Ingezonden persbericht


Infobericht, Valencia 18 mei 2008

NET GEEN WTCC-PUNTEN VOOR SEAT-COUREUR TOM CORONEL IN VALENCIA

In Valencia werden de vijfde en zesde ronde van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens (FIA WTCC) verreden. Voor de Nederlandse SEAT-rijder Tom Coronel bracht dit derde raceweekend op het Spaanse circuit net niet het gewenste succes. De onder bar slechte weersomstandigheden verreden training resulteerde voor hem in een tegenvallende 18e startplek. Een positie die hij in de eerste race over 13 ronden wist om te buigen naar een negende eindklassering. Net een plaats te weinig om de tweede race vanaf pole-position te vertrekken en ook net geen kampioenschapspunten. Voor de kijkers naar de live-reportage van de race op Eurosport vormde het teleurstellende verloop van de tweede race geen verrassing. Staande op de pre-grid zoomde een van de Eurosport camera's bij Tom naar binnen en die luid en duidelijk weten dat hij problemen met de koppeling had. De opwarmronde kwam hij nog redelijk door, maar bij de staande start werkte de techniek niet langer mee en moest Tom Coronel zijn door Sunred geprepareerde Leon TFSi naar de kant rijden. Daarmee zat deze race er op.

"Jammer", opent Tom Coronel zijn relaas. "Wij hadden hier het nodige getest en dat verliep supergoed. Wij verwachten dus veel van dit weekend op het Spaanse circuit. Maar de kwalificatie bracht niet het gewenste resultaat. Het regende heel zwaar en ik besloot uit te gaan op een setje nog niet opgewarmde regenbanden. Daarmee kon een andere set in de warmers blijven voor een latere wissel. Met nog een minuut of vier te gaan kwam ik binnen voor die wissel, maar die pakte verkeerd uit. Daarmee kwam ik met mijn snelle rondje niet uit en reed onder de finishvlag door toen ik aan dat rondje wilde beginnen. Balen dus, want dit is niet echt een circuit waarop je makkelijk inhaalt. Gelukkig ging de start van de eerste race goed en kon ik gelijk wat mensen inhalen. Daarna vielen er voor mij de nodige mensen uit en daarmee klom ik verder op. Voor mij reed Alain Menu en die maakte hier en daar ook nog een gaatje, waardoor ik net achter hem als negende over de finish kwam. Voor de start van de tweede race reed ik vanuit de pits naar de startgrid en tijdens die ronde kreeg ik problemen met de koppeling. Het team heeft op de grid nog geprobeerd er iets aan te doen, maar helaas was daar de tijd te kort voor. Voor de opwarmronde trok ik de versnelling er in en kwam nog weg, maar ik hoorde toen al dat het moeilijk zou worden. Zeker omdat we deze keer een staande start hadden en geen rollende. Toen het startlicht aan ging heb ik het weer geprobeerd, maar de tandwielen aten elkaar als het ware op en wegkomen was er niet bij. Jammer maar ook dit is iets dat bij racen kan gebeuren. De volgende race is op het stratencircuit van Pau. Laten we hopen dat het daar weer beter gaat en ik wat punten kan pakken."

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Olympia Uitzendbureau, VVS Verzekeringen, Auto Trader, Plasmadiscounter.nl en Wielengids.nl.

Race 1 FIA-WTCC :

1.Rob Huff (Chevrolet Lacetti) 13 ronden in 22.52.987; 2. Gabriele Tarquini op 5.376; 3. Jordi Gene op 10.095; 4. Yvan Muller op 10.491 (allen SEAT Leon TDi); 5. Jorg Muller (BMW) op 10.982 en 9. Tom Coronel (SEAT Leon) op 10.643.

Race 2:

1. Alain Menu 13 ronden in 22.47.994; 2. Robert Huff op 2.441 (beiden in Chevrolet Lacetti); 3. Andy Priaulx op 3.952; 4. Jorg Muller op 5.403 (beiden BMW); 5. Gabriele Tarquini op 16.332 (Seat Leon TDi) uitgevallen Tom Coronel (SEAT LEON).