Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan de heren
Mr. G.X. Hollaar, KVNR
M.T.J.J. van den Broek, Nautilus
Mr. A. N. Roos, CBRB
H.J. van der Velde, Kantoor Binnenvaart
Ing. J.K. Nooitgedacht, Productschap Vis
Drs. F. Heinis, VBKO
Ing. S.Sakko, VNSI

Contactpersoon Doorkiesnummer drs. J. Mikkers 070-4562307 Datum Bijlage(n) 20 mei 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW/IVW-2008/1968 Brief dd 21-12-2007 inzake Tarieven Onderwerp
IVW tarieven maritieme sector 2008

Geachte heren,

Eind vorig jaar heb ik uw brief inzake tarieven IVW 2008 ontvangen (brief 21 december 2007). Hoewel de brief al enige tijd geleden gereed was om te versturen is deze bij de daadwerkelijke verzending in het ongerede geraakt. U krijgt hierbij de brief daarom later dan mijn bedoeling was.

In uw brief stelt u de volgende zaken aan de orde:


1. De Inspectie heeft de sector zeer kort voor de informatiebijeenkomst (ter afstemming van de voorgenomen tariefwijzigingen), op 18 december 2007, geïnformeerd. Hierdoor kon niet iedereen aanwezig zijn. Ook is er in tegenstelling tot voorgaande jaren, geen concept tariefregeling verstrekt. Hierdoor was voorbereiding voor de sector lastig.
2. De kwaliteit van de dienstverlening en doelmatigheid van de Inspectie is nog niet op het door de sector gewenste niveau, waardoor tariefstijgingen tot 28% niet aan de orde kunnen zijn.

3. U doet een dringend beroep de voorgenomen stijging van de tarieven fors te matigen.

Naar aanleiding van de hierboven genoemde zaken deel ik u het volgende mee.

De sector is in een laat stadium geïnformeerd en gehoord over de voorgenomen tarieven 2008. Dat had anders gemoeten.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, Den Haag Fax 070 351 78 95 Internet www.verkeerenwaterstaat.nl

VenW/IVW-2008/1968

De Inspectie heeft op basis van de gerealiseerde productie en ervaringen in 2006 veel tijd en energie gestoken in het aanscherpen van de (integrale) kostprijzen van alle IVW-producten en diensten en het beperken van de kosten. Dit heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk gedacht werd en het heeft ook zijn weerslag gehad op de besluitvorming van de hoogte van alle tarieven. Hierdoor is het tijdpad van de tarieven 2008 onder druk gekomen. Voor de tarieven 2009 zal ik er op toezien dat de sector tijdig geïnformeerd en gehoord zal worden.

Volledige kostendekkendheid van door de overheid te hanteren tarieven, zoals deze ook voor de IVW-producten worden doorberekend, is regeringsbeleid. Ik wil u er op wijzen dat de tarieven bij koopvaardij, visserij en binnenvaart de afgelopen jaren slechts een zeer beperkte stijging hebben gekend, ondanks dat nog geen sprake was van 100% kostendekkendheid van de tarieven. Hiertoe was besloten in verband met het achterblijven van de performance.
Ik constateer dat de performance thans verbeterd is, hetgeen blijkt uit onder andere de volgende ontwikkellingen:

· de doorlooptijden van het vaarbevoegdheidbewijs (10 dagen) en het monsterboekje (7 dagen) liggen binnen de afgesproken normen; waarbij het foutenpercentage tot onder de 3 procent is gedaald en in 2008 verder zal dalen tot onder de 1 procent;

· de wachttijden voor keuring of herkeuring van binnenvaartschepen is ondanks de forse groei in de binnenvaart teruggebracht van 12 naar 8 weken;
· de telefonische bereikbaarheid is aanzienlijk verbeterd.

De Inspectie blijft overigens streven naar verdere verbetering van de kwaliteit en efficiency van de dienstverlening.
Over de stijging van de tarieven wil ik het beeld enigszins nuanceren. De tarieven voor onderzoek bij koopvaardij en visserij zijn met 28% gestegen, deels vanwege de extra beperkingen in de voorgaande jaren (m.n. in 2007). De scheepscertificaten (koopvaardij) en continuering certificaten (visserij) stijgen met resp. 5% en 10%. De tarieven voor binnenvaart stijgen gemiddeld met 15%. Over de hele linie is er inderdaad sprake van een substantiële tariefstijging, maar er is (nog) geen sprake van volledige kostendekkendheid. Naast het verhogen van de kostendekkendheid heeft het beheersen van de kosten blijvend prioriteit.
Er is dus nog steeds een zekere inhaalslag nodig, om tot volledige kostendekkendheid te komen. Daarbij vindt voortdurend een afweging plaats tussen enerzijds het beperken van de door te berekenen kosten en anderzijds het voorkomen van bovenmatige tariefstijgingen. In deze afweging ben ik tot de tarieven 2008 gekomen.

Dat is de reden waarom ik niet tegemoet kom aan uw verzoek, de tarieven voor 2008 te herzien. Ik stel voor om de Inspectie in het tweede kwartaal van 2008 met u een of meerdere bijeenkomsten te laten organiseren om:


· voor u inzichtelijk te maken welke kosten de Inspectie maakt die hebben genoodzaakt tot een verdere groei van de tarieven;
---

VenW/IVW-2008/1968


· voor u duidelijk te maken hoe het traject naar totstandkoming van de tarieven 2009 verloopt, zodat niet weer een onverwacht grote tariefstijging nodig zal zijn, in ieder geval niet van een omvang als die in 2008 heeft plaatsgevonden.

De Inspectie zal u de uitnodigingen voor deze gesprekken doen toekomen. Ik hoop dat ik u hiermee voldoende geïnformeerd heb.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---