Nationale Schrijfmonitor 2008: Nederlanders zeer attent

20/05/2008 09:21

Greetz

Nationale Schrijfmonitor 2008:

Nederlanders zeer attent

Maxima meest attente en creatieve lid van koninklijk huis

Hoofddorp, dinsdag 20 mei 2008 - Nederlanders vinden zichzelf een zeer attent volk: maar liefst 87% van de Nederlanders geeft aan over deze sympathieke eigenschap te beschikken, tegen 83% in 2006. Dat blijkt uit de Nationale Schrijfmonitor, een terugkerend onderzoek dat in opdracht van wenskaartenservice Greetz wordt uitgevoerd door Ruigrok / NetPanel. Het sturen van een kaartje blijft populair om jezelf van je meest attente kant te laten zien; het aantal mensen dat 25 of meer kaarten stuurt, is gestegen van 49% in 2006 naar 59% in 2008. Op de vraag welk lid van het Koninklijk Huis waarschijnlijk de meeste en meest originele kaartjes verstuurt, antwoordt een derde Prinses Maxima. Zij wordt gezien als de meest attente en creatieve Royal.

Hoe gemakkelijker, hoe attenter

We vinden onszelf uitermate attent, maar het kan ons nooit attent genoeg zijn. Maar liefst 47% van de mannen en 37% van de vrouwen zou er graag nog een schepje bovenop doen. Nederlanders zijn van mening dat dit ook steeds gemakkelijker wordt. De komst van internet heeft het attent zijn zeker bevorderd, dat zegt 82%. Digitaal te bestellen kaartjes, bloemetjes en kleine cadeautjes winnen snel aan terrein. Dat we wel willen, maar niet altijd doen, komt ook naar voren: de meerderheid (60%) zegt vaak te vergeten een attent gebaar te maken. Vooral Nederlanders tussen de 35 en 44 jaar (73%) vergeten dit nog wel eens. Naarmate we ouder worden, wordt de wens om attenter te zijn ook kleiner. Als opa of oma je minder kaartjes stuurt, heeft dit dus niet noodzakelijkerwijs met vergeetachtigheid te maken.

Maxima is 'Crea Bea'

Maxima wordt door 32% aangeduid als het meest attente lid van het Koninklijk Huis. Haar echtgenoot Prins Willem-Alexander scoort met 7% een stuk minder goed. Maxima is volgens de ondervraagden tevens het meest creatieve en originele lid van de familie (26%). Ook hier scoort de Prins weinig verheffend: slechts 3% van de stemmen. Dan doet Koningin Beatrix het een stuk beter, Hare Majesteit krijgt op beide aspecten een tweede plaats toebedeeld. De top vijf van attent zijn is:


1. Prinses Maxima 32 %


2. Koningin Beatrix 17%


3. Prof. Pieter van Vollenhoven 12 %


4. Prinses Margriet 11 %


5. Prinses Marilène 8%

Postduiven

Nederlanders zijn postduifjes: driekwart gebruikt een echte wenskaart bij het maken van een attent gebaar naar zijn of haar omgeving. Vrouwen versturen nog steeds meer kaarten (84%) dan mannen (69%). We zijn ondanks het aanbod van digitale kaarten zelfs meer kaarten per post gaan versturen dan twee jaar geleden; 59% verstuurt jaarlijks 25 wenskaarten of meer - in 2006 lag dit percentage nog op 49%. Nederlanders vinden het ook echt leuk om een wenskaart te krijgen. Vier op de vijf Nederlanders voelt zich speciaal als er een kaart op de deurmat valt. Toch zijn we nog zeker niet verzadigd, want ruim driekwart van de ondervraagden zou het leuk vinden om vaker een wenskaart te krijgen.

Originaliteit wordt beloond

Het wordt gewaardeerd als persoonlijk geschreven berichten - zoals wenskaarten - creatief en origineel zijn; 84% geeft aan dit belangrijk te vinden bij het versturen, 71% bij het ontvangen. Bijna 90% vindt een persoonlijke, 'op maat' uitstraling essentieel. Een wenskaart in de winkel kopen blijkt dan ook niet bepaald eenvoudig: 37% vindt uiteindelijk wel de kaart die aan alle eisen - zoals kleur, lettertype, formaat en afbeelding - voldoet, maar niet zonder lange, stressvolle momenten.

Britten: beleefd of attent?

Aangezien het Verenigd Koninkrijk nummer 1 wenskaartenland ter wereld is, heeft Greetz de Schrijfmonitor tevens daar uitgevoerd. Terwijl 87% van de Hollanders zichzelf tot attent bestempelt, spant Engeland toch echt de kroon: maar liefst 92% vindt zichzelf attent. Tegenover de 59% van de Nederlanders die meer dan 25 kaartjes verstuurt, staat 40% van de Engelsen die dit jaarlijks doet. Maar, met bijna een kwart van de Britten die jaarlijks zelfs meer dan 50 wenskaarten verstuurt, mogen zij zichzelf dan ook met recht een attent volkje noemen.

Uit het onderzoek komen ook leuke verschillen met onze westerburen naar voren. Staat Valentijnsdag in Nederland met 9% onderaan het rijtje van momenten om attent te zijn, in Engeland is het met 46% een goede middenmoter. Ook leuk om te weten is dat Engelsen het sturen van een sms net als wij erg onpersoonlijk vinden, want slechts 2% van de Britten en de Nederlanders geeft aan een mobiel tekstbericht de meest attente manier te vinden om je omgeving te laten weten dat je aan ze denkt, 70% stuurt het liefst een kaartje. Dus als je Engelse vriendje je niet terug sms't is het wellicht verstandig eens in de brievenbus te kijken.

Over het onderzoek

De Nationale Schrijfmonitor is een initiatief van Greetz, is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok / NetPanel en geeft inzicht in het schrijfgedrag van Nederland. De doelpopulatie zijn Nederlanders van 18 tot en met 65 jaar. Er zijn 501 waarnemingen verzameld tussen 28 april en 5 mei 2008. Binnen de steekproef is een evenwichtige verdeling in opleidingsniveau. Het onderzoek is ook in het Verenigd Koninkrijk uitgevoerd, er zijn 507 waarnemingen verzameld tussen 29 april en 6 mei 2008. Beide steekproeven zijn representatief op basis van leeftijd en geslacht. Representativiteit is verkregen door middel van stratificatie van de steekproef (vooraf) en een kleine weging achteraf. Als referentiebestand voor het onderzoek in Nederland is gebruik gemaakt van de Gouden Standaard, ontwikkeld door de MOA en het CBS. In het Verenigd Koninkrijk is gebruik gemaakt van The National Statistic Office of the UK.

Over Greetz

Greetz is de eerste online service waar je echte, gepersonaliseerde wenskaarten kunt maken en versturen. Greetz helpt je attent en betrokken te zijn op momenten dat je iets bijzonders voor elkaar wilt doen. De verzender bepaalt zelf hoe de wenskaart eruit komt te zien. Je hebt de keuze uit een kaart met eigen foto of uit één van de ruim 2500 beelden uit de collectie. Daarnaast bepaal je zelf de tekst en de verdere vormgeving van de wenskaart. Een kaart die voor drie uur is gemaakt, wordt dezelfde dag nog door Greetz verzonden naar de ontvanger. Greetz heeft op deze wijze de afgelopen periode 4,5 miljoen kaarten verstuurd. Greetz heeft een Thuiswinkel Waarborg. Greetz(R) is een geregistreerd merk van internetbedrijf Venspro. www.greetz.nl





http://www.greetz.nl