Isuzu Benelux presenteert met N-Series 2008 volledig nieuwe lichte trucklijn
(5/20/2008)
Isuzu, het wereldwijd toonaangevende merk op het gebied van
betrouwbare, doelmatige lichte trucks, introduceert de opvolger van de
fameuze N-Series in de Benelux. De nieuwe N-Series kenmerkt zich door
een moderne, functionele vormgeving, een hoog veiligheid- en
comfortniveau en een nieuwe serie dieselmotoren.
De nieuwe compacte truckserie van Isuzu wordt leverbaar in 12
uitvoeringen met tal van praktische toepassings- en
opbouwmogelijkheden.
Isuzu staat wereldwijd bekend om haar knowhow en expertise op het
gebied van de ontwikkeling en productie van lichte trucks. De Japanse
truckfabrikant is in dit segment bovendien maatgevend wat betreft
ergonomie, gebruiksgemak en gebruikskosten, terwijl de technologie op
een ongekend hoog niveau staat. Die kennis en expertise komen nu
opnieuw tot hun recht in de compleet nieuwe lichte trucklijn van
Isuzu, de veelzijdige N-Series.
Vormgeving
De compleet vernieuwde vormgeving van de N-Series 2008 is volledig van
deze tijd en sluit naadloos op de heersende opvattingen over de
moderne en doelmatige styling van lichte trucks en vrachtautoâs.
Daardoor vertegenwoordigt de Isuzu N-Series ook op representatieve
wijze de onderneming die de N-Series inzet. Kenmerkende stijlelementen
zijn de forse, strakke koplampunits, de stevige A-stijlen. Naast de
aerodynamische, functionele styling wordt in het interieur optimaal
gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte.
âDe Isuzu N-Series voldoet volledig aan de designopvattingen van deze
tijd,â verklaart Olivier Heymans, directeur van Isuzu Benelux. âGeen
onnodige opsmuk, maar optimaal gebruiksgemak, waarbij geen compromis
wordt gesloten dat afbreuk zou doen aan functionaliteit.â
Het ontwerp van het front is krachtig en tijdloos en is uiteraard
voorzien van de kenmerkende Isuzu-grille met de zes sleuven.
Vanzelfsprekend is de cabine vormgegeven volgens de vaste
designfilosofie voor alle Isuzu-trucks: een kubusvorm met
aerodynamisch afgeronde hoeken, waardoor de beschikbare binnenruimte
efficiënt kan worden benut.
Toegankelijkheid tot die cabine is een belangrijk aspect voor het
gebruikscomfort van een lichte truck als de N-Series. De
Isuzu-ingenieurs hebben na uitgebreide tests extra aandacht geschonken
aan het comfort voor de bestuurder door onder andere de
toegankelijkheid te optimaliseren. Die ervaringen zijn verwerkt in het
uiteindelijke ontwerp. De N-Series is dan ook voorzien van verticale
deurstijlen waardoor de portieren â letterlijk â wagenwijd geopend
kunnen worden. Bestuurders van lichte trucks in de
distributielogistiek klimmen continu in en uit de cabine. Een goede,
eenvoudige toegang voorkomt onnodige vermoeidheid en verhoogt de
efficiency en de veiligheid. Daar dragen ook de brede treeplanken aan
bij. De verticale portiergrepen zijn zodanig ontworpen dat ze ook met
dikke werkhandschoenen aan gemakkelijk bereikbaar zijn.
Interieur
In het interieur van de nieuwe Isuzu N-Series waant de bestuurder zich
in een luxe uitgeruste auto, terwijl alle voorzieningen aanwezig zijn
voor praktische bruikbaarheid. Het dashboard is compleet vernieuwd
waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van ISO-erkende symbolen. De
instrumenten zijn beduidend leesbaarder geworden, waardoor de
bestuurder in één oogopslag de nodige informatie kan aflezen.
LED-verlichting gebruikt bovendien minder vermogen en heeft een
langere levensduur.
Steeds meer voertuigen worden uitgerust met toestellen zoals data
terminals of audio- en GPS-apparatuur waarvoor inbouwmogelijkheden in
DIN-formaat noodzakelijk zijn. De nieuwe N-Series is voorzien van
voldoende ruimte voor deze apparaten in het dashboard en van de
benodigde aansluitmogelijkheden
Een optimale positie voor de bestuurder
Een in hoogte en axiaal verstelbaar stuur en een bestuurdersstoel met
uitgebreide instelmogelijkheden zorgen er voor dat iedere bestuurder
de ideale zitpositie kan vinden. De stoelbekleding is speciaal
afgestemd op comfort voor langere afstanden en voor dagelijks gebruik.
