AutoRai

Nieuwe SEAT Ibiza: meer emotie, minder uitstoot

(5/16/2008)
De nieuwe SEAT Ibiza kenmerkt zich door een hoge kwaliteit, een sportief karakter en het nieuwe âArrow Designâ concept, in combinatie met een hoog veiligheid- en comfortniveau. De nieuwste auto van de Spaanse autofabrikant leent zich uitstekend voor het nieuwe platform van de VW Groep.

Door gebruik te maken van de modernste technologieën kon de ontwikkelingstijd van de Ibiza, die uitsluitend in de fabriek in Martorell wordt geproduceerd, aanzienlijk worden beperkt. Zo is de ontwikkelingstermijn met 14 maanden bekort tot 23 maanden dankzij de virtuele gereedschappen en verbeterde procedures intern en bij toeleveranciers. De problemen bij de eerste echte testautoâs waren dan ook een stuk geringer dan normaal. Bovendien heeft deze aanpak geresulteerd in lagere kosten, terwijl voor de nieuwe Ibiza tegelijkertijd een ongekend hoog kwaliteitsniveau is gerealiseerd.

Aan de buitenzijde zijn de koplampunits en de grille opvallende, sportieve kenmerken van het nieuwe âArrow Designâ concept, net zoals de in het oog springende flanklijn. De achterzijde met de fraai vormgegeven wielkasten completeert het ontwerp van de nieuwe Ibiza, het eerste productiemodel dat is ontworpen door SEATâs Design Director Luc Donckerwolke.

In het interieur springen opvallende details en features direct in het oog, zoals de uitvoering van het dashboard en de nieuw ontworpen radio met Bluetooth-connectie en stuurwielbediening.

Nieuw platform
Het nieuwe platform van de Ibiza heeft in vergelijking met het vorige model een 7 mm langere wielbasis, een 30 mm bredere spoorbreedte vóór en een 33 mm bredere spoorbreedte achter. Daardoor zijn ook de stuurinrichting, het voorste subchassis, de stabilisatorstang, de onderste draagarmen en de silent-blocks nieuw. De grotere afmetingen hebben geresulteerd in de ontwikkeling van het âAgile Chassisâ concept dat de prestaties van de wielophanging, de remmen en de besturing positief beïnvloedt. De dynamische rijkwaliteiten, het rijcomfort en de beschikbare ruimte van de nieuwe Ibiza zijn dan ook duidelijk op een hoger plan gekomen. Zo is de kofferbak met maar liefst 25 liter gegroeid ten opzichte van de vorige Ibiza (naar 292 liter).

Duurzaam
De nieuwe Ibiza kan nagenoeg volledig worden gerecycled (95%) en de CO2-emissie is aanzienlijk verlaagd. Alle emissies van de dieselmotoren zijn beneden de 120 g/km gebleven en bij de benzineversies beneden de 160 g/km. Veel aandacht is er ook geschonken aan de veiligheid met virtuele simulaties, echte botsproeven en ruim twee miljoen testkilometers. De toevoeging van een Thorax-airbag (voor zowel hoofd als borstkast) verhoogt de bescherming van de inzittenden en dankzij de nieuw ontworpen motorkap en voorbumper is de bescherming van voetgangers eveneens verbeterd.

Er zijn vooralsnog drie benzinemotoren leverbaar (70 pk 1.2-liter; 85 pk 1.4-liter en 105 pk 1.6-liter) en één dieselmotor met DPF partikelfilter (105 pk 1.9 TDI). Binnenkort zal het motorenpallet worden uitgebreid met de 80 pk 1.4 TDI en de 90 pk 1.9 TDI. Alle krachtbronnen zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak.

SEAT heeft voor de nieuwe Ibiza drie uitrustingsniveaus samengesteld: Reference, Stylance en Sport-Up, waarbij de standaarduitvoering al behoorlijk uitgebreid is.

De nieuwe Ibiza is optioneel leverbaar met ESP en Hill Hold Control. Ook kunnen optioneel mistlampen worden gemonteerd die automatisch aan gaan bij het nemen van een bocht met een snelheid tot 40 km/u, waarbij ze zorgen voor een beter zicht. Andere nouveautés bij de nieuwe Ibiza zijn krachtige Bi-xenon koplampen met AFS (Adaptive Frontlighting System, meedraaiend), parkeersensoren achter, radio met Bluetooth-connectie en een handige houder voor een draagbaar navigatiesysteem.

Een compleet aanbod
SEAT levert de nieuwe Ibiza in Nederland in drie voor SEAT bekende uitrustingniveaus: Reference, Stylance en Sport-Up. Het basismodel, de Reference, heeft al een uitgebreide standaarduitrusting met ondermeer ABS, een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, nieuwe zijairbags met zowel borstkas- als hoofdbescherming (zogenaamde Thorax-airbags), elektrisch bedienbare ramen vóór, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, een radio/CD/MP3-speler met bediening vanaf het multifunctioneel stuurwiel en tal van andere features.

Het Stylance-uitrustingsniveau voegt daar nog een uitgebreide lijst extraâs aan toe, waaronder airconditioning, een coming home functie, cruise control, elektrisch bedienbare ramen achter, bi-focus koplampen, een boordcomputer, mistlampen vóór inclusief bochtverlichting en veel andere aantrekkelijke zaken.

De Sport-Up legt -zoals de naam al doet vermoeden- nog meer nadruk op de sportieve uitstraling en prestaties van de nieuwe SEAT Ibiza. De sportieve versie beschikt onder andere over nauwsluitende sportstoelen, 16 inch lichtmetalen wielen en een sportonderstel voor een nóg dynamischer wegligging.

Prijzen nieuwe SEAT Ibiza
De SEAT Ibiza in benzine-uitvoering is in Nederland leverbaar vanaf ⬠13.895,- (1.2 Reference), als turbodiesel is de Ibiza er vanaf ⬠18.195,- (1.4 TDI Reference).

Vanafprijzen:
SEAT Ibiza 1.2 Reference (70 pk) ⬠13.895,- SEAT Ibiza 1.4 Reference (85 pk) ⬠14.695,- SEAT Ibiza 1.6 Reference (105 pk) ⬠15.795,-

SEAT Ibiza 1.4 TDI Reference (80 pk) ⬠18.195,- SEAT Ibiza 1.9 TDI Reference (90 pk) ⬠18.995,- SEAT Ibiza 1.9 TDI Reference (105 pk) ⬠19.795,-

De meerprijs van de Stylance t.o.v. de Reference bedraagt ⬠1.500,- De meerprijs van de Sport-Up t.o.v. de Reference bedraagt ⬠2.100,-