Ingezonden persbericht


Persbericht

Hilversum, 16 mei 2008
Bumperklevers grootste ergernis automobilist

De Nederlandse automobilist ergert zich kapot in het verkeer. Bumperklevers blijken veruit de grootste ergernis te zijn. Bijna de helft van de automobilisten ergert zich hieraan. Dit komt naar voren uit de tiende editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek.

Dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist werd in maart en april van dit jaar uitgevoerd door mobiele dienstverlener YPCA (Your Personal Call Assistant). Via een Internetpanel werden ruim 500 automobilisten gevraagd naar hun mening.

Naast bumperklevers blijkt ook agressief rijgedrag en rijden met alcohol op een grote bron van ergernis te zijn. De complete top 10 van ergernissen in het verkeer ziet er als volgt uit:

Top 10 ergernissen in het verkeer:


1. Bumperklevers


2. Agressief rijgedrag


3. Rijden met alcohol op


4. Onnodig links rijden


5. Files


6. Geen richting aangeven


7. Zondagsrijders


8. Op het laatste moment ritsen


9. Parkeerproblemen


10. Drempels

Bron: YPCA, Het Nationale Automobilisten Onderzoek, maart/april 2008.

"Opvallend in de geschiedenis van Het Nationale Automobilisten Onderzoek is dat echt alle automobilisten nu aangeven zich te ergeren in het verkeer. Uit eerdere edities kwam naar voren dat er nog een klein percentage automobilisten geen ergernis kende, aldus Lars Schotanus directeur van YPCA"

De afgelopen jaren kwam agressief rijgedrag steeds als de nummer één ergernis naar voren uit het onderzoek. Bumperklevers zijn nieuw op de eerste plaats en tevens de grootste stijger in de Top 10. Ook opvallend ten opzichte van eerdere jaren is een toenemende ergernis aan onnodig links rijden en geen richting aangeven. Nieuw in de Top 10 zijn op het laatste moment ritsen en parkeerproblemen.

YPCA (Your Personal Call Assistant) is een snel groeiend en innovatief bedrijf op het gebied van telefonische dienstverlening. YPCA biedt een uitgebreid pakket diensten specifiek afgestemd op de (auto)mobiele beller, waaronder 'Eileen' de persoonlijke assistente voor onderweg.

EINDE BERICHT

---

Noot voor de redactie (