Planbureaus bevestigen: Maximale effecten bij 100% afschaffing BPM

'Anders Betalen voor Mobiliteit' is het best gediend met een kilometerprijs gebaseerd op 100% afbouw van de aanschafbelasting BPM. Dat is volgens RAI Vereniging en BOVAG de meer dan overtuigende conclusie van het rapport 'Effecten van omzetting van de aanschafbelasting op personenauto's in een kilometerprijs', dat afgelopen week verscheen. Het rapport werd in opdracht van Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat opgesteld door het Centraal Plan Bureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Welvaartswinst
De volledige afschaffing c.q. afbouw van de BPM zorgt volgens het rapport voor de grootste verbetering van het milieu, voor de meeste filevermindering en de beste bereikbaarheid en mobiliteit. Bovendien leidt het echt tot eerlijker betalen voor mobiliteit en tot een prijs per gereden kilometer in plaats van een belasting voor de aanschaf en het bezit van een auto.
Het op deze manier 'Anders Betalen voor Mobiliteit' - dus met 100% afschaffing van de BPM - levert volgens de planbureaus ook nog eens een zogenoemde 'welvaartswinst' van zo'n 1 miljard euro per jaar op.

Bereikbaarheid, milieu en eerlijke prijs
"De planbureaus leveren met hun rapport in ieder geval overtuigende argumenten om nu snel te beginnen met 'Anders Betalen voor Mobiliteit'. Voor maximale resultaten op het gebied van bereikbaarheid, milieu en mobiliteit dienen daarom alle vaste belastingen volledig te worden afgeschaft en vervangen te worden door een eerlijke en duidelijke prijs per gereden kilometer", aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, in een eerste reactie.

De planbureaus melden in hun rapport ook dat het positieve welvaartseffect nog wat groter kan zijn dan de te verwachten 1 miljard euro en kan oplopen tot 1,2 miljard euro bij het (gedeeltelijk) in stand houden van de BPM. "Het niet volledig afbouwen van de BPM gaat, ook volgens de bureaus, echter ten koste van het terugdringen van de files, het milieu en van het eerlijker betalen. En dat is nou net niet de bedoeling", voegt Koos Burgman, directeur van de BOVAG, toe.

Ondermijning draagvlak kilometerbeprijzing
Peter Janssen: "Het in stand houden van een deel van de BPM is bovendien funest voor het nu brede draagvlak voor de kilometerbeprijzing. We zouden immers echt anders gaan betalen voor mobiliteit en niet een beetje anders".
Koos Burgman: "De autogebruiker zal bij het onverhoopt toch overeind houden van een deel van de BPM niet begrijpen waarom hij zowel een kilometerprijs als ook BPM zou moeten betalen. Dat zal al snel ervaren worden als 'dubbel betalen' en 'gepakt worden' door een onbetrouwbare overheid".

Extra in de file staan voor de schatkist?
De planbureaus wijzen er in hun rapport tenslotte ook op dat er door het te verwachten succes van kilometerbeprijzing straks minder zal worden gereden in Nederland. En ook dat daardoor dan minder accijns uit brandstof in de schatkist zal vloeien. Deze inkomstenderving voor de overheid kan volgens de planbureaus worden voorkomen door (een deel van) de aanschafbelasting BPM in stand te houden, terwijl de kilometerprijs wat lager zou kunnen zijn.

Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging: "Het in stand houden van bijvoorbeeld 25% van de BPM kan de prijs per kilometer verlagen met ongeveer 1 eurocent. Deze iets lagere kilometerprijs levert de consument echter niets op, want hij of zij betaalt door de BPM wel weer meer voor de aanschaf van de auto. Vreemd is dat de planbureaus hierbij voor lief nemen - en dat ook zelf concluderen - dat het gedeeltelijk in stand houden van de BPM wel slechter is voor het milieu en de files.

Niet uit te leggen
We moeten dus extra in de file gaan staan en vooral onnodig het milieu belasten, alleen om voldoende accijns te realiseren voor de schatkist. Dat vinden RAI Vereniging en BOVAG echt totaal onverantwoord en zeker aan de weggebruiker niet uit te leggen", aldus Peter Janssen.

EINDE PERSBERICHT

Links: http://www.raivereniging.nl