Gemeente Dalfsen

Voorjaarsnota Dalfsen 2008: ambities versus financiële dekking

20-05-2008

De voorjaarsnota 2008 van de gemeente Dalfsen staat in het teken van het maken van keuzes. Een van de voorstellen waar de gemeenteraad zich over moet buigen is een tariefstijging van de OZB.

Dalfsen - De voorjaarsnota 2008 van de gemeente Dalfsen staat in het teken van het maken van keuzes. Het college van burgemeester en wethouders van Dalfsen stelt de gemeenteraad van Dalfsen in de voorjaarsnota voor een aantal belangrijke keuzes. Er moet gezocht worden naar de balans tussen het ambitieniveau en de wijze waarop deze ambities hun financiële vertaling krijgen. Een van de voorstellen waar de gemeenteraad zich over moet buigen is een tariefstijging van de OZB (onroerende zaakbelasting).

Dalfsen is ambitieus en wil een goed klimaat bieden voor het leven, werken en recreëren van zijn inwoners. Dat vraagt om moderne voorzieningen, afgestemd op de wensen en behoeften van de burger. In 2008 wordt een missie en visie opgesteld waarin de koers voor het jaar 2020 wordt bepaald. Het realiseren van deze ambities kost geld. De gemeente werkt met een meerjarenbegroting. Voor een periode van vier jaren worden de budgetten per programma vastgesteld. Bij deze vaststelling laat de raad zich leiden door de te leveren prestaties en de beoogde maatschappelijke effecten.

De voorjaarsnota is niet zomaar de vertaling van willekeurig opduikende wensen, bijvoorbeeld vanuit de samenleving of de ambtelijke organisatie. Te allen tijde moet de lopende meerjarenbegroting serieus worden genomen en blijft deze de maat der dingen. Daarmee kan een aantal criteria worden geformuleerd waaraan aanpassingen van de begroting moeten voldoen voordat ze via de voorjaarsnota kunnen worden voorgelegd aan de raad. Deze criteria zijn onder andere wijzigingen in wet- en regelgeving, calamiteiten en niet te voorziene gebeurtenissen en inmiddels door de raad vastgestelde beleidswijzigingen of wijzigingen met een politieke relevantie.

Wensen en ambities

De voorstellen voor de wensen en ambities van het college aan de raad zijn onderverdeeld in:

* Reguliere mutaties, voor zover deze voldoen aan de bovengenoemde criteria;

* De `grote projecten'

* De vertaling van de uitkomsten van de formatiescan.

De `grote projecten'

Bij de voorjaarsnota 2007 is een lijst opgesteld van projecten waarmee Dalfsen zijn voorzieningen op een hoger niveau brengt. Ook in de notitie bij de begroting 2008 heeft de raad informatie gekregen over deze projecten. Samenvattend gaat het om:
* Investeringen in de infrastructuur van bruto ca. EUR 5 mln (exclusief provinciale gelden):

+ Fietspaden

+ Aansluitingen/kruisingen Lemelerveld
* Multifunctionele accommodaties sport/welzijn van bruto ca. EUR 14,4 mln:

+ Nieuwleusen, middengebied

+ Dalfsen, Trefkoele

+ Hoonhorst, Kulturhus

+ Oudleusen, dorpshuis

+ Lemelerveld, uitvoering visieplan sport/welzijn
+ Dalfsen, sportpark Gerner

+ Nieuwleusen, sporthal De Schakel

* Onderwijs, investering ca. EUR 0,9 mln.

Over de wenselijkheid van deze voorzieningen heeft de gemeenteraad van Dalfsen nog geen uitspraak gedaan. Er zijn ook nog geen besluiten over genomen over de wijze waarop de lasten worden gedekt. Dat betekent dat de gemeenteraad bij de behandeling en vaststelling van de voorjaarsnota voor belangrijke keuzes komt te staan.

De formatiescan

Tijdens de begrotingsbehandeling van 2008 gaf het college al aan dat de formatiescan aantoont dat de gemeente Dalfsen ca 30 personeelsleden minder heeft dan vergelijkbare gemeenten. Tegelijkertijd heeft het college aangegeven op welke organisatieonderdelen de onderbezetting het meest schrijnend is. Een uitbreiding van 12,4 fte is noodzakelijk om de gemeentelijke werkzaamheden op een basisniveau, op adequate wijze, uit te kunnen voeren. Daarbij is geen rekening gehouden met eventueel extra beslag op personele capaciteit in het kader van de vorming van veiligheidsregio's. Zoals is afgesproken komt het college nu bij de voorjaarsnota met een voorstel.

In februari 2008 heeft de raad besloten om een eerste tranche van de uitbreiding al in 2008 te realiseren, ter grootte van 3,5 fte. Dat betekent dat rekening wordt gehouden met een verdere groei van 8,9 fte in 2009.

Financiële dekking

Voor het realiseren van alle ambities is veel geld nodig. Een deel daarvan is beschikbaar, een deel niet.

Het college maakt onderscheid in de kosten die incidenteel en die structureel worden gedekt. Het college zoekt daarin een mix, die de gemeente in staat stelt ook in de toekomst het voorzieningenniveau voor de inwoners op peil én betaalbaar te houden.

Aan incidentele dekkingsmiddelen heeft de gemeente voorhanden: de Reserve grote projecten van EUR 8,6 mln. en de reserve Wavingelden van EUR 3,6 mln. Dat is in totaal EUR 12,2 mln. Het college stelt de gemeenteraad voor om hiervan EUR 10,5 mln in te zetten t/m 2010.

Verhoging OZB

Voor structurele kosten zullen structurele dekkingsmiddelen moeten worden gevonden. Hoewel een jaarlijkse onttrekking aan een reserve ook een structureel karakter kan hebben, zal het duidelijk zijn dat een spaarvarken maar één keer (zelfs al duurt dat vele jaren) kan worden geslacht. Om alles te kunnen realiseren lopen de extra structurele lasten op van EUR 200.000 in 2008 tot EUR 1,5 mln in 2012.

Het college stelt voor om deze structurele lasten te dekken door in 2009 en 2010 de onroerende-zaakbelastingen met gemiddeld EUR 30 per woning (17%) per jaar te verhogen en in 2011 en 2012 deze belastingen te verhogen met gemiddeld EUR 15 per woning (8,5%) per jaar. Daarnaast wordt nog een beroep gedaan op de reserve dorpsuitleg.bovenwijkse voorzieningen t/m 2013.Ondanks deze vrij forse verhogingen van de OZB kan Dalfsen qua belastingdruk nog steeds als de goedkoopste gemeente in Overijssel worden gerekend en ook tot één van de goedkoopste in Nederland.

Verdere procedure

Op maandag 2 juni en donderdag 5 juni komt de Voorjaarsnota 2008 aan de orde in de gemeenteraad.