Voorjaarsnota Dalfsen 2008: ambities versus financiële dekking
20-05-2008
De voorjaarsnota 2008 van de gemeente Dalfsen staat in het teken van
het maken van keuzes. Een van de voorstellen waar de gemeenteraad zich
over moet buigen is een tariefstijging van de OZB.
Dalfsen - De voorjaarsnota 2008 van de gemeente Dalfsen staat in
het teken van het maken van keuzes. Het college van burgemeester en
wethouders van Dalfsen stelt de gemeenteraad van Dalfsen in de
voorjaarsnota voor een aantal belangrijke keuzes. Er moet gezocht
worden naar de balans tussen het ambitieniveau en de wijze waarop
deze ambities hun financiële vertaling krijgen. Een van de
voorstellen waar de gemeenteraad zich over moet buigen is een
tariefstijging van de OZB (onroerende zaakbelasting).
Dalfsen is ambitieus en wil een goed klimaat bieden voor het leven,
werken en recreëren van zijn inwoners. Dat vraagt om moderne
voorzieningen, afgestemd op de wensen en behoeften van de burger.
In 2008 wordt een missie en visie opgesteld waarin de koers voor
het jaar 2020 wordt bepaald. Het realiseren van deze ambities kost
geld. De gemeente werkt met een meerjarenbegroting. Voor een
periode van vier jaren worden de budgetten per programma
vastgesteld. Bij deze vaststelling laat de raad zich leiden door de
te leveren prestaties en de beoogde maatschappelijke effecten.
De voorjaarsnota is niet zomaar de vertaling van willekeurig
opduikende wensen, bijvoorbeeld vanuit de samenleving of de
ambtelijke organisatie. Te allen tijde moet de lopende
meerjarenbegroting serieus worden genomen en blijft deze de maat
der dingen. Daarmee kan een aantal criteria worden geformuleerd
waaraan aanpassingen van de begroting moeten voldoen voordat ze via
de voorjaarsnota kunnen worden voorgelegd aan de raad. Deze
criteria zijn onder andere wijzigingen in wet- en regelgeving,
calamiteiten en niet te voorziene gebeurtenissen en inmiddels door
de raad vastgestelde beleidswijzigingen of wijzigingen met een
politieke relevantie.
Wensen en ambities
De voorstellen voor de wensen en ambities van het college aan de
raad zijn onderverdeeld in:
* Reguliere mutaties, voor zover deze voldoen aan de bovengenoemde
criteria;
* De `grote projecten'
* De vertaling van de uitkomsten van de formatiescan.
De `grote projecten'
Bij de voorjaarsnota 2007 is een lijst opgesteld van projecten
waarmee Dalfsen zijn voorzieningen op een hoger niveau brengt. Ook
in de notitie bij de begroting 2008 heeft de raad informatie
gekregen over deze projecten. Samenvattend gaat het om:
* Investeringen in de infrastructuur van bruto ca. EUR 5 mln
(exclusief provinciale gelden):
+ Fietspaden
+ Aansluitingen/kruisingen Lemelerveld
* Multifunctionele accommodaties sport/welzijn van bruto ca. EUR
14,4 mln:
+ Nieuwleusen, middengebied
+ Dalfsen, Trefkoele
+ Hoonhorst, Kulturhus
+ Oudleusen, dorpshuis
+ Lemelerveld, uitvoering visieplan sport/welzijn
+ Dalfsen, sportpark Gerner
+ Nieuwleusen, sporthal De Schakel
* Onderwijs, investering ca. EUR 0,9 mln.
Over de wenselijkheid van deze voorzieningen heeft de gemeenteraad
van Dalfsen nog geen uitspraak gedaan. Er zijn ook nog geen
besluiten over genomen over de wijze waarop de lasten worden
gedekt. Dat betekent dat de gemeenteraad bij de behandeling en
vaststelling van de voorjaarsnota voor belangrijke keuzes komt te
staan.
De formatiescan
Tijdens de begrotingsbehandeling van 2008 gaf het college al aan
dat de formatiescan aantoont dat de gemeente Dalfsen ca 30
personeelsleden minder heeft dan vergelijkbare gemeenten.
Tegelijkertijd heeft het college aangegeven op welke
organisatieonderdelen de onderbezetting het meest schrijnend is.
Een uitbreiding van 12,4 fte is noodzakelijk om de gemeentelijke
werkzaamheden op een basisniveau, op adequate wijze, uit te kunnen
voeren. Daarbij is geen rekening gehouden met eventueel extra
beslag op personele capaciteit in het kader van de vorming van
veiligheidsregio's. Zoals is afgesproken komt het college nu bij de
voorjaarsnota met een voorstel.
In februari 2008 heeft de raad besloten om een eerste tranche van
de uitbreiding al in 2008 te realiseren, ter grootte van 3,5 fte.
Dat betekent dat rekening wordt gehouden met een verdere groei van
8,9 fte in 2009.
Financiële dekking
Voor het realiseren van alle ambities is veel geld nodig. Een deel
daarvan is beschikbaar, een deel niet.
Het college maakt onderscheid in de kosten die incidenteel en die
structureel worden gedekt. Het college zoekt daarin een mix, die
de gemeente in staat stelt ook in de toekomst het
voorzieningenniveau voor de inwoners op peil én betaalbaar te
houden.
Aan incidentele dekkingsmiddelen heeft de gemeente voorhanden: de
Reserve grote projecten van EUR 8,6 mln. en de reserve Wavingelden
van EUR 3,6 mln. Dat is in totaal EUR 12,2 mln. Het college stelt
de gemeenteraad voor om hiervan EUR 10,5 mln in te zetten t/m 2010.
Verhoging OZB
Voor structurele kosten zullen structurele dekkingsmiddelen moeten
worden gevonden. Hoewel een jaarlijkse onttrekking aan een reserve
ook een structureel karakter kan hebben, zal het duidelijk zijn dat
een spaarvarken maar één keer (zelfs al duurt dat vele jaren) kan
worden geslacht. Om alles te kunnen realiseren lopen de extra
structurele lasten op van EUR 200.000 in 2008 tot EUR 1,5 mln in
2012.
Het college stelt voor om deze structurele lasten te dekken door in
2009 en 2010 de onroerende-zaakbelastingen met gemiddeld EUR 30
per woning (17%) per jaar te verhogen en in 2011 en 2012 deze
belastingen te verhogen met gemiddeld EUR 15 per woning (8,5%) per
jaar. Daarnaast wordt nog een beroep gedaan op de reserve
dorpsuitleg.bovenwijkse voorzieningen t/m 2013.Ondanks deze vrij
forse verhogingen van de OZB kan Dalfsen qua belastingdruk nog
steeds als de goedkoopste gemeente in Overijssel worden gerekend en
ook tot één van de goedkoopste in Nederland.
Verdere procedure
Op maandag 2 juni en donderdag 5 juni komt de Voorjaarsnota 2008
aan de orde in de gemeenteraad.
Gemeente Dalfsen