BedrijfsautoRAI

Isuzu Benelux presenteert met N-Series 2008 volledig nieuwe lichte trucklijn

(5/20/2008)
Isuzu, het wereldwijd toonaangevende merk op het gebied van betrouwbare, doelmatige lichte trucks, introduceert de opvolger van de fameuze N-Series in de Benelux. De nieuwe N-Series kenmerkt zich door een moderne, functionele vormgeving, een hoog veiligheid- en comfortniveau en een nieuwe serie dieselmotoren. De nieuwe compacte truckserie van Isuzu wordt leverbaar in 12 uitvoeringen met tal van praktische toepassings- en opbouwmogelijkheden.

Isuzu staat wereldwijd bekend om haar knowhow en expertise op het gebied van de ontwikkeling en productie van lichte trucks. De Japanse truckfabrikant is in dit segment bovendien maatgevend wat betreft ergonomie, gebruiksgemak en gebruikskosten, terwijl de technologie op een ongekend hoog niveau staat. Die kennis en expertise komen nu opnieuw tot hun recht in de compleet nieuwe lichte trucklijn van Isuzu, de veelzijdige N-Series.

Vormgeving
De compleet vernieuwde vormgeving van de N-Series 2008 is volledig van deze tijd en sluit naadloos op de heersende opvattingen over de moderne en doelmatige styling van lichte trucks en vrachtautoâs. Daardoor vertegenwoordigt de Isuzu N-Series ook op representatieve wijze de onderneming die de N-Series inzet. Kenmerkende stijlelementen zijn de forse, strakke koplampunits, de stevige A-stijlen. Naast de aerodynamische, functionele styling wordt in het interieur optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte.

âDe Isuzu N-Series voldoet volledig aan de designopvattingen van deze tijd,â verklaart Olivier Heymans, directeur van Isuzu Benelux. âGeen onnodige opsmuk, maar optimaal gebruiksgemak, waarbij geen compromis wordt gesloten dat afbreuk zou doen aan functionaliteit.â

Het ontwerp van het front is krachtig en tijdloos en is uiteraard voorzien van de kenmerkende Isuzu-grille met de zes sleuven. Vanzelfsprekend is de cabine vormgegeven volgens de vaste designfilosofie voor alle Isuzu-trucks: een kubusvorm met aerodynamisch afgeronde hoeken, waardoor de beschikbare binnenruimte efficiënt kan worden benut.

Toegankelijkheid tot die cabine is een belangrijk aspect voor het gebruikscomfort van een lichte truck als de N-Series. De Isuzu-ingenieurs hebben na uitgebreide tests extra aandacht geschonken aan het comfort voor de bestuurder door onder andere de toegankelijkheid te optimaliseren. Die ervaringen zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp. De N-Series is dan ook voorzien van verticale deurstijlen waardoor de portieren â letterlijk â wagenwijd geopend kunnen worden. Bestuurders van lichte trucks in de distributielogistiek klimmen continu in en uit de cabine. Een goede, eenvoudige toegang voorkomt onnodige vermoeidheid en verhoogt de efficiency en de veiligheid. Daar dragen ook de brede treeplanken aan bij. De verticale portiergrepen zijn zodanig ontworpen dat ze ook met dikke werkhandschoenen aan gemakkelijk bereikbaar zijn.

Interieur
In het interieur van de nieuwe Isuzu N-Series waant de bestuurder zich in een luxe uitgeruste auto, terwijl alle voorzieningen aanwezig zijn voor praktische bruikbaarheid. Het dashboard is compleet vernieuwd waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van ISO-erkende symbolen. De instrumenten zijn beduidend leesbaarder geworden, waardoor de bestuurder in één oogopslag de nodige informatie kan aflezen. LED-verlichting gebruikt bovendien minder vermogen en heeft een langere levensduur.

Steeds meer voertuigen worden uitgerust met toestellen zoals data terminals of audio- en GPS-apparatuur waarvoor inbouwmogelijkheden in DIN-formaat noodzakelijk zijn. De nieuwe N-Series is voorzien van voldoende ruimte voor deze apparaten in het dashboard en van de benodigde aansluitmogelijkheden

Een optimale positie voor de bestuurder
Een in hoogte en axiaal verstelbaar stuur en een bestuurdersstoel met uitgebreide instelmogelijkheden zorgen er voor dat iedere bestuurder de ideale zitpositie kan vinden. De stoelbekleding is speciaal afgestemd op comfort voor langere afstanden en voor dagelijks gebruik.

Een interessant detail is dat de ingenieurs van Isuzu diverse tests hebben uitgevoerd met de pedalen om te onderzoeken hoe de grip is bij diverse soorten schoeisel, zoals werk- en winterlaarzen.

In de logistiek en de goederenbezorging hebben bestuurders behoefte aan veel opbergmogelijkheden. Daarom is de cabine van de N-Series voorzien van een ruime, bovenste bergvak, een opbergvak voor kaarten, bergruimte in de portieren, een documentenvak in de rugleuning en een werkblad in de middelste stoel. Ook in de middenconsole bevindt zich een handig opbergvak en een bekerhouder. De portieren hebben een brede deurgreep en in het interieur zijn eveneens diverse handgrepen gemonteerd voor extra steun. Nieuw voor de N-Series is de centrale portiervergrendeling met afstandsbediening.

Krachtige en zuinige motoren
De uitzonderlijk efficiënte dieselmotoren van Isuzu worden onder de naam D-CORE uitgebracht en vormen de komende jaren de vertrouwde aandrijfkeuze voor de lichte trucks van Isuzu. Dankzij de geavanceerde dieseltechnologie zijn een indrukwekkend vermogen, langdurige betrouwbaarheid en een gunstig brandstofverbruik de belangrijkste kenmerken van de nieuwste âpower-unitsâ van de Isuzu N-Series.

âDeze Next Generation motoren hebben een zelfde motorinhoud maar leveren desondanks een hoger rendement,â licht Olivier Heymans toe. âTevens zijn de emissies en het brandstofverbruik lager. Daardoor neemt de totale efficiency van het voertuig toe, een belangwekkend aspect van onze nieuwe N-Series.â

4JJ1-TCS Intercooler Turbo Dieselmotor
Om op het gebied van milieuvriendelijkheid en kostenefficiëntie de best mogelijkheden prestaties te realiseren, heeft Isuzu voor een zo hoog mogelijk koppel gekozen: 375 Newtonmeter. Dit koppel is al vanaf
1.600 tpm beschikbaar. Wat vermogen betreft levert de 4JJ1-TCS 110 kW en dat is een opzienbarend cijfer voor een drieliter motor. De spreekwoordelijke betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de Isuzu krachtbron zijn gelijk gebleven, omdat de architectuur van de krachtbron verder is verstevigd. Verder verricht deze krachtige aandrijfeenheid zijn werk in stilte. Het elektronische controlesysteem van Isuzu staat borg voor de optimale verbranding van de gassen wat resulteert in een lage CO -uitstoot zonder dat aan motorvermogen wordt ingeboet.

De turbo is variabel, waardoor hij ook bij lage toerentallen al efficiënt functioneert. Dit resulteert in een betere acceleratie bij lage toerentallen, een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot van roetdeeltjes. Isuzu heeft zich ten doel gesteld om de uitstoot van CO aanzienlijk te beperken. Om dit te bereiken is de Japanse fabrikant er in geslaagd om de prestaties van een drieliter motor op een in verhouding vergelijkbaar niveau te brengen als die van een vijfliter motor. Het geheim achter dit hoge vermogen en het zuinige verbruik is de geavanceerde turbovulling. In plaats van de inspuitdruk eenvoudigweg te verhogen, nemen vermogen en koppel toe door een verhoging van de turbodruk, de inspuitdruk en uitlaatgasrecuperatie per zuigerslag.

Verder is speciale aandacht besteed aan een verbeterde koeling, waardoor de motorprestaties op een nog hoger niveau konden worden gebracht en de CO -uitstoot nog meer werd gereduceerd.

Prestaties
De 4JJ1-TCS Turbo Diesel DOHC met directe inspuiting heeft een motorinhoud van 2.999 cc en levert een maximum vermogen van 110 kW bij slechts 2.800 tpm. Het maximumkoppel bedraagt 375 Nm en is beschikbaar in het toerengebied tussen 1.600 tot 2.800 tpm. De 4HK1-TCN Turbo Diesel SOHC, ook met directe inspuiting heeft een cilinderinhoud van 5.193 cc. Het maximum vermogen van de vijfliter bedraagt 140 kW bij
2.600 tpm, terwijl de maximale trekkracht 513 Nm bedraagt in het toerengebied tussen 1.600 tot 2.600 tpm.

DPD filter
Isuzu besteedt volop aandacht aan het terugdringen van de emissies. De roetdeeltjes worden opgevangen door een keramische filter en worden op een doeltreffende manier verbrand waarbij gebruik wordt gemaakt van Isuzuâs unieke controle van uitlaatgastemperatuur. Het filter wordt nadien geregenereerd. Dit gebeurt automatisch tijdens het rijden en afhankelijk van de omstandigheden kan een handmatige regeneratie worden gestart op stationair toerental.

Versnellingsbak: handgeschakeld en automaat
De handmatige versnellingsbak is nauwgezet afgestemd op het karakter van de motor voor het leveren van optimale prestaties onder alle omstandigheden en bij iedere rijsnelheid. Dit heeft een positieve uitwerking op de duurzaamheid en de betrouwbaarheid.

Met de gemoderniseerde versie van de automatische NEES2 (New Ecofriendly Easy Shift) versnellingsbak kan dankzij het elektronisch gecontroleerde schakelsysteem naar keuze automatisch of handmatig worden geschakeld. De NEES2 heeft geen koppelingspedaal en in de Econo stand schakelt deze speciale versnellingsbak van Isuzu volledig automatisch terwijl het brandstofverbruik en de werking van de motorrem identiek zijn aan die van een handmatig geschakelde versnellingsbak. Met NEES2 wordt bovendien op onderhoudskosten bespaard aangezien de koppeling nooit vervangen hoeft te worden.

Veiligheid
De stevige kantelcabine van de N-Series staat garant voor de grootst mogelijke beveiliging in geval van een aanrijding. De deuren, en het chassis zijn verder verstevigd om er voor te zorgen dat de cabinecel bij een ongeval ter bescherming zo volledig mogelijk intact blijft.

Op het gebied van passieve veiligheid is de N-Series uitgerust met dubbele SRS-airbags. Bovendien is het stuurwiel zodanig geconstrueerd dat het bij een frontaal ongeval van vorm verandert om vrijkomende krachten te kunnen absorberen, waardoor de schok voor het bovenlichaam wordt beperkt. Multireflector halogeen koplampen met heldere lenzen zorgen voor een uitstekende verlichting over een breed stralingsgebied.

Voor de modellen boven 3,5 ton MTM wordt de actieve veiligheid bovendien bevorderd door een ABS-systeem met EBD. In aanvulling op ABS en EBD is de N-Series ook voorzien van ASR antislipregeling. ASR (Acceleration Slip Regulation) beperkt het motorvermogen wanneer op gladde ondergrond wordt gereden om het slippen van de wielen te vermijden bij een abrupte start of snel accelereren. Daardoor voelt de Isuzu N-Series zich ook thuis op met ijs of sneeuw bedekte en natte wegen.

Indien de remdruk via de vacuüm assistentie op de achterste remmen zou wegvallen dan zorgt HAB (Hydro Assist Braking) er voor dat hydraulische druk gebruikt wordt om dit op te vangen zodat er toch voldoende controle over de remmen aanwezig is. Onder normale omstandigheden zorgt HAB voor meer remdruk.

De NN- en NM-versies van de N-Series zijn uitgerust met schijfremmen voor en achter, terwijl de NL AL en NP75 modellen achter trommelremmen hebben.

Verder is de nieuwe Isuzu N-Series uitgerust met gordelspanners met spankrachtbegrenzers. Bij een ongeval worden de gordels onmiddellijk aangespannen om optimaal te functioneren. Als de krachten een bepaalde limiet overschrijden, treedt de krachtregeling in werking om het risico op verwonding van de bestuurder te verminderen. Bovendien heeft Isuzu een special systeem ontwikkeld dat dankzij een doordacht design de impact op de knieën tijdens een ongeval absorbeert.

Beveiliging
De Isuzu N-serie is voorzien van een immobilizer. De motor kan alleen worden gestart wanneer de elektronische codes van de sleutel, het slot en de motor bij elkaar passen.

The European Road Transport Show 2007