Groei autoleasemarkt houdt aan

20/05/2008 15:53

VNA

De autoleasemarkt is in 2007 opnieuw hard gegroeid. De omvang van het totale leasepark (personen- en bestelauto's) nam toe met 5,2 procent, naar 743.000 contracten. De mooie plus van 2006 (+4,1%) is in 2007 dus ruimschoots overtroffen. Dit blijkt uit de publicatie "VNA Autoleasemarkt Jaarcijfers 2007" van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

De leasemarkt voor personenauto's noteerde in 2006 al een mooie groei (+3,6 procent). Dat heeft zich in 2007 versterkt doorgezet met een groei van 5 procent (naar 558.000 contracten).

De bestelautoleasemarkt is definitief hersteld van de schokeffecten van het gewijzigde grijskentekenregime in 2005. In 2007 groeide het aantal leasecontracten voor bestelauto's van 175.000 naar 185.000, een forse plus van 5,4 procent.

Gemeten aan de economische groei in 2007 van 3,5 procent, heeft de autoleasemarkt zich dus bovengemiddeld goed ontwikkeld.

Belangrijke rol auto's van de zaak in duurzame mobiliteit

Uit de VNA Jaarcijfers blijkt ook dat de Nederlandse auto's van de zaak een belangrijke rol vervullen in duurzame mobiliteit.

Die leveren, ondanks dat het zakelijk park voor ongeveer de helft uit dieselauto's bestaat (en het privé-autopark slechts voor 12 procent), nauwelijks tot geen hogere bijdrage aan de stikstofoxiden- (NOx) en fijnstofemissies (PM10). Dat komt omdat deze auto's veel jonger zijn dan de gemiddelde auto in het Nederlandse wagenpark en dus zijn voorzien van de nieuwste technieken om emissies te beperken.

Dat grote aandeel diesels heeft ook een positief effect op de reductie van de CO2-uitstoot. De brandstofefficiëntie van de modernste dieselmotoren zorgt er voor dat de gemiddelde auto van de zaak per gereden kilometer ruim 11 procent minder CO2-uitstoot dan een privé-auto. Het totale aandeel van de auto's van de zaak in de mobiliteit (nationaal gereden aantal kilometers) is 21 procent, terwijl hun aandeel in de CO2-uitstoot 19 procent bedraagt.

De VNA vindt dat het Kabinetsbeleid tot dusver onvoldoende recht doet aan de positie van de auto van de zaak in duurzame mobiliteit. Schone en zuinige lease-auto's zouden een lagere BPM en fiscale bijtelling moeten krijgen.

Groei in eerste kwartaal 2008

Ook in het eerste kwartaal van 2008 heeft de autoleasemarkt zich goed ontwikkeld. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2007 groeide het totale leasepark met 1,6 procent (personenauto's +1,5%, bestelauto's +2,3%). Dat is een heel mooi resultaat, gezien het feit dat het vierde kwartaal van 2007 exceptioneel goed was. Toen werd geanticipeerd op autoprijsverhogende belastingen van 2008 door bestellingen van lease-auto's naar voren te halen.

"VNA Autoleasemarkt Jaarcijfers 2007" biedt een waardevol inzicht in de omvang en samenstelling van de Nederlandse autoleasemarkt. De 80 VNA-leden hebben immers ruim 86 procent van alle leasecontracten in portefeuille; bij personenautolease is hun marktaandeel zelfs 92 procent. De VNA rapporteert overigens sinds 2006 niet meer over het vrachtautoleasepark. Die markt is fundamenteel anders dan de personen- en bestelautomarkt en de VNA-leden hebben slechts een bescheiden marktaandeel in vrachtautolease.

De volledige publicatie is beschikbaar op www.vna-lease.nl, onder "Feiten & Cijfers".





http://www.vna-lease.nl