Blauw New Media
---
Incompany 500-onderzoek: Investeren in duurzaamheid zeer profijtelijk
Stakeholders kiezen massaal voor groene bedrijven
Amsterdam , 20 mei 2008
Duurzame organisaties verbeteren hun reputatie spectaculair en oefenen
steeds meer aantrekkingskracht uit op werknemers, zakenpartners en
investeerders. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek
onder 5.182 decision makers, uitgevoerd door Blauw Research, naar de
aantrekkingskracht en reputatie van organisaties in Nederland. Zowel
in de top 500 op aantrekkingskracht van het zakenblad Incompany als in
de top 100 op reputatie verbeteren duurzame organisaties zich
spectaculair. Werknemers, zakenpartners en investeerders willen
massaal in zee gaan met duurzame en groene organisaties en hebben een
opvallend positiever beeld van het Nederlandse bedrijfsleven. Vooral
op het reputatieaspect sympathiek valt een significante stijging op te
tekenen. Sinds 2005 is de gemiddelde sympathiescore voor het
bedrijfsleven toegenomen van een neutrale 5,59 naar een positieve
6,08.
Energiebedrijven populair
In deze trend loopt de op groen inzettende energiesector voorop. De
sympathiescore voor de energiesector is, na zeer zwakke scores in 2005
(4,66), 2006 (4,99) en 2007 (4,59), in slechts één jaar tijd
omgeslagen naar een neutrale 5,40. Hun focus op duurzaamheid betaalt
zich duidelijk uit. Want ook in het onderzoek naar aantrekkingskracht
presteert deze sector zeer sterk. Nuon (21e), Essent (28e) en Eneco
(55e) weten meer stakeholders voor zich te interesseren dan ooit
tevoren. Hun aantrekkingskracht is sinds 2005 bijna verdrievoudigd.
Daarnaast toont Shell (1e) met zijn vierde overallzege dat
energiebedrijven midden in de belangstelling staan. René Gerhardus,
hoofdredacteur van Incompany: Het fenomeen dat juist energiebedrijven
zuinigheid prediken en feitelijk vragen om zo min mogelijk van hun
product af te nemen, is eigenlijk bizar. Maar dat is blijkbaar
noodzakelijk voor een goede reputatie. Tegelijk leveren ze de
samenleving het bewijs dat ze steeds groener opereren. En dat wordt
gezien. Zowel de reputatie als de aantrekkingskracht gaat sky high.
Opmars goede doelen
Naast duurzame bedrijven en de energiesector presteren ook goede
doelen en semi-overheden beter dan ooit. Respondenten richten zich
overduidelijk op duurzaamheid. Van de 100 organisaties met de grootste
aantrekkingskracht op stakeholders, is inmiddels één op de vijf
non-profit. Anno 2008 staan er in de top 40 zes goede doelen tegenover
slechts één IT bedrijf: IBM (37e). Greenpeace (29e), Oxfam Novib
(32e), het Wereld Natuur Fonds (33e), Amnesty International (35e),
Unicef (36e), en Vereniging Natuurmonumenten (39e) hebben vooral de
automatiseerders verdrongen. De grootste winst is weggelegd voor de
duurzame bank Triodos (17e), die in 2005 nog op plaats 76 stond.
Teloorgang IT-sector houdt aan
In het verleden waren deze hoge posities weggelegd voor de
IT-bedrijven, maar de voorliefde van werknemers, zakenpartners en
investeerders is veranderd. Volgens Gerhardus lijken de
maatschappelijke relevantie en de aandacht voor de sector vanuit de
samenleving van invloed: Rond 2000 had de IT-sector een hoofdrol op
het maatschappelijke podium met de invoering van de euro en de
millenniumbug. Maar nu zijn het duurzaamheid, energie, de olieprijs,
Al Gore en het klimaat die de wereld bezighouden. Daarmee zijn het de
goede doelen, de energiesector en alle bedrijven die serieus werk
maken van duurzaamheid die de hoofdrol opeisen. Een volledig overzicht
van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de
Incompany 500 editie 2008.
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van
75.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan
bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100
(beoordeling van adviesbedrijven) en Incompany 200
(werknemerstevredenheid en interne reputatie).
Over het onderzoek
Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.
De onderzoeken zijn gebaseerd op een nieuw model waarbij de meest
recente gedachtevorming met betrekking tot reputatie gekoppeld is aan
de inzichten over aanbevelingsintentie. Met dit model kan de reputatie
van elke zichtbare organisatie in Nederland in kaart worden gebracht.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Incompany
René Gerhardus
Tel: 020 - 776 15 11 / 06 54 34 32 05
E-mail: rene@vondelpublications.nl
Hill & Knowlton Nederland
Ingo Heijnen
Tel: 020 - 404 47 07
E-mail: iheijnen@hillandknowlton.com
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jos Vink; +31 10 4000
928; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van
Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van
beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten
en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke
informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw
Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om
haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse
werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant &
Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2007
verwacht Blauw Research internationaal met 110 medewerkers een omzet
van EUR 13 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug