Groen!

Brussel, 20 mei 2008

Hoeveel sorrypassen moeten we nog slikken?

Groen! wil dat er meer geïnvesteerd wordt in de spoorwegen: in moderne infrastructuur, in comfortabele stations en treinen én in gemotiveerd personeel. Het is aan de overheid om terug voluit de kaart te trekken van het openbaar vervoer. Dat kan door realistische voorwaarden te scheppen voor een betere dienstverlening en een duidelijke beheersovereenkomst. De minister en de NMBS-directie hebben de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een deftig werkingskader en een beter sociaal klimaat. Groen! respecteert het recht om te staken maar wil toch aan de vakbonden vragen om geen acties meer te voeren ten koste van de reizigers. Er zijn alternatieven, bvb. betaalstakingen.

De NMBS is het spoor bijster: het voorbije jaar was één aaneenschakeling van afgeschafte treinen, pannes en vertragingen. De sociale onrust komt erbovenop met stakingen als gevolg. Er is één constante: de reiziger is steeds de dupe.

Samen met de meer dan 500 000 reizigers per dag, wil Groen! dat de overheid duidelijk kiest voor een betere dienstverlening. Een duidelijke en ambitieuze beheersovereenkomst kan het vertrouwen met de vele reizigers herstellen. Acties die de reiziger blokkeren, brengen de doelstelling van de NMBS om tegen 2012 nog eens een kwart meer reizigers te vervoeren in het gevaar. Het is niet zo dat de NMBS `gedoemd is om te groeien', zoals Jannie Haek, de topman van de NMBS beweert, maar wel voor een enorme uitdaging staat. Het milieu en de dagelijkse files waarin we ons vastrijden, moeten ontlast worden. De regering, de NMBS en de vakbonden moeten deze uitdaging samen aangaan.

Stefaan Van Hecke Kamerlid Groen!

Mieke Vogels Voorzitter Groen!

Verstuur nu een Sorry Pass naar Inge Vervotte