Consumentenbond
---
20 mei 2008
Netwerkstoring KPN: slechte communicatie
In de tweede week van mei 2008 hadden gebruikers van verschillende
internet- en telefoniediensten te kampen met een grote netwerkstoring
bij KPN. Consumenten hebben in zo'n geval recht op compensatie. De
Consumentenbond zou graag zien dat de betrokken aanbieders hun klanten
uit eigen beweging compenseren voor de periode waarin de dienst niet
geleverd is.
Bij een storing van bijvoorbeeld drie dagen zou dan een compensatie
van zo'n 10% van het maandgeld op zijn plaats zijn. De aanbieder zou
dit automatisch in mindering kunnen brengen op de eerstvolgende
factuur.
Een storing op dergelijke schaal laat volgens de bond bovendien nog
maar eens de kwetsbaarheid van gebundelde diensten (dual en triple
play) zien: behalve het internet doet ook gelijk de telefoon niets
meer. De communicatie tussen aanbieder en klant is dan lastig. Het is
zaak voor de aanbieder om nieuwe manieren te vinden om klanten in
geval van storing juist, helder en tijdig te informeren.
---