Een interessant detail is dat de ingenieurs van Isuzu diverse tests
hebben uitgevoerd met de pedalen om te onderzoeken hoe de grip is bij
diverse soorten schoeisel, zoals werk- en winterlaarzen.
In de logistiek en de goederenbezorging hebben bestuurders behoefte
aan veel opbergmogelijkheden. Daarom is de cabine van de N-Series
voorzien van een ruime, bovenste bergvak, een opbergvak voor kaarten,
bergruimte in de portieren, een documentenvak in de rugleuning en een
werkblad in de middelste stoel. Ook in de middenconsole bevindt zich
een handig opbergvak en een bekerhouder. De portieren hebben een brede
deurgreep en in het interieur zijn eveneens diverse handgrepen
gemonteerd voor extra steun. Nieuw voor de N-Series is de centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening.
Krachtige en zuinige motoren
De uitzonderlijk efficiënte dieselmotoren van Isuzu worden onder de
naam D-CORE uitgebracht en vormen de komende jaren de vertrouwde
aandrijfkeuze voor de lichte trucks van Isuzu. Dankzij de geavanceerde
dieseltechnologie zijn een indrukwekkend vermogen, langdurige
betrouwbaarheid en een gunstig brandstofverbruik de belangrijkste
kenmerken van de nieuwste âpower-unitsâ van de Isuzu N-Series.
âDeze Next Generation motoren hebben een zelfde motorinhoud maar
leveren desondanks een hoger rendement,â licht Olivier Heymans toe.
âTevens zijn de emissies en het brandstofverbruik lager. Daardoor
neemt de totale efficiency van het voertuig toe, een belangwekkend
aspect van onze nieuwe N-Series.â
4JJ1-TCS Intercooler Turbo Dieselmotor
Om op het gebied van milieuvriendelijkheid en kostenefficiëntie de
best mogelijkheden prestaties te realiseren, heeft Isuzu voor een zo
hoog mogelijk koppel gekozen: 375 Newtonmeter. Dit koppel is al vanaf
1.600 tpm beschikbaar. Wat vermogen betreft levert de 4JJ1-TCS 110 kW
en dat is een opzienbarend cijfer voor een drieliter motor. De
spreekwoordelijke betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de Isuzu
krachtbron zijn gelijk gebleven, omdat de architectuur van de
krachtbron verder is verstevigd. Verder verricht deze krachtige
aandrijfeenheid zijn werk in stilte. Het elektronische controlesysteem
van Isuzu staat borg voor de optimale verbranding van de gassen wat
resulteert in een lage CO -uitstoot zonder dat aan motorvermogen
wordt ingeboet.
De turbo is variabel, waardoor hij ook bij lage toerentallen al
efficiënt functioneert. Dit resulteert in een betere acceleratie bij
lage toerentallen, een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot
van roetdeeltjes. Isuzu heeft zich ten doel gesteld om de uitstoot van
CO aanzienlijk te beperken. Om dit te bereiken is de Japanse
fabrikant er in geslaagd om de prestaties van een drieliter motor op
een in verhouding vergelijkbaar niveau te brengen als die van een
vijfliter motor. Het geheim achter dit hoge vermogen en het zuinige
verbruik is de geavanceerde turbovulling. In plaats van de inspuitdruk
eenvoudigweg te verhogen, nemen vermogen en koppel toe door een
verhoging van de turbodruk, de inspuitdruk en uitlaatgasrecuperatie
per zuigerslag.
Verder is speciale aandacht besteed aan een verbeterde koeling,
waardoor de motorprestaties op een nog hoger niveau konden worden
gebracht en de CO -uitstoot nog meer werd gereduceerd.
Prestaties
De 4JJ1-TCS Turbo Diesel DOHC met directe inspuiting heeft een
motorinhoud van 2.999 cc en levert een maximum vermogen van 110 kW bij
slechts 2.800 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 375 Nm en is beschikbaar
in het toerengebied tussen 1.600 tot 2.800 tpm. De 4HK1-TCN Turbo
Diesel SOHC, ook met directe inspuiting heeft een cilinderinhoud van
5.193 cc. Het maximum vermogen van de vijfliter bedraagt 140 kW bij
2.600 tpm, terwijl de maximale trekkracht 513 Nm bedraagt in het
toerengebied tussen 1.600 tot 2.600 tpm.
