Nederlandse student terug uit Alaska

16/05/2008 12:00

MissPublicity

Aart van Veller pakt samen met Ben & Jerry's Climate Change College het klimaatprobleem aan

Het klimaat veranderd ingrijpend. Samen met MTV en Nederlands bekendste poolexpeditieleider Marc Cornelissen reisde de student Aart van Veller voor een studiereis van het Ben & Jerry's Climate Change College af naar het Noordpoolgebied. Want volgens de premium ijsmakers geldt: If it's melted it's ruined! Inmiddels is de Amsterdamse student terug in Nederland en staat hij in de startblokken voor zijn campagne!

Alaska: de grootste staat van de Verenigde staten is ruim 40 keer zo groot als Nederland en heeft meer dan 10.000 gletsjers. Het is de staat van toendra, gletsjers, ijsberen en vrieskou. Aart van Veller (1985), de uit Haarlem afkomstige student, reisde 28 april af naar dit indrukwekkende gebied. De afgelopen twee weken onderzocht Aart daar drie verschijnselen van de klimaatveranderingen: het smelten van het arctische zee-ijs, het smelten van gletsjers en het smelten van het permafrost; permanent bevroren bodem. Tijdens en na zijn reis wordt Aart gevolgd door een camerateam van MTV.

Studiereis in -20c

MTV en het Climate Change College bezochten als eerste Barrow; de meest noordelijke plaats van Alaska: "In Barrow was het -20 c, enorm koud inderdaad, maar toch bleek het Poolijs dat wij daar hebben gemeten maar 1,1 meter dik te zijn. Dat is voor de tijd van het jaar zorgwekkend dun!" Door het smelten van het zee-ijs wordt niet allen de ijsbeer, maar ook duizenden andere dieren- en plantensoorten met uitsterven bedreigd. Het Ben & Jerry's Climate Change College en MTV reisden door naar Denali National Park welke zij bezochten voor onderzoek naar het smeltende permafrost. Permafrost is de permanent bevroren laag grond onder het bovenste oppervlak van de aarde en een grote opslagplaats van CO2 en methaan, een 23x zo sterk broeikasgas als CO2. De opwarming van de aarde leidt tot het smelten van de permafrost, waardoor deze grondlaag na duizenden jaren weer actief wordt en grote hoeveelheden CO2 en methaan uitstoot.

Aart vertelt: "In Denali National Park hebben wij de CO2 en methaan uitstoot van het smeltende permafrost gemeten. Volgens verschillende wetenschappers naderen wij een tipping point (of zijn daar zelfs al over heen). Dit is het zogenaamde kritieke punt waarna een temperatuurstijging van meer dan 2 graden onontkoombaar is. Dat klinkt misschien weinig, maar het betekent dat vrijwel zeker de zeespiegel met minimaal 6 meter zal stijgen, de Noordpool 's zomers voortaan ijsvrij zal zijn en al het ijs op Groenland zal verdwijnen!"

Tot slot bezocht het team onder leiding van poolexpeditieleider Marc Cornelissen Prince William Sound. "Het derde onderdeel van de trip heeft de meeste indruk op mij gemaakt: Kajakken tussen duizenden jaren oude, smeltende ijsschotsen. Het oorverdovend donderende geluid van enorme stukken gletsjer die de Poolzee instorten en het onophoudelijke geknisper van het smeltende, kristalheldere gletsjerijs hebben mij letterlijk met mijn neus op de feiten gedrukt. Lezen over 'global warming' en het cognitief begrijpen is iets heel anders dan de effecten zelf zien en ervaren. Het gaat extreem hard en het proces is niet te vergelijken met het natuurlijke proces van smeltende gletsjers (zo vertelden wetenschappers en lokale gidsen mij)."Aldus Aart van Veller.

Creatieve industrie op het NDSM-terrein: 'Wij zijn koel'

Middels de opleiding 'Climate Change College' geeft Ben & Jerry's jonge mensen een podium om concreet iets te doen aan de klimaat verandering. Nu Aart terug is uit het Noordpoolgebied start hij zijn campagne ter verbetering van het klimaat. Deze campagne genaamd 'Wij zijn koel' is gericht op het adviseren van een twintigtal bedrijven op het NDSM-terrein in Amsterdam, om klimaatneutraal te gaan ondernemen. Het NDSM-terrein biedt onderdak aan creatieve, mediagerichte organisaties als MTV en IdtV, en staat bekend als broeiplaats van innovatie en creativiteit. Aart zal bedrijven op het NDSM-terrein advies geven welke maatregelen kunnen worden genomen om als organisatie de status 'Klimaatneutraal' te bereiken. "Door middel van mijn campagne wil ik mensen laten zien dat het niet alleen noodzakelijk , maar ook ontzettend leuk én financieel interessant is om klimaatneutraal te ondernemen. Mijn ervaring is dat ondernemers vaak de tijd en kennis ontbreekt om zich actief bezig te houden met het 'verduurzamen' van hun onderneming. De campagne 'Wij zijn koel' is er op gericht deze barrière te overkomen." Aldus de enthousiaste klimaatambassadeur Aart van Veller.