Noord-Hollander ziet biologische voeding zitten
20-5-2008
Maar liefst acht op de tien Noord-Hollanders zijn positief over
biologische producten. Negen op de tien vinden het een goede zaak dat
de provincie biologische en streekproducten promoot.
Zo blijkt uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Blauw, in
opdracht van de provincie Noord-Holland. Doel van het onderzoek was om
houding en gedrag van de Noord-Hollanders wat betreft biologische en
streekproducten in kaart te brengen.
Conclusies
Het onderzoek laat zien dat de meeste Noord-Hollanders positief zijn
over biologische producten en er ook bekend mee zijn. Ze zien
biologische producten vooral als gezond en milieu- en
diervriendelijk. Streekproducten zijn wat onbekender dan biologische
producten.
Ruim de helft van de Noord-Hollanders koopt bewust wel eens
biologische producten en een derde streekproducten. Ruim vier op de
tien kopen zelfs een paar keer per maand of vaker biologische
producten. Gezonder, smakelijker, diervriendelijker en beter voor het
milieu zijn de belangrijkste argumenten voor het consumeren van
biologische en streekproducten.
Men koopt voornamelijk groenten en vlees/kip. En dat doet men het
meest bij de supermarkt, met Albert Heijn als koploper.
De belangrijkste reden om geen biologische producten te kopen is voor
de niet-kopers de prijs. Toch zeggen twee op de tien niet-kopers
bereid te zijn in de toekomst vaker biologische producten te kopen en
vier op de tien denken erover. Reden voor niet-kopen zijn ook de
beperkte zichtbaarheid in de winkel, beperkte keuze en
verkrijgbaarheid.
De bekendheid met biologische bloemen en bloembollen ligt met een
score van drie op de tien Noord-Hollanders een stuk lager dan bij
groenten en vlees. Ook het belang en de koopbereidheid scoren navenant
lager.
Negen op de tien Noord-Hollanders vinden het een goede zaak dat de
provincie biologische en streekproducten promoot. Dat zou volgens hen
vooral via kranten en tv moeten gebeuren
Heerlijk Noord-Holland
De provincie Noord-Holland wil met haar campagne Noordhollandsegrond
de consumptie en productie van biologische producten bevorderen. Met
het nieuwe campagnethema Heerlijk Noord-Holland worden nu ook
streekproducten aangeprezen. Om het effect van de campagne te meten,
heeft de provincie het onderzoek laten doen. Het thema Heerlijk
Noord-Holland loopt de komende vier jaar. Na de campagne herhaalt de
provincie het onderzoek.
Op goede spoor
Verantwoordelijke gedeputeerde Jaap Bond: We zitten met deze
consumentencampagne op het goede spoor. Ik ben inmiddels ook bezig om
te kijken hoe we voor de agrariërs het omschakelen naar biologische
landbouw aantrekkelijker kunnen maken.
Het rapport kunt u hieronder downloaden.
Nieuwsredactie
Rapport biologische producten
Provincie Noord-Holland