Werkgevers streekvervoer blijven sigaren uit eigen doos uitdelen

Het loonbod dat de werkgevers in het streekvervoer vannacht hebben gemaild aan de vakbonden is een wassen neus. In het werkgeversvoorstel moeten werknemers 2,62 uur langer werken, wat voor de meesten leidt tot een veertigurige werkweek. Bovendien wordt de doorbetaalde pauze gehalveerd. Aan het eind van de rit betekent dit minder dan 3 procent loonsverhoging per jaar én een flexibilisering van de werktijden.

Janny Koppens, landelijk onderhandelaar FNV Bondgenoten: "Inmiddels krijgen werknemers een hele tabaksplantage uit eigen doos. Het klinkt te mooi om waar te zijn: 20 procent loonsverhoging in drie jaar. En dat is het ook. Aan de andere kant wordt namelijk de werkweek verlengd en de pauze nog maar voor de helft doorbetaald. Van de loonsverhoging blijft daadwerkelijk minder dan 3 procent per jaar over."

Het bod van de werkgevers vormt volgens Koppens geen basis om de onderhandelingen te heropenen. "De werkgevers bieden nu 0,2 procent meer dan de vorige keer, dus dat is voor ons geen reden om weer aan tafel te komen. Ik hoor graag van de werkgevers wat er zo goed is aan het nieuwe bod. Want een verlenging van de werkweek en flexibilisering van de werktijden hebben een enorme impact op de roosters en het privéleven van de chauffeurs."

Het conflict in het openbaar vervoer over een nieuwe cao duurt al enkele maanden. Een nieuwe cao had al op 1 januari dit jaar moeten ingaan. De onderhandelingen daarvoor liepen 2 april vast. Links: Geen informatie