Groen!
Brussel, 20 mei 2008
Hoeveel sorrypassen moeten we nog slikken?
Groen! wil dat er meer geïnvesteerd wordt in de spoorwegen: in moderne
infrastructuur, in comfortabele stations en treinen én in gemotiveerd
personeel. Het is aan de overheid om terug voluit de kaart te trekken
van het openbaar vervoer. Dat kan door realistische voorwaarden te
scheppen voor een betere dienstverlening en een duidelijke
beheersovereenkomst. De minister en de NMBS-directie hebben de
verantwoordelijkheid om te zorgen voor een deftig werkingskader en een
beter sociaal klimaat. Groen! respecteert het recht om te staken maar
wil toch aan de vakbonden vragen om geen acties meer te voeren ten
koste van de reizigers. Er zijn alternatieven, bvb. betaalstakingen.
De NMBS is het spoor bijster: het voorbije jaar was één
aaneenschakeling van afgeschafte treinen, pannes en vertragingen. De
sociale onrust komt erbovenop met stakingen als gevolg. Er is één
constante: de reiziger is steeds de dupe.
Samen met de meer dan 500 000 reizigers per dag, wil Groen! dat de
overheid duidelijk kiest voor een betere dienstverlening. Een
duidelijke en ambitieuze beheersovereenkomst kan het vertrouwen met de
vele reizigers herstellen. Acties die de reiziger blokkeren, brengen
de doelstelling van de NMBS om tegen 2012 nog eens een kwart meer
reizigers te vervoeren in het gevaar. Het is niet zo dat de NMBS
`gedoemd is om te groeien', zoals Jannie Haek, de topman van de NMBS
beweert, maar wel voor een enorme uitdaging staat. Het milieu en de
dagelijkse files waarin we ons vastrijden, moeten ontlast worden. De
regering, de NMBS en de vakbonden moeten deze uitdaging samen aangaan.
Stefaan Van Hecke
Kamerlid Groen!
Mieke Vogels
Voorzitter Groen!
Verstuur nu een Sorry Pass naar Inge Vervotte