Kadernota 2009: kiezen voor samen werken
Kiezen voor samen werken is de titel van de derde Kadernota die het
college van burgemeester en wethouders heeft samengesteld. Meer nog
dan de vorige kadernotas draait het in de Kadernota 2009 om het samen
voor elkaar te krijgen in Breda.
Ander speerpunt is de daadwerkelijke realisatie van geplande
activiteiten. Bij het samenstellen van de nota is veel aandacht
besteed aan de wensen van de gemeenteraad, prioriteiten van wijk- en
dorpsraden en initiatieven die uit de stad zelf naar voren zijn
gekomen. Vanwege de gunstige financiële positie kan het college vele
ingediende wensen en prioriteiten honoreren. De gemeenteraad bespreekt
de Kadernota 2009 in haar vergadering van 19 juni 2008.
Deze kadernota `Kiezen voor samen werken' markeert een belangrijk
moment. Het college heeft de balans opgemaakt en partijen in de stad
gevraagd actief deel te nemen aan de discussie over de toekomst van
Breda en indien gewenst lopend beleid aan te vullen of te wijzigen.
Daarbij is rekening gehouden met veranderde omstandigheden, zoals de
aangetrokken economie, de gunstige financiële situatie en de nieuwe
politieke situatie op landelijk niveau.
Prioriteiten
De gemeenteraad heeft voor 2009 30 prioriteiten benoemd. Dat varieert
van blijvend veel aandacht voor Wijkontwikkeling tot onderzoek naar
het doortrekken en verdiepen van de Nieuwe Mark, van het terugdringen
van criminaliteit tot extra budget voor goede en voldoende
sportaccommodaties (inclusief kunstgrasvelden) en van aanvullende
innovatieve milieumaatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit
tot een impuls voor het jeugdbeleid met bijvoorbeeld het Centrum Jeugd
en Gezin.
Een greep uit de Kadernota 2009
Zorg, welzijn en wonen
Kunnen meedoen aan de Bredase samenleving staat centraal in dit
beleidsterrein. De op te richten Centra voor Jeugd en Gezin vormen
hierbij een belangrijke schakel, waar het college EUR 1,5 miljoen en
structureel EUR 800.000 beschikbaar voor heeft gesteld. Om mensen met
een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen
(participatie-agenda) is EUR 700.000 beschikbaar en voor de
bestrijding van laaggeletterdheid EUR 300.000.
Voor het Fonds Maatschappelijke Ontwikkeling (FMO) zet het college
sterk in op de benadering van 'ondernemend' Breda om met hen mee te
denken over de mogelijkheden die het FMO biedt. Het totale budget is
EUR 2,5 miljoen.
Voor aanpassing, uitbreiding en verbetering van sportaccommodaties is
EUR 2 miljoen beschikbaar.
Het programma Wijkontwikkeling ontwikkelt zich langs drie lijnen:
samenwerking met externe partners, communicatie met bewoners en een
gebiedsgerichte aanpak.
Om de ambities uit de `Cultuurvisie 2008-2020' waar te kunnen maken is
EUR 1 miljoen en structureel EUR 350.000 beschikbaar.
Ontwikkeling
De ambitie om Breda te laten groeien naar een inwoneraantal van
185.000 bepaalt voor een belangrijk deel de hoofdlijnen op dit
beleidsterrein. Uitbreidingslocaties zijn Teteringen en Bavel, terwijl
binnen de bestaande stad de nadruk op het Stationskwartier en de
ontwikkeling van het station ligt. Ontwikkellocaties zijn Via Breda,
Teteringen, Breda-Oost, Park de Bavelse Berg en het NAC-stadion.
Ter verbetering van de luchtkwaliteit wordt in 2009 en 2010 ingezet op
meer innovatieve maatregelen. Hiervoor is EUR 500.000 beschikbaar.
Voor onderzoek naar het doortrekken en verdiepen van de Nieuwe Mark en
naar de betekenis hiervan voor de stad is EUR 100.000 beschikbaar.
Daarnaast stelt het college EUR 1 miljoen beschikbaar voor maatregelen
in het kader van de nota `Erfgoed in context; voor het inlopen van
jarenlange achterstanden en om invulling te geven aan het begrip
culturele planologie.
In het najaar 2008 biedt het college een nieuwe evenementennota aan
aan de gemeenteraad. Vooruitlopend daarop is het evenementenbudget
structureel met EUR 100.000 verhoogd. Ook stelt het college EUR
500.000 beschikbaar om beter in te kunnen spelen op onverwachte
omstandigheden in het evenementenveld en om de ontwikkeling en
overgang naar nieuwe locaties mogelijk te maken.
