Ingezonden persbericht

Stageplaza
De Ruyterkade 106 II
1011 AB AMSTERDAM

Amsterdam, 16 mei 2008

PERSBERICHT

Docenten kritisch op eigen onderwijsinstelling

Docenten besteden gemiddeld drie uur per maand aan begeleiding van stagiairs. Dit blijkt uit het Nationaal Docenten Onderzoek 2008 van Stageplaza.nl. 44% van de docenten zegt hiermee boven het aantal uren te zitten dat de onderwijsinstelling beschikbaar stelt voor stagebegeleiding. Bijna de helft van de docenten (47%) is dan ook niet gelukkig met het aantal uren dat zij krijgt van de onderwijsinstelling. Zij zijn van mening dat goede stagebegeleiding meer tijd vereist.

3 uur per stagiair per maand
Ruim de helft van de docenten (58%) besteedt één tot drie uur per maand aan stagebegeleiding. 15% van de docenten besteedt minder dan één uur per maand aan stagebegeleiding. Als het gaat om de tijdsbesteding per stagiair per stageperiode, wordt gemiddeld negen uur besteedt aan een stagiair die drie maanden stage loopt en 20,5 uur aan een stagiair met een stageperiode van zes maanden. Opvallend is dat wanneer de stageperiode meer dan zes maanden in beslag neemt, het aantal uren aan begeleiding afneemt, er wordt dan namelijk gemiddeld 15,4 uur besteedt aan begeleiding.

Kwaliteit kost tijd
Slechts 2% van de docenten geeft aan teveel uren te krijgen voor stagebegeleiding. 54% van de docenten geeft aan precies genoeg te hebben aan de uren die de onderwijsinstelling hen geeft voor stagebegeleiding. 44% van de docenten is van mening te weinig uren te krijgen. Bijna de helft van de docenten is dan ook niet gelukkig met het aantal uren dat zij krijgt van de onderwijsinstellingen. Zij zijn van mening dat goede stagebegeleiding meer tijd vereist.

Toename benodigde tijd
Ruim één op de vijf docenten heeft in het afgelopen jaar meer tijd gestoken in stagebegeleiding dan in voorgaande jaren. 65% geeft aan zich een gelijk aantal uren te hebben ingezet. Het overige percentage zegt minder tijd uit te hebben getrokken voor het begeleiden van stage lopende studenten.

//////////EINDE PERSBERICHT//////////