Gemeente Barneveld


Gemeente wil uniforme dienstverlening bevorderen door servicenormen te hanteren

De gemeente Barneveld heeft voor diverse producten, zoals een aanvraag van een lichte bouwvergunning, servicenormen opgesteld en gepubliceerd. Hiermee weten inwoners wat zij van de gemeentelijke dienstverlening mogen verwachten. De gemeente is ook aanspreekbaar op de door haar gestelde servicenormen.

De gemeente Barneveld vindt het van groot belang dat haar inwoners bij het afnemen van producten en bij het vragen van informatie op een eenduidige wijze worden geholpen. Om te bepalen wat nu een eenduidige manier van werken is, stelt de gemeente kwaliteitshandvesten op. De kwaliteitshandvesten bevatten normen over de wijze waarop iemand geholpen wordt bij de gemeente en de wijze waarop een aanvraag of een verzoek wordt afgehandeld. In de servicenormen spelen onder andere afhandelingstermijnen een belangrijke rol.

Het programma Andere Overheid stelt dat eind 2008 elke overheidsorganisatie met burgercontacten kwaliteitshandvesten moet gebruiken. De gemeente Barneveld heeft al in haar dienstverleningsconcept, vastgesteld eind 2006, besloten om te gaan werken met kwaliteitshandvesten. Momenteel zijn er voor elf producten kwaliteitshandvesten vastgesteld en beschikbaar via www.barneveld.nl.

Het gaat om de volgende producten:

* het verwerken van een adreswijziging,

* het verlenen van een APV-vergunning of een evenementenvergunning,
* het afhandelen van een bezwaar tegen een belastingaanslag,
* het verstrekken van een reisdocument,

* het verlenen van een rijbewijs,

* het aanvragen van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie,

* het verlenen van bijzondere bijstand,

* het verstrekken van een lichte bouwvergunning,
* een aanvraag voor een bodemonderzoek en bodeminformatie,
* de afhandeling van milieuklachten en

* de reparatie van openbare verlichting.

De gemeente verwacht in 2008 voor nog eens dertien producten een kwaliteitshandvest vast te stellen en te publiceren.

Mutatiedatum 20/05/2008