Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam
Plannen Witte de Withstraat en -plein goed ontvangen
Uit de deelraad
16 mei 2008
Alle partijen in de raadscommissie Stadsdeelwerken waren positief over
het programma van eisen voor de Witte de Withstraat en het toekomstige
Witte de Withplein. Belangrijke punten voor de partijen waren het
aanleggen van vrijliggende fietspaden, het maken van volwaardige
tramhaltes, het kunstwerk en het groen op het plein.
Uiteraard hadden de verschillende partijen nog wel een wensenlijstje.
De VVD wil dat portefeuillehouder Ab Cherribi zich inspant om
parkeerplaatsen onder de grond te realiseren. Ook vindt deze partij
het belangrijk dat de hoge snelheid van het autoverkeer op de Witte de
Withstraat wordt teruggedrongen. De VVD wil verder dat Cherribi kijkt
of er subsidie kan worden gekregen voor het aanleggen van kabelgoten,
waarmee het mogelijk wordt om de bomen in de volle grond te planten
in plaats van in bakken. Ook Groen Links dringt hier op aan.
De PvdA vraagt zich af hoe realistisch het plan van de kabelgoten is
en wat de extra kosten zijn. Verder vraagt de partij zich af hoe er
meer groen wordt gerealiseerd terwijl er bomen worden verwijderd omdat
de bakken te klein zijn. De PvdA is verder erg te spreken over de
wijze waarop bewoners betrokken zijn.
GroenLinks spoort de portefeuillehouder aan om zoveel mogelijk te doen
aan het bestrijden van de geluidsoverlast. Verder vindt de partij dat
er te weinig is gekeken naar de mogelijkheden voor kleinschalig groen.
D66 vraagt zich net als de VVD af welke maatregelen er worden genomen
om de snelheid van het autoverkeer in de Witte de Withstraat te
beperken. De partij is verbaasd dat door het aanleggen van
vrijliggende fietspaden de inzet bij het vegen moet worden verdubbeld.
Tenslotte pleit D66 voor mooie staande straatverlichting.
De portefeuillehouder beloofde zijn best te doen om subsidie binnen te
halen voor de kosten van de kabelgoten. Hij kijkt ook of er meer
kleinschalig groen gerealiseerd kan worden. Snelheidsbeperkende
maatregelen zoals drempels kunnen niet omdat de Witte de Withstraat
tot het hoofdnet wegen behoort. Wel wordt het veiliger door de
vrijliggende fietspaden en zal het verkeer door de smalle rijstroken
ook langzamer gaan rijden.
Op 27 mei neemt de stadsdeelraad een besluit over het programma van
eisen.