datum: 20 mei 2008
bron: Persbericht AOb
De kwaliteit van de leraar maakt het verschil tussen sterke en zwakke
scholen. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar
vandaag verschenen 'Onderwijsverslag 2006/2007.' Het aantal
'risicoscholen' blijft echter groot en de verantwoording over
onderwijsprestaties schiet tekort. Walter Dresscher, voorzitter van de
Algemene Onderwijsbond (AOb), herkent dit beeld: "De Inspectie laat
nogmaals zien dat de leraar zijn vak moet kunnen uitoefenen."
Zwakke scholen
De Inspectie concludeert dat het gemiddelde niveau van het onderwijs
voldoende is. Hoewel dat goed nieuws lijkt, vindt de AOb het zeer
ernstig dat een kwart van de scholen als zeer zwak of risicovol
beoordeeld wordt. Volgens de Inspectie zijn de oorzaken hiervan al
meer dan tien jaar bekend. Desondanks doen schoolbesturen en
ministerie kennelijk te weinig om de kwaliteit juist op deze scholen
naar een hoger plan te brengen.
Bureaucratie
De Inspectie is ontevreden over de verantwoording van
onderwijsprestaties door scholen. Leraren ervaren juist een grote
regel- en verantwoordingsdruk. Dat roept de vraag op of leraren wel de
juiste formulieren invullen. De AOb pleit voor een herziening van de
verantwoordingstaken van docenten, zodat scholen op een efficiënte
manier beter inzicht geven in hun onderwijsprestaties. De inhoud van
het onderwijs en de kwaliteit van docenten moet gemeten worden.
Kwaliteit van docenten
Het rapport van de Inspectie is duidelijk over de rol van docenten in
goed onderwijs. De Inspectie concludeert dat didactische vaardigheden
van docenten, aandacht voor leerlingen met een achterstand en het
onderkennen van verschillen in leerstijlen de sleutel is voor sterke
scholen. Er is kortom behoefte aan meer ruimte voor het vakmanschap
van docenten. De AOb ondersteunt die aandacht voor de professional,
juist hierom heeft de onderwijsbond in het convenant âLeerKracht van
Nederlandâ afspraken gemaakt over het tegengaan van het lerarentekort
en versterking van het beroep van leraar.
Algemene Onderwijsbond