Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Staatssecretaris Bijleveld zet in op betere samenwerking
tussen overheidsorganisaties
19 mei 2008
Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties gaat samen met de grote uitvoeringsinstanties en
de VNG de samenwerking tussen overheidsorganisaties verbeteren. Uit
onderzoek onder burgers is namelijk gebleken dat hier wat betreft
dienstverlening een flinke verbeterslag is te maken.
Burgers waarderen de dienstverlening van een individuele
overheidsorganisatie met een rapportcijfer 7. Dienstverlening waarbij
meerdere overheidsorganisaties zijn betrokken, scoort echter lager met
een 6,7 . Deze resultaten staan vermeld in de Voortgangsrapportage
vermindering regeldruk burgers, professionals en medeoverheden, die
Bijleveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De overheid in zijn totaliteit krijgt van de burger het rapportcijfer
6,4. Burgers gaven deze cijfers op basis van zeer diverse concrete
ervaringen die zij hadden met de overheid, zoals het aangeven van een
pasgeboren kind, het aanvragen van een uitkering, het melden van een
klacht of het krijgen van een boete. Staatssecretaris Bijleveld
streeft in deze kabinetsperiode tenminste een 7 na voor
dienstverlening van de overheid.
Minder regels
De regeldruk is ook in 2007 weer flink minder geworden zo blijkt uit
de voortgangsrapportage. Voor burgers is 10 procent van de regels
afgeschaft. Zo hoeven autobezitters hun auto niet langer één keer per
jaar APK laten keuren, maar hoeft dit nog maar eens per twee jaar. De
aanvraag van AOW is eenvoudiger en makkelijker geworden doordat de
Sociale Verzekeringsbank het betreffende aanvraagformulier voorinvult
voor de aanvrager. De bezitter van een gehandicapten-parkeerkaart
zonder enige verandering in zijn/haar medische situatie, hoeft niet
meer medisch te worden herkeurd. Dat scheelt op jaarbasis ca. 120.000
herindicaties. De ontwikkeling en introductie van het Digitaal
Klantdossier (DKD) zorgt voor minder administratieve lasten voor
burger én professional binnen de sociale zekerheid. Zowel het
aanvragen als het verwerken van een ww- of bijstandsuitkering kan nu
efficiënter. De professional heeft door deze methodiek ook meer tijd
voor de cliënt.
65% van alle overheidsdiensten zijn inmiddels digitaal toegankelijk
gemaakt. Deze kabinetsperiode wordt gerealiseerd dat iedereen die in
het huwelijk wil treden, geen bewijsstukken meer hoeft te leveren die
al in het bezit zijn van de overheid. En ook dat elektronisch aangifte
kan worden gedaan van huwelijk, geboorte en overlijden
Van de meldingen die burgers deden op www.lastvandeoverheid.nl is 60
procent opgelost. Resultaten die hier werden geboekt, zijn
bijvoorbeeld de losse fietsverlichting die op kleding mag worden
gedragen, het versneld verkrijgen van een vaarbewijs, een
modelverordening leerlingvervoer waarmee is geregeld dat gemeenten
voor langere perioden gehandicaptenvervoer verstrekken, een verbeterde
dienstplichtbrief en 58 begrijpelijk gemaakte overheidsformulieren.
Vergunningen
Ook op gemeenteniveau zijn de administratieve lasten verminderd. Zo
heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het aantal
modelverordeningen teruggebracht van 147 naar 117. In totaal is 46
procent van de vergunningstelsels afgeschaft, verminderd dan wel
vereenvoudigd. Voor burgers is dit een lastenreductie van circa 23%
van de administratieve lasten en voor bedrijven ongeveer 26%. Een
aantal verplichtingen is hierdoor vervallen. Zo is het voor bepaalde
groepen niet meer nodig om ieder jaar opnieuw een vergunning aan te
vragen voor de collecte; is het voor eigenaars van een monument niet
meer nodig om voor eenvoudige onderhoudswerkzaamheden elke keer
toestemming te vragen en kunnen formulieren makkelijker worden
gedownload.
Wat betreft administratieve lasten voor medeoverheden komen zo'n 100
specifieke uitkeringen te vervallen en hoeven gemeenten minder
verantwoording af te leggen aan het Rijk.
Professionals
Het project Administratieve Lastenvermindering voor Professionals in
de Openbare Sector is half mei van start gegaan. Als eerste zijn de
politieagent en de rechercheur aan de beurt. Een top-5 van
administratieve knelpunten die deze professionals ervaren, wordt nog
deze kabinetsperiode opgelost. Binnenkort worden ook de knelpunten van
andere professionals in de domeinen zorg, onderwijs en sociale
zekerheid geïnventariseerd zoals docenten primair onderwijs,
huisartsen en medewerkers van de serviceteams van de Sociale
Verzekeringsbank. Politieprofessionals kunnen al melding maken van
administratieve zaken die zij als storend en/of overbodig ervaren op
www.mijnechtewerk.nl. Andere professionals in de publieke sector
kunnen hier binnenkort ook terecht.
Naast de betere samenwerking tussen overheidsorganisaties zet
staatssecretaris Bijleveld in 2008 in op het verder begrijpelijk maken
van formulieren, het verkorten van wachttijden en de inzet van
mediationvaardigheden. Dit zijn drie punten uit de top-10 van
administratieve knelpunten voor burgers die Bijleveld deze
kabinetsperiode wil wegnemen.
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* Voortgang vermindering regeldruk burgers, professionals en
medeoverheden
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties