Ingezonden persbericht


http://www.dnb.nl/dnb/home/nieuws_en_publicaties/nieuwsoverzicht_en_archief/nieuws_2008/nl/46-175587-64.html

Rapportage Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer 2007 verzonden aan Minister Bos

Nieuwsbericht

Datum 16 mei 2008

De gemeenschappelijke eurobetaalruimte die van start is gegaan op 28 januari 2008 nam in 2007 een belangrijke plaats in op de agenda van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), zo blijkt uit de jaarrapportage over 2007 die vandaag naar minister Bos van Financiën is verzonden.

Ook in 2008 krijgt de overgang naar de nieuwe Europese betaalproducten de nodige aandacht van het MOB. In het MOB werken aanbieders en gebruikers samen aan verdere verbetering van maatschappelijke efficiëntie, veiligheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid van het betalingsverkeer in Nederland.

Overgang naar de nieuwe Europese betaalproducten

Op 28 januari 2008 is de eerste fase van de gemeenschappelijke eurobetaalruimte (Single Euro Payments Area, SEPA) van start gegaan met de introductie van de Europese overschrijving. Deze introductie is dankzij de inspanningen van diverse belanghebbenden in het betalingsverkeer zonder problemen verlopen. Naast de overschrijving gaan ook de betaalpassen en incasso´s in de komende jaren over op Europese standaarden. Deze nieuwe, nationaal én internationaal bruikbare betaalproducten maken het mogelijk dat er straks in het gehele eurogebied betalingen worden gedaan vanaf één enkele rekening, onder dezelfde basisvoorwaarden, waar dan ook in het eurogebied. De Afstemgroep SEPA Nederland (ASN), onderdeel van het MOB, heeft in mei 2007 tien zorgpunten geformuleerd die aandacht behoeven om de overgang naar de nieuwe Europese betaalproducten op een efficiënte en maatschappelijk gedragen manier te laten verlopen. De aandacht van het MOB concentreert zich onder andere op de ontwikkeling van de prijzen van de nieuwe Europese betaalproducten, het instandhouden van adequate klachtenprocedures, de keuzemogelijkheden voor betaalpassen in SEPA en de veiligheid van de Europese incasso. De koepelorganisaties van de toonbankinstellingen hebben de individuele banken opgeroepen om op hun nieuwe betaalpassen het merk PIN niet alleen in de magneetstrip maar ook op de EMV chip te plaatsen, het zogenaamde PIN uit Chip (PuC). EMV is een belangrijk middel in het terugdringen van het aantal fraudegevallen als gevolg van skimming (het kopiëren van gegevens van de magneetstrip van betaalpassen). De voortgang van de diverse zorgpunten is een vast onderdeel op de agenda van de ASN en van het MOB zelf.

Evaluatie Overstapservice

Het bureau SEO Economisch Onderzoek heeft eind 2007 in opdracht van de minister van Financiën een evaluatie uitgevoerd van de Overstapservice. Het MOB onderschrijft de uitkomsten van de evaluatie dat de Overstapservice een effectief instrument is in het reduceren van drempels voor rekeninghouders bij het overzetten van hun betalingsverkeer naar een andere bank. In SEPA moet de werkwijze van de Overstapservice worden aangepast. De banken streven ernaar om de huidige functionaliteit te behouden, en zijn er in geslaagd om de in januari van dit jaar ingevoerde SEPA-overschrijving onder de Overstapservice te laten vallen. Het MOB heeft de minister voorts voorgesteld om op Europees niveau een oproep te doen naar onderzoek of en hoe op (middel)lange termijn een uniforme en gestandaardiseerde Europese rekeningnummersystematiek kan worden ontwikkeld

Overige resultaten van het MOB in 2007


* Het MOB heeft in 2007 een onderzoek naar kosten van het toonbankbetalingsverkeer voor winkeliers begeleid. Daaruit is gebleken dat de gemiddelde kosten van een PIN-betaling nog steeds dalen. Het MOB roept alle betrokken partijen dan ook op om initiatieven te ontplooien om het gebruik van de PIN-pas verder te stimuleren.
* Het MOB, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Landelijke Vereniging voor Kleine Kernen (LVKK) hebben een inventarisatie uitgevoerd naar de bereikbaarheid van banken. Er zijn geen aanwijzingen dat consumenten en ondernemers in het algemeen een probleem hebben met de bereikbaarheid van hun bank. In de publieksfolder 'Betaaldiensten: bereikbaar voor iedereen' staat uitgelegd hoe eventuele knelpunten gemeld en vervolgens aangepakt kunnen worden.
* Onderzoeksbureau Heliview heeft in opdracht van het MOB onderzoek gedaan naar de manier waarop kwetsbare groepen als ouderen en gehandicapten hun bankzaken regelen en hoe zij de toegankelijkheid van de diverse methodes ervaren. Een van de conclusies is dat transacties buitenshuis minder gemakkelijk zelfstandig uit te voeren zijn dan handelingen thuis.
* Het MOB heeft in 2007 een richtlijn opgesteld die het gebruiksgemak van betaalautomaten kan vergroten.
* Op internet staat weliswaar al veel informatie over betalingsverkeer, maar die is vaak verdeeld over allerlei websites van partijen die zich ermee bezig houden. Op initiatief van het MOB zette DNB daarom een overkoepelende website op: allesoverbetalen.

Het MOB is in 2002 door de minister van Financiën ingesteld ter bevordering van de maatschappelijke efficiëntie in het Nederlandse retailbetalingsverkeer. Het MOB staat onder voorzitterschap van de Nederlandsche Bank en is voorts breed samengesteld uit instanties die aanbieders en gebruikers van het betalingsverkeer vertegenwoordigen. De Nederlandsche Bank verzorgt tevens de secretariaatsfunctie. Het MOB komt twee keer per jaar bijeen en heeft als doelstellingen:
* periodiek overleg over knelpunten en maatschappelijke gevolgen van ontwikkelingen in het betalingsverkeer
* het samenwerken bij het verzamelen en analyseren van cijfermatige gegevens
* het maken van principeafspraken

De rapportage van het MOB over 2007 is te downloaden van de website van de Nederlandsche Bank.

Links


* Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB)
* Alles over betalen

Downloads


* MOB rapportage 2007 (PDF: 837,8 Kb)