DPD filter
Isuzu besteedt volop aandacht aan het terugdringen van de emissies. De
roetdeeltjes worden opgevangen door een keramische filter en worden op
een doeltreffende manier verbrand waarbij gebruik wordt gemaakt van
Isuzuâs unieke controle van uitlaatgastemperatuur. Het filter wordt
nadien geregenereerd. Dit gebeurt automatisch tijdens het rijden en
afhankelijk van de omstandigheden kan een handmatige regeneratie
worden gestart op stationair toerental.
Versnellingsbak: handgeschakeld en automaat
De handmatige versnellingsbak is nauwgezet afgestemd op het karakter
van de motor voor het leveren van optimale prestaties onder alle
omstandigheden en bij iedere rijsnelheid. Dit heeft een positieve
uitwerking op de duurzaamheid en de betrouwbaarheid.
Met de gemoderniseerde versie van de automatische NEES2 (New
Ecofriendly Easy Shift) versnellingsbak kan dankzij het elektronisch
gecontroleerde schakelsysteem naar keuze automatisch of handmatig
worden geschakeld. De NEES2 heeft geen koppelingspedaal en in de Econo
stand schakelt deze speciale versnellingsbak van Isuzu volledig
automatisch terwijl het brandstofverbruik en de werking van de
motorrem identiek zijn aan die van een handmatig geschakelde
versnellingsbak. Met NEES2 wordt bovendien op onderhoudskosten
bespaard aangezien de koppeling nooit vervangen hoeft te worden.
Veiligheid
De stevige kantelcabine van de N-Series staat garant voor de grootst
mogelijke beveiliging in geval van een aanrijding. De deuren, en het
chassis zijn verder verstevigd om er voor te zorgen dat de cabinecel
bij een ongeval ter bescherming zo volledig mogelijk intact blijft.
Op het gebied van passieve veiligheid is de N-Series uitgerust met
dubbele SRS-airbags. Bovendien is het stuurwiel zodanig geconstrueerd
dat het bij een frontaal ongeval van vorm verandert om vrijkomende
krachten te kunnen absorberen, waardoor de schok voor het bovenlichaam
wordt beperkt. Multireflector halogeen koplampen met heldere lenzen
zorgen voor een uitstekende verlichting over een breed
stralingsgebied.
Voor de modellen boven 3,5 ton MTM wordt de actieve veiligheid
bovendien bevorderd door een ABS-systeem met EBD. In aanvulling op ABS
en EBD is de N-Series ook voorzien van ASR antislipregeling. ASR
(Acceleration Slip Regulation) beperkt het motorvermogen wanneer op
gladde ondergrond wordt gereden om het slippen van de wielen te
vermijden bij een abrupte start of snel accelereren. Daardoor voelt de
Isuzu N-Series zich ook thuis op met ijs of sneeuw bedekte en natte
wegen.
Indien de remdruk via de vacuüm assistentie op de achterste remmen
zou wegvallen dan zorgt HAB (Hydro Assist Braking) er voor dat
hydraulische druk gebruikt wordt om dit op te vangen zodat er toch
voldoende controle over de remmen aanwezig is. Onder normale
omstandigheden zorgt HAB voor meer remdruk.
De NN- en NM-versies van de N-Series zijn uitgerust met schijfremmen
voor en achter, terwijl de NL AL en NP75 modellen achter trommelremmen
hebben.
Verder is de nieuwe Isuzu N-Series uitgerust met gordelspanners met
spankrachtbegrenzers. Bij een ongeval worden de gordels onmiddellijk
aangespannen om optimaal te functioneren. Als de krachten een bepaalde
limiet overschrijden, treedt de krachtregeling in werking om het
risico op verwonding van de bestuurder te verminderen. Bovendien heeft
Isuzu een special systeem ontwikkeld dat dankzij een doordacht design
de impact op de knieën tijdens een ongeval absorbeert.
Beveiliging
De Isuzu N-serie is voorzien van een immobilizer. De motor kan alleen
worden gestart wanneer de elektronische codes van de sleutel, het slot
en de motor bij elkaar passen.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI