Blauw New Media


---

Incompany 500-onderzoek: Investeren in duurzaamheid zeer profijtelijk Stakeholders kiezen massaal voor groene bedrijven Amsterdam , 20 mei 2008
Duurzame organisaties verbeteren hun reputatie spectaculair en oefenen steeds meer aantrekkingskracht uit op werknemers, zakenpartners en investeerders. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder 5.182 decision makers, uitgevoerd door Blauw Research, naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties in Nederland. Zowel in de top 500 op aantrekkingskracht van het zakenblad Incompany als in de top 100 op reputatie verbeteren duurzame organisaties zich spectaculair. Werknemers, zakenpartners en investeerders willen massaal in zee gaan met duurzame en groene organisaties en hebben een opvallend positiever beeld van het Nederlandse bedrijfsleven. Vooral op het reputatieaspect sympathiek valt een significante stijging op te tekenen. Sinds 2005 is de gemiddelde sympathiescore voor het bedrijfsleven toegenomen van een neutrale 5,59 naar een positieve 6,08.

Energiebedrijven populair

In deze trend loopt de op groen inzettende energiesector voorop. De sympathiescore voor de energiesector is, na zeer zwakke scores in 2005 (4,66), 2006 (4,99) en 2007 (4,59), in slechts één jaar tijd omgeslagen naar een neutrale 5,40. Hun focus op duurzaamheid betaalt zich duidelijk uit. Want ook in het onderzoek naar aantrekkingskracht presteert deze sector zeer sterk. Nuon (21e), Essent (28e) en Eneco (55e) weten meer stakeholders voor zich te interesseren dan ooit tevoren. Hun aantrekkingskracht is sinds 2005 bijna verdrievoudigd. Daarnaast toont Shell (1e) met zijn vierde overallzege dat energiebedrijven midden in de belangstelling staan. René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany: Het fenomeen dat juist energiebedrijven zuinigheid prediken en feitelijk vragen om zo min mogelijk van hun product af te nemen, is eigenlijk bizar. Maar dat is blijkbaar noodzakelijk voor een goede reputatie. Tegelijk leveren ze de samenleving het bewijs dat ze steeds groener opereren. En dat wordt gezien. Zowel de reputatie als de aantrekkingskracht gaat sky high.

Opmars goede doelen

Naast duurzame bedrijven en de energiesector presteren ook goede doelen en semi-overheden beter dan ooit. Respondenten richten zich overduidelijk op duurzaamheid. Van de 100 organisaties met de grootste aantrekkingskracht op stakeholders, is inmiddels één op de vijf non-profit. Anno 2008 staan er in de top 40 zes goede doelen tegenover slechts één IT bedrijf: IBM (37e). Greenpeace (29e), Oxfam Novib (32e), het Wereld Natuur Fonds (33e), Amnesty International (35e), Unicef (36e), en Vereniging Natuurmonumenten (39e) hebben vooral de automatiseerders verdrongen. De grootste winst is weggelegd voor de duurzame bank Triodos (17e), die in 2005 nog op plaats 76 stond.

Teloorgang IT-sector houdt aan

In het verleden waren deze hoge posities weggelegd voor de IT-bedrijven, maar de voorliefde van werknemers, zakenpartners en investeerders is veranderd. Volgens Gerhardus lijken de maatschappelijke relevantie en de aandacht voor de sector vanuit de samenleving van invloed: Rond 2000 had de IT-sector een hoofdrol op het maatschappelijke podium met de invoering van de euro en de millenniumbug. Maar nu zijn het duurzaamheid, energie, de olieprijs, Al Gore en het klimaat die de wereld bezighouden. Daarmee zijn het de goede doelen, de energiesector en alle bedrijven die serieus werk maken van duurzaamheid die de hoofdrol opeisen. Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany 500 editie 2008.

Over Incompany

Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 75.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (beoordeling van adviesbedrijven) en Incompany 200 (werknemerstevredenheid en interne reputatie).

Over het onderzoek

Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken. De onderzoeken zijn gebaseerd op een nieuw model waarbij de meest recente gedachtevorming met betrekking tot reputatie gekoppeld is aan de inzichten over aanbevelingsintentie. Met dit model kan de reputatie van elke zichtbare organisatie in Nederland in kaart worden gebracht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Incompany
René Gerhardus
Tel: 020 - 776 15 11 / 06 54 34 32 05
E-mail: rene@vondelpublications.nl

Hill & Knowlton Nederland
Ingo Heijnen
Tel: 020 - 404 47 07
E-mail: iheijnen@hillandknowlton.com

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Jos Vink; +31 10 4000 928; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2007 verwacht Blauw Research internationaal met 110 medewerkers een omzet van EUR 13 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug