Gemeente Barneveld
Gemeente wil uniforme dienstverlening bevorderen door servicenormen te
hanteren
De gemeente Barneveld heeft voor diverse producten, zoals een aanvraag
van een lichte bouwvergunning, servicenormen opgesteld en
gepubliceerd. Hiermee weten inwoners wat zij van de gemeentelijke
dienstverlening mogen verwachten. De gemeente is ook aanspreekbaar op
de door haar gestelde servicenormen.
De gemeente Barneveld vindt het van groot belang dat haar inwoners bij
het afnemen van producten en bij het vragen van informatie op een
eenduidige wijze worden geholpen. Om te bepalen wat nu een eenduidige
manier van werken is, stelt de gemeente kwaliteitshandvesten op. De
kwaliteitshandvesten bevatten normen over de wijze waarop iemand
geholpen wordt bij de gemeente en de wijze waarop een aanvraag of een
verzoek wordt afgehandeld. In de servicenormen spelen onder andere
afhandelingstermijnen een belangrijke rol.
Het programma Andere Overheid stelt dat eind 2008 elke
overheidsorganisatie met burgercontacten kwaliteitshandvesten moet
gebruiken. De gemeente Barneveld heeft al in haar
dienstverleningsconcept, vastgesteld eind 2006, besloten om te gaan
werken met kwaliteitshandvesten. Momenteel zijn er voor elf producten
kwaliteitshandvesten vastgesteld en beschikbaar via www.barneveld.nl.
Het gaat om de volgende producten:
* het verwerken van een adreswijziging,
* het verlenen van een APV-vergunning of een evenementenvergunning,
* het afhandelen van een bezwaar tegen een belastingaanslag,
* het verstrekken van een reisdocument,
* het verlenen van een rijbewijs,
* het aanvragen van een uittreksel uit de gemeentelijke
basisadministratie,
* het verlenen van bijzondere bijstand,
* het verstrekken van een lichte bouwvergunning,
* een aanvraag voor een bodemonderzoek en bodeminformatie,
* de afhandeling van milieuklachten en
* de reparatie van openbare verlichting.
De gemeente verwacht in 2008 voor nog eens dertien producten een
kwaliteitshandvest vast te stellen en te publiceren.
Mutatiedatum 20/05/2008