was een
abonnement op digitale televisie gekoppeld, waarvoor consumenten,
eventueel na een gratis proefperiode, moesten betalen. Tussen januari
2007 en april 2007 hanteerde UPC hierbij onder meer de verkoopmethoden
colportage en telefonische verkoop. Bij ConsuWijzer en de
Consumentenbond kwamen veel klachten binnen van consumenten over de
wijze waarop de mediabox werd aangeboden. ConsuWijzer en de
Consumentenbond ontvingen veel klachten van consumenten over de wijze
waarop de mediabox werd aangeboden.


De consumentenautoriteit is daarom een onderzoek begonnen.
'Consumenten zijn op basis van misleidende of onjuiste informatie
overgehaald een dienst af te nemen waar ze zelf niet om hadden
gevraagd en waarvoor ze moeite moesten doen om er vanaf te komen',
aldus de Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit. 'Dit
is in strijd met de elementaire regels van het consumentenrecht.'


Meer informatie


* www.consuwijzer.nl