abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
16 mei 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP/2008-4178 2070817350
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van vragen van het lid Van der Staaij over onkies lespakket van ProRail
kan ik u als volgt informeren.
1. Hebt u kennisgenomen van het door Prorail op scholen verspreide lespakket over de
gevaren van het spelen langs het spoor 1?
1. Ja.
2. In hoeverre heeft Prorail hiervoor rijkssubsidie of iets dergelijks ontvangen? Is er enige
betrokkenheid van het ministerie van V&W bij het uitvoeren of bevorderen van
dergelijke projecten?
2. Er zijn geen subsidies hiervoor ontvangen. ProRail geeft met deze campagne invulling
aan een van de speerpunten uit de Kadernota Railveiligheid (Tweede Kamer,
Vergaderjaar 2004-2005, 29 893, nr.1), te weten het verbeteren van de
overwegveiligheid (hoofdstuk 5.4.3 ) en het terugdringen van het aantal personen
dat onbevoegd het spoor betreedt (hoofdstuk 5.4.4.). Gezien de ongevalcijfers in
2007 en betrokkenheid van jongeren daarbij (19 doden waarvan 11 onder de 20 jaar)
was ProRail terecht van oordeel dat er iets moest gebeuren. In 2007 betrof een groot
aantal van de dodelijke slachtoffers gevallen waarin mensen nog snel even onder de
1 Reformatorisch Dagblad, 9 april 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP/2008-4178
overwegbomen door kropen of eromheen zigzagden. Het ging hier voornamelijk om
jongeren. De aanpak van basisschoolleerlingen is vanwege hun leeftijd effectief en
voorkomt later mogelijk een hoop narigheid voor alle betrokkenen.
Daarnaast is V&W ook niet betrokken bij de ontwikkeling van het Ding Ding Ding
lied.
3. Hoe beoordeelt u de inhoud van de CD, waarbij over aangereden kinderen wordt
gesproken in termen van "steak tartaar, roerei, vieze brij, bakbeslag" en dergelijke?
Acht u dit voorlichtingsmateriaal pedagogisch verantwoord en passend binnen de
gewenste waarden en normen die het kabinet voor staat?
3. ProRail is zelf verantwoordelijk voor het opstellen van haar voorlichtingsmateriaal. Ik
heb uw vragen daarom aan ProRail voorgelegd. ProRail meldt mij dat uit onderzoek is
gebleken dat kinderen rond de 10 jaar juist goed te bereiken zijn met een beetje
ondeugende en absurdistische teksten. ProRail heeft voor de tekst van het Ding Ding
Ding lied een speciale kindertekstschrijver ingehuurd die gespecialiseerd is in
pedagogische communicatie. Ook meldde ProRail mij dat de tekst vooraf is getest
onder de 10-jarige doelgroep en positief en effectief bevonden.
Dit betreft dus een eigenstandige verantwoordelijkheid van ProRail. De uit te dragen
boodschap moet immers aanspreken, doordringen en duidelijk zijn: spelen in de
nabijheid van het spoor is heel gevaarlijk. Belerende teksten blijken, volgens ProRail,
niet te werken.
4. Kunt u zich voorstellen dat een aantal scholen weigert om deze cd-rom te presenteren
aan basisscholieren? Erkent u dat op deze wijze een aanzienlijk deel van de doelgroep
niet wordt bereikt met deze waarschuwing omtrent spelen rond het spoor? Dient
dergelijke informatie niet zódanig vorm te worden gegeven, dat deze voor iedereen
acceptabel is?
4. ProRail heeft mij bericht dat tot nu toe door 1672 scholen/schoolbesturen 2300
pakketten zijn besteld en dat ProRail slechts van een enkele school een negatieve
reactie heeft ontvangen. Uiteraard blijft het maatwerk en is het aan de school om het
pakket daadwerkelijk te gebruiken, rekening houdend met eventuele nare
gebeurtenissen rond het spoor op school. ProRail kan in overleg met de school een
aangepaste gastles aanbieden. ProRail heeft de Groen van Prinstererschool in Kampen
ook in deze zin geantwoord en heeft de school het aanbod gedaan om, zonder
gebruik te maken van het bewuste Ding Ding Ding lespakket, een les te verzorgen in
het kader van de spoorveiligheid over de gevaren rond de spoorwegovergangen.
5. Bent u bereid om hierover overleg met Prorail te plegen en te bevorderen dat in de
toekomst vergelijkbare voorlichting voor een ieder acceptabel is?
5. Ik zal ProRail vragen altijd alert te blijven op de mogelijke impact die gekozen
uitingsvormen kunnen hebben voor bepaalde groepen van mensen.
ProRail heeft in het kader van het terugdringen van het aantal (dodelijke) slachtoffers
---
VenW/DGP/2008-4178
om en nabij het spoor zijn verantwoordelijkheid genomen en heeft voor deze
doelgroep een effectief lespakket willen maken met het ultieme doel de veiligheid van
deze kwetsbare groep te borgen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat