Algemene Onderwijsbond

datum: 20 mei 2008
bron: Persbericht AOb

De kwaliteit van de leraar maakt het verschil tussen sterke en zwakke scholen. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar vandaag verschenen 'Onderwijsverslag 2006/2007.' Het aantal 'risicoscholen' blijft echter groot en de verantwoording over onderwijsprestaties schiet tekort. Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb), herkent dit beeld: "De Inspectie laat nogmaals zien dat de leraar zijn vak moet kunnen uitoefenen."

Zwakke scholen
De Inspectie concludeert dat het gemiddelde niveau van het onderwijs voldoende is. Hoewel dat goed nieuws lijkt, vindt de AOb het zeer ernstig dat een kwart van de scholen als zeer zwak of risicovol beoordeeld wordt. Volgens de Inspectie zijn de oorzaken hiervan al meer dan tien jaar bekend. Desondanks doen schoolbesturen en ministerie kennelijk te weinig om de kwaliteit juist op deze scholen naar een hoger plan te brengen.

Bureaucratie
De Inspectie is ontevreden over de verantwoording van onderwijsprestaties door scholen. Leraren ervaren juist een grote regel- en verantwoordingsdruk. Dat roept de vraag op of leraren wel de juiste formulieren invullen. De AOb pleit voor een herziening van de verantwoordingstaken van docenten, zodat scholen op een efficiënte manier beter inzicht geven in hun onderwijsprestaties. De inhoud van het onderwijs en de kwaliteit van docenten moet gemeten worden.

Kwaliteit van docenten
Het rapport van de Inspectie is duidelijk over de rol van docenten in goed onderwijs. De Inspectie concludeert dat didactische vaardigheden van docenten, aandacht voor leerlingen met een achterstand en het onderkennen van verschillen in leerstijlen de sleutel is voor sterke scholen. Er is kortom behoefte aan meer ruimte voor het vakmanschap van docenten. De AOb ondersteunt die aandacht voor de professional, juist hierom heeft de onderwijsbond in het convenant âLeerKracht van Nederlandâ afspraken gemaakt over het tegengaan van het lerarentekort en versterking van het beroep van leraar.