Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


Plannen Witte de Withstraat en -plein goed ontvangen

Uit de deelraad

16 mei 2008
Alle partijen in de raadscommissie Stadsdeelwerken waren positief over het programma van eisen voor de Witte de Withstraat en het toekomstige Witte de Withplein. Belangrijke punten voor de partijen waren het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het maken van volwaardige tramhaltes, het kunstwerk en het groen op het plein.

Uiteraard hadden de verschillende partijen nog wel een wensenlijstje. De VVD wil dat portefeuillehouder Ab Cherribi zich inspant om parkeerplaatsen onder de grond te realiseren. Ook vindt deze partij het belangrijk dat de hoge snelheid van het autoverkeer op de Witte de Withstraat wordt teruggedrongen. De VVD wil verder dat Cherribi kijkt of er subsidie kan worden gekregen voor het aanleggen van kabelgoten, waarmee het mogelijk wordt om de bomen in de volle grond te planten in plaats van in bakken. Ook Groen Links dringt hier op aan.

De PvdA vraagt zich af hoe realistisch het plan van de kabelgoten is en wat de extra kosten zijn. Verder vraagt de partij zich af hoe er meer groen wordt gerealiseerd terwijl er bomen worden verwijderd omdat de bakken te klein zijn. De PvdA is verder erg te spreken over de wijze waarop bewoners betrokken zijn.

GroenLinks spoort de portefeuillehouder aan om zoveel mogelijk te doen aan het bestrijden van de geluidsoverlast. Verder vindt de partij dat er te weinig is gekeken naar de mogelijkheden voor kleinschalig groen.

D66 vraagt zich net als de VVD af welke maatregelen er worden genomen om de snelheid van het autoverkeer in de Witte de Withstraat te beperken. De partij is verbaasd dat door het aanleggen van vrijliggende fietspaden de inzet bij het vegen moet worden verdubbeld. Tenslotte pleit D66 voor mooie staande straatverlichting.

De portefeuillehouder beloofde zijn best te doen om subsidie binnen te halen voor de kosten van de kabelgoten. Hij kijkt ook of er meer kleinschalig groen gerealiseerd kan worden. Snelheidsbeperkende maatregelen zoals drempels kunnen niet omdat de Witte de Withstraat tot het hoofdnet wegen behoort. Wel wordt het veiliger door de vrijliggende fietspaden en zal het verkeer door de smalle rijstroken ook langzamer gaan rijden.

Op 27 mei neemt de stadsdeelraad een besluit over het programma van eisen.