Leefbaarheid, Veiligheid en Beheer
Het dagelijkse beheer en onderhoud van de buitenruimte bepaalt in
belangrijke mate de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad voor
bewoners, bezoekers en bedrijven. Daarom vergt het continue aandacht
en is een extra impuls op het dagelijks beheer en onderhoud
noodzakelijk, waarvoor structureel EUR 1,2 miljoen uitgetrokken is.
Daarnaast EUR 5 miljoen voor intensivering van beheer en onderhoud in
de openbare ruimte. In 2008 wordt een nieuw programma Veiligheid
ontwikkeld voor de periode 2009-2012. In afwachting hiervan is voor
2009 EUR 750.000 beschikbaar.
Dienstverlening
Het Programma Dienstverlening richt zich vooral op verbetering van de
kanalen waarlangs de contacten plaatsvinden (telefoon, post, e-mail,
balie). In 2009 ligt het accent op de digitale en telefonische
dienstverlening. Eind 2009 komen er opnieuw twintig digitaal
aangeboden diensten en producten. De website is aangepast conform de
richtlijnen voor gemeenten en het digitaal loket, waarmee Breda voor
digitale dienstverlening in de top 30 van Nederlandse gemeenten staat.
Werkbudget raad, college en wijk- en dorpsraden
In de Kadernota 2009 zijn opnieuw budgetten voor de raad en college
beschikbaar gesteld. Hiermee kunnen incidentele knelpunten snel
opgelost worden. Voor de raad is in 2009 EUR 300.000 beschikbaar, voor
het college EUR 250.000. In 2008 was voor Wijk en dorpsraden een
activiteitenbudget beschikbaar van EUR 350.000. De wijk- en dorpsraden
kunnen hiervoor in twee ronden verzoeken indienen. Het totaalbedrag
van de in de eerste ronde toegekende bedragen is ruim EUR 70.000. Het
restantbudget na de tweede ronde in 2008 wordt doorgezet naar 2009.
Financieel perspectief
Uitgangspunt bij het inpassen van voorstellen bij de kadernota is dat
er verantwoord gefinancierd wordt tegen de achtergrond van een gezond
meerjarenperspectief. Dit betekent dat in de kadernota exploitatie- en
investeringsruimte beschikbaar blijft voor de later op te stellen
Begroting 2009 en dat een gezonde verhouding blijft bestaan tussen de
algemene reserve en de risico's die daar eventueel mee moeten worden
afgedekt.
In totaal is in de kadernota voor een bedrag van EUR 20,2 miljoen aan
prioriteiten opgenomen. Om inpassing van deze voorstellen mogelijk te
maken, wordt voorgesteld om uit de algemene reserve een bedrag van EUR
15,8 miljoen toe te voegen aan de exploitatieruimte. Daarmee resteert
voor de op te stellen Begroting 2009 nog een vrije exploitatieruimte
van EUR 0,4 miljoen.
De voor 2009 voorgestelde extra investeringen bedragen EUR 11,6
miljoen. Daarom wordt voorgesteld om, naast het resultaat van de
screening van restantkredieten van EUR 2,7 miljoen, aan het
beschikbare investeringsvolume een bedrag van EUR 7,9 miljoen uit de
algemene reserve toe te voegen. Na verwerking van de
investeringsvoorstellen resteert een vrije investeringsruimte van EUR
0,9 miljoen voor de periode 2009-2010.
Het netto rekeningresultaat van 2007 dat toegevoegd wordt aan de
algemene reserve bedraagt EUR 3,9 miljoen. De screening van reserves
levert EUR 5,5 miljoen, waarvan EUR 5,0 miljoen al eerder was verwerkt
in het perspectief. Met de voorgestelde onttrekkingen, komt de stand
van de algemene reserve eind 2009 uit op EUR 29,8 miljoen. De totale
risicopositie bedraagt EUR 6,6 miljoen, waarbij twee risico's nog
gekwantificeerd moeten worden.
De verhoging van de lokale lasten is, conform het coalitieakkoord,
gebaseerd op het principe van kostendekkendheid en het gewogen
gemiddelde van de loon- en prijsontwikkeling: 5,8% voor 2009.
De kadernota is te downloaden via de link hieronder.
Breda, 16 mei 2008
Kadernota 2009
Gemeente